$
שוק ההון

גיסו של תשובה: "מעולם לא זכיתי להטבות יתר מדלק"

אבי ללבסקי, גיסו של יצחק תשובה ובעל תחנת דלק באולגה, דוחה את דו"ח הכלכלן ששכרה דלק ישראל, ולפיו הוא זכה להטבות יתר ב־1.85 מיליון שקל

לירוי פרי 07:13 24.07.12

 

"מעולם לא זכיתי לפריבילגיות או אלמנטים שיש בהם טובת יתר, ביחס לגורמים אחרים. זאת עזות מצח לטעון ככה. אם לא הייתי הגיס של יצחק תשובה כאן בתחנה, אז היה פה מישהו אחר באותם תנאים בדיוק". כך אמר אתמול ל"כלכליסט" אבי ללבסקי, גיסו של יצחק תשובה, בעקבות פרסום דו"ח הייעוץ שקיבלה דלק ישראל ושקובע, לכאורה, כי ללבסקי קיבל הטבות יתר מהחברה שבשליטת תשובה.

 

דלק ישראל זימנה לאחרונה אסיפה כללית של בעלי מניותיה. אחד הנושאים העומדים לדיון באסיפה חשף עסקת בעלי עניין מול ללבסקי, אחיה של חיה שרון תשובה (אשתו של יצחק תשובה), שמפעיל תחנת דלק בגבעת אולגה, שרוכשת את הדלקים מדלק ישראל. מהניתוח הכלכלי לבחינת העסקה, שפרטיו פורסמו על ידי דלק ישראל, עולות שלוש נקודות מרכזיות: מהראשונה, עולה כי "בתקופה שבין אוגוסט 2007 (מועד הנפקתה של דלק ישראל - ל"פ) לבין סוף שנת 2011 זכתה התחנה, לכאורה, להטבות העולות על המקובל ביחס לתחנות בעלות מאפיינים דומים, המסתכמות בכ־1.85 מיליון שקל", כך קובע הכלכלן שנשכר על ידי החברה.

 

 

הציבור יידרש להחליט

 

נקודה נוספת היא שאותן הטבות לכאורה ניתנו במסגרת עסקה שלא עברה את אישור בעלי המניות מהציבור, כפי שקובע החוק. למרות זאת, בכל אותן שנים אף גורם בדלק ישראל לא הרים דגל אדום, וכך גם ברשות ניירות ערך, שהבחינה בסוגיה רק ב־2011. חריגות אלו צורמות לאור העובדה שכבר בתשקיף ההנפקה של דלק ישראל ב־2007 נכתב בבירור כי "דלק ישראל במו"מ עם אורלי אנרגיה להתקשרות בהסכם חדש בתנאי שוק כמקובל אצל מפעילים אחרים מטעם החברה". ובכן, אף שכבר אז היה ידוע כי מדובר בעסקת בעלי עניין, שבה על דלק ישראל להוכיח כי היא מבוצעת בתנאי שוק סבירים ולאחר מכן להביאה לאישור האסיפה הכללית. בפועל עדיין לא נחתם הסכם חדש ולא התקבלו האישורים כנדרש כחוק.

 

הנקודה האחרונה היא בקשתה של דלק ישראל מבעלי המניות לאשר את העסקה רטרואקטיבית מ־2007, וכן לחדש את ההסכם לשלוש שנים נוספות באותם תנאים. דלק ישראל מוחזקת על ידי קבוצת דלק בכ־87%, וכדי לאשר את העסקה יידרש רוב מקרב הציבור, שמחזיק ביתרת המניות (13%).

 

ללבסקי מפעיל את התחנה בגבעת אולגה מ־1999, כשהחוזה שלו מול דלק ישראל פג עוד ב־2005, אך מאז ממשיכים להתנהל בין הצדדים לפי אותם תנאים. ללבסקי התחייב לרכוש מדלק ישראל דלקים, שמנים, תוספים ומוצרי דלקים, וכן לשלם לה דמי שכירות הנגזרים מהיקף המכירות. לאחר התשלומים השונים לדלק ישראל נותר ללבסקי עם רווח גולמי של כ־22 אגורות לכל ליטר בנזין או סולר שנמכר בתחנה, ועליו לשאת בכל הוצאות תפעול התחנה. בהתחשב בעובדה שהתחנה מכרה בשנים האחרונות יותר מ־1 מיליון ליטר בנזין וכ־150 אלף ליטר סולר בממוצע לחודש, הרי שהרווח הגולמי של ללבסקי ממכירות דלקים מסתכם בכ־250 אלף שקל לחודש.

 

בחלק של נימוקי דירקטוריון דלק ישראל לאישור הסכם חדש ודומה נכתב כי "קיים פרמטר מרכזי אחד שבו נמצא הבדל מהותי בין תנאי ההפעלה של אורלי אנרגיה לבין המפעילים האחרים, והוא הנחת המחירון שהוענקה לתחנה עבור הסולר". מדובר בהנחה שקיבל ללבסקי לאורך השנים, הגבוהה ב־17 אגורות לליטר ביחס לתחנות מקבילות שנבחנו. מהנחה זו נובעות אותן הטבות נוספות שניתנו לכאורה לתחנה של ללבסקי, ושמסתכמות, כאמור, ב־1.85 מיליון שקל.

 

בדלק ישראל סבורים כי קיימת הצדקה מסחרית לאותן הטבות. לטענת החברה, קשה מאוד לבצע השוואה מול תחנות דומות בשל מאפיינים ייחודיים לתחנה. בעיקר מודגש כי ללבסקי מגייס לקוחות רבים תוך שהוא נוטל על עצמו את סיכון האשראי מולם. בנוסף, הוא מוכר כמויות גדולות של סולר ששיעורן מכלל מכירות התחנה גבוה יחסית. כל אלו יצרו לדלק ישראל רווח של כ־900 אלף שקל באותה התקופה, ולכן מתקזזות ההטבות שניתנו מ־1.85 מיליון שקל ל־950 אלף שקל.

 

ללבסקי, מצדו, אומר בתשובה לשאלה האם הוא מרגיש שנטפלים אליך בגלל הייחוס המשפחתי, כי "אני גאה להיות הגיס של תשובה. הוא גיס נהדר, איש עסקים ואדם עם קבלות. אבל תמיד הקטע הזה שאני הגיס שלו היה מחסום בשבילי. חברה ציבורית זה כמו סדין אדום בשבילי. כל צעד אני שוקל מספר פעמים".

 

איך זה בא לידי ביטוי?

 

"לפני כמה שנים, שרפו לי את התחנה בגלל שרציתי לפתוח פה חנות של מנטה. אחרי שנתיים־שלוש עלתה שוב האפשרות של פתיחת חנות נוחות. זרקו לי רימון הביתה. ברור שגורמים עברייניים היו מעורבים בזה. אז כפי שאתה מבין, אין בתחנה הזאת חנות מנטה, שזה התחום הרווחי ביותר של תחנות הדלק. יש פה חנות גלידה, שבגלל העניין הציבורי, אני מוקצה ממנה. היא מושכרת ישירות מטעם דלק ישראל".

 

בדו"ח נטען שקיבלת הטבות.

 

"מן הראוי היה שהכלכלן שערך את הבדיקה ישב איתי ויקבל תשובות לשאלות, לפני שהוא מוציא את הנתונים. אבל אף אחד לא אמר לי מילה על הבדיקה הזאת. אני מגייס לקוחות אישיים שלי. כל כישלון מול אחד הלקוחות מכניס אותי לנפילה של עשרות אלפי שקלים והרבה יותר. אף פעם לא התחשבנתי על זה עם החברה. יש לי מוטיבציה ורצון לעבוד אז אני מגייס לקוחות".

 

"תמורה סבירה והוגנת"

 

מדלק ישראל נמסר בתגובה כי "פרטי הסכם ההתקשרות בין החברה ובין ללבסקי פורסמו ביוני 2012. מבחינה שביצעה החברה עולה כי התנאים המסחריים הכוללים להפעלת תחנת אולגה לא היו שונים מהותית מאלה של מפעילי תחנות אחרות, ואלו זיכו את המפעיל בתמורה סבירה והוגנת; וזאת בהתחשב במכלול המאפיינים הייחודיים של כל תחנה, ובמכלול הפעילויות המסחריות והמגוונות המתבצעות עם המפעילים השונים. בהקשר זה, נדגיש את הצלחת מפעיל תחנת אולגה להגדיל את היקף הלקוחות שגייס לתדלק בתחנה באופן יוצא דופן לטובה ביחס לתחנות מקבילות, פעילות עסקית שתרמה לרווחיותה של חברת דלק ובמקביל זיכתה את המפעיל ברווח נוסף עקב פעילות זו".

x