$
בורסת ת"א

בלעדי לכלכליסט

שטראוס במגעים למכירת פעילות הקפה ברוסיה

פעילות הקפה של שטראוס היא השנייה בגודלה ברוסיה עם 13% משוק הקפה הקלוי, ועם הכנסות של כ־400 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2012. אם תבשיל העסקה, יעמוד היקפה על יותר מ־800 מיליון שקל

גולן חזני 06:4829.10.12

חברת המזון שטראוס גרופ מנהלת מגעים למכירת פעילות הקפה שלה ברוסיה, כך נודע ל"כלכליסט". מדובר באחת הפעילויות הצומחות ביותר של שטראוס, שבשליטת משפחת שטראוס, כשההיקף המשוער של העסקה - אם תבשיל - הוא יותר מ־200 מיליון דולר (כ־800 מיליון שקל).

המגעים מצויים באמצע הדרך ועל פי הערכות מדובר ברוכש אסטרטגי, כשהאפשרויות סובבות סביב השחקניות הגדולות בשוק הקפה: נסטלה, קראפט פודס ושרה לי. הצדדים לא הגיעו לחתימה ומצויים בתהליך של בדיקות נאותות.

 

הפעילות ברוסיה נמצאת תחת החברה־הבת של שטראוס בתחום הקפה, שבה מחזיקה, מלבד קבוצת שטראוס (75%), גם קרן טי.פי.ג'י קפיטל (25%), שהשקיעה 293 מיליון דולר בחברה ב־2007. אם תצא העסקה אל הפועל צפויה שטראוס לרשום רווח של מאות מיליוני שקלים.

 

הפעילות ברוסיה מצויה בצמיחה משמעותית בשנים האחרונות, הן אורגנית והן באמצעות שתי רכישות מהותיות בשנים 2010–2011. שטראוס מוכרת את הקפה ברוסיה תחת המותג Chornaya Karta, כשבשנה האחרונה נוסף לה מותג פרימיום בשם Totti.

 

סיבת המגעים לא ברורה ונראה כי החלו בעקבות פניות שקיבלה שטראוס. מאחר שמדובר בפעילות רווחית, נראה כי המגעים לא הגיעו ביוזמתה.

 

שטראוס נחשבת לשחקן השני בגודלו ברוסיה בתחום הקפה הקלוי והטחון, אחרי אורימי (Orimi trade), עם נתח של 13% מהשוק (לעומת 22% של אורימי) והשחקן השלישי בגודלו בתחום הקפה הנמס, עם נתח שוק של 14% (קראפט מובילה את הענף עם 35%). לחברה מפעל סמוך למוסקבה לייצור קפה קלוי וטחון, ומפעל קפה נמס שרכשה מלה־קפה במחוז אלכסנדר ובסקי.

 

צמיחה חזקה

 

ב־2007 עמד היקף המכירות של שטראוס ברוסיה על 20 מיליון דולר בלבד, אך מאז התפתחה משמעותית. המכירות המשיכו לצמוח גם ב־2012, כשבמחצית הראשונה של השנה הסתכמו המכירות ברוסיה ובשאר מדינות בריה"מ לשעבר ב־398 מיליון שקל, לעומת 306 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב־2011, כך שמדובר במחזור שנתי של כ־800 מיליון שקל.

פעילות הקפה הבינלאומית הגדולה ביותר של שטראוס, בברזיל, הניבה במחצית הראשונה של 2012 הכנסות של 857 מיליון שקל. סך כל פעילות הקפה הבינלאומית של שטראוס הציגה במחצית הראשונה של 2012 צמיחה של 17% בהכנסות ל־1.67 מיליארד שקל. הרווח התפעולי שהציגה פעילות הקפה צמח במחצית הראשונה של 2012 ב־17% ל־91 מיליון שקל (5.5% מסך ההכנסות). עם זאת, שטראוס אינה מפרטת את שיעורי הרווחיות בכל אחת מהמדינות.

 

מערך המכירות וההפצה של החברה ברוסיה מתפרס על 100 אלף נקודות מכירה, כשהמכירות לשוק הקמעונאי מתבצעות באמצעות מפיצים עצמאיים האחראים על מערך הגבייה. מול רשתות השיווק הארציות מתנהלת שטראוס בהסכמים ישירים.

 

מנכ"ל קבוצת שטראוס גדי לסין מנכ"ל קבוצת שטראוס גדי לסין צילום: אריאל בשור

 

השחקן החמישי בגודלו

 

שוק הקפה הקלוי מהווה את עיקר ענף הקפה העולמי, והוא נשלט על ידי שרה לי וקראפט, המחזיקות כל אחת ב־19% מהשוק העולמי. שטראוס נחשבת לשחקן משמעותי בשוק - השחקן החמישי בעולם, והמוביל בשוק הקפה הצומח והגדול של ברזיל.

 

שטראוס קפה, בניהולו של טוד מורגן, פועלת בשוקי הקפה של מרכז אירופה ומזרחה, ברזיל וישראל והיא ומעסיקה 6,000 עובדים. בסוף 2010 השקיעה שטראוס 50 מיליון דולר ברכישת ובפיתוח המותג לה קפה, הנמכר ברוסיה ובמדינות חבר העמים. בנוסף לקפה הקלוי והטחון שהיא מייצרת, מחזיקה לה קפה במחסנים ונדל"ן שישמשו את החברה כמרכז לוגיסטי

ברוסיה.

 

ביולי 2011 רכשה שטראוס את המותג אמבסדור מידי קבוצת סוקפינה (Sucafina). אמבסדור משווקת מוצרי קפה נמס מיובש בהקפאה וקפה קלוי שנמכרים ברוסיה, אוקראינה ומולדובה. היא מתמחה במותגי פרימיום של קפה קלוי וטחון וקפה נמס, היא פעילה משנת 1998 ומעסיקה 70 עובדים.

 

מקבוצת שטראוס נמסר בתגובה כי "הקבוצה מנהלת כדבר שבשגרה מגעים עם גורמים רבים בענף המזון והמשקאות, ואינה הנוהגת להתייחס לפרסומים בנוגע למגעים אלה".

 

 

לכתבה באנגלית לחץ כאן

בטל שלח
    לכל התגובות
    x