$
בורסת ת"א

יועצי ההשקעות בבנקים לא עומדים בעומס, הציבור משלם

דו"ח של מחלקת ההשקעות של רשות ני"ע חושף שורה של ליקויים חמורים, ובהם הסברים שגויים ללקוחות והמלצות על מוצרים עם עמלות גבוהות

רחלי בינדמן 08:1412.05.13

מחלקת השקעות של רשות ני"ע, בראשות דודו לביא, פרסמה בסוף השבוע את הדו"ח השנתי ל־2012 המסכם את ממצאיה בתחום הפיקוח על מנהלי התיקים, קרנות הנאמנות ומערך הייעוץ הבנקאי. הדו"ח חושף שורה של ליקויים בהתנהלות אותם גורמים מול הלקוחות המבצעים השקעות באמצעותם.

בביקורת שביצעה המחלקה בחברת ניהול תיקים, התגלה כי החברה מתגמלת את אנשי השיווק שלה לפי גובה דמי הניהול שהם מצליחים לגבות מלקוח המגויס על ידיהם, לרבות נכונותו של הלקוח לשלם דמי ניהול עבור אחזקת קרנות נאמנות בתיק המנוהל. מצב זה עלול לגרום למשווקים לשכנע לקוחות לבחור בתיק בעל רמת סיכון גבוהה הגובה דמי ניהול יקרים יותר.

 

הלקוח משלם פעמיים

בביקורת נוספת נמצא שחברת ניהול תיקים מחזיקה בתיקי לקוחותיה קרנות של מנהל קרן קשור, שאינן משווקות באופן אקטיבי לציבור הרחב אלא מיועדות רק ללקוחות המנוהלים. משמע, בית השקעות מחזיק גם בפעילות ניהול תיקים וגם בפעילות קרנות, כשהלקוח בניהול התיקים מסכים כי מנהל התיק ירכוש עבורו קרנות נאמנות של אותו בית השקעות, והלקוח משלם פעמיים - על דמי הניהול של התיק המנוהל ועל דמי הניהול של הקרן. ברשות מציינים כי במקרים רבים הקרנות שמוכנסות לתיק המנוהל הן קרנות שמיועדות רק ללקוחות המנוהלים, וכי דמי הניהול של קרנות אלה בדרך כלל גבוהים מדמי הניהול הקבועים בהסכמים עם הלקוחות עבור ניהול התיק, ואף מאלו הנגבים בקרנות אחרות המשווקות לציבור הרחב.

 

פרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך פרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך צילום: אוראל כהן

 

מחלקת ההשקעות הנוהגת לערוך ביקורות פתע במערכי הייעוץ של הבנקים גילתה ממצאים בעייתיים בכל הנוגע לייעוץ הפיננסי ללקוחות הבנק. נמצא באחד הבנקים כי קיימת פרקטיקה בייעוץ השקעות שלא להתייחס ליתרות השליליות של הלקוח בחשבון העו"ש, כל עוד לא מדובר בחריגה ממסגרת האשראי המותרת. כלומר, ייתכן מצב שקרן נאמנות שברשות הלקוח תניב ריבית אפסית. "התנהלות זו לוקה בחסר בכל הנוגע לחובת היועץ לבחון את כדאיות ההשקעה".

 

עוד נמצא כי יועצים בבנקים לא טרחו כלל להתייחס לעצם קיומן של עמלות מינימום בעסקה מסוימת. לקוחות רבים מעוניינים לרכוש ני"ע בסכומים נמוכים יחסית, אך עמלות הקנייה והמכירה ודמי המשמרת כוללים לעתים רבות עמלות מינימום לביצוע פעולה באופן שהופך רכישות קטנות ללא כדאיות. במקרה שנבדק על ידי הרשות התברר למשל כי העמלה שהיועץ לא הזכיר את קיומה עמדה על 7% משווי העסקה.

היועץ לא עומד בעומס

 

אחד הממצאים החמורים קשור לעומס העבודה שמוטל על היועצים, שמקשה עליהם לעדכן את הלקוחות בזמן אמת על שינויים המתרחשים בתיק ההשקעות שלהם. לדוגמה, במחשב של אחד היועצים בבנקים נמצאו 150 התראות פתוחות של משימות לביצוע. הרשות מצאה כי המשימות שוהות במערכת לעתים כמה חודשים ללא כל התייחסות, ובכללן משימות חיוניות שלגביהן נדרשת התייחסות מיידית.

 

הרשות אף ביצעה בדיקה ביחס לאופן שמנהלי קרנות נאמנות משתמשים בשירותי תפעול וברוקראז'. מהביקורת עולה כי רוב מנהלי הקרנות לא מנסים להשיג ריביות גבוהות יותר על פיקדונות בבנקים שמספקים להם שירותי תפעול וברוקראז'. חלק מהמנהלים גם לא מנסים להוזיל עלויות המרה של מט"ח באמצעות בחינת חלופות של שירותים אלו אצל בנקים מתחרים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x