מנכ"ל אאורה על הגדלת האשראי לבנייה: "אם לא ישווקו קרקעות גם זה לא יעזור"
לדברי יעקב אטרקצ'י, "ההחלטה של שטייניץ מתבקשת וצודקת. ההחלטה תעזור ליזמים שכבר קנו קרקע ונתקלו בקשים מול הבנקים, אך דרושים צעדים נוספים במקביל"
האוצר החליט היום (ד') על הקמת קרן להחזר מע"מ בגין ערבויות חוק המכר. לפיכך הבנקים יוכלו להגדיל את האשראי לענף הבנייה ב-6 מיליארד שקל. המהלך התבקש לאור מחנק האשראי שקיים כיום בענף זה, אשר מונע את הגברת קצב הבנייה של דירות בישראל ואיתם את הורדת מחירי הדירות.
מכלל האשראי לעסקים לבנקים בישראל מותר להקצות עד 22% לחברות הבנייה. לדברי יעקב אטרקצ'י, בעלים ומנכ"ל אאורה ישראל, אם המהלך של שטייניץ יקרה זה בהחלט ייתן תנופה לשוק.
"הבנקים רוצים לתת אשראי ואם תהיה להם אפשרות אז הם יעשו כך. השוק התאושש בחודשים האחרונים. בנק ישראל מגביל לבנקים את מסגרת האשראי למגורים ב-20%, כולל ערבויות. הקבלנים מעבירים את המע"מ לקופת המדינה אך נוצר מצב שהאובליגו גבוה ב-16% מהמע"מ. ההחלטה של שטייניץ מעולה, מתבקשת וצודקת.
"בחודשים האחרונים הבנקים היו חסומים מלתת אשראי. החלטתו של שטייניץ לא תגרום לבנקים להיות פחות בררנים. חשוב לזכור שהמנוע של שוק הנדל"ן זה התחלות הבנייה שהן בקצב נמוך היום, עם זאת המגמה מתחילה להתהפך ואני צופה עלייה במחירי הדירות. מיולי שנה שעברה לאנשים היתה ציפיה להורדת מחירים אך בשוק לא קרה שום דבר שכן הבנקים היו חסומים מבחינת אשראי".
כעת, מאיפה פתאום יש אשראי?
"שטייניץ אומר בעצם שיקים קרן בשווי המע"מ המשולם לאוצר. החלטה זו תעזור ליזמים שכבר קנו קרקע אך נתקלו בקשים מול הבנקים. עם זאת, אם לא ישווקו קרקעות באיזורים מסויימים אז גם זה לא יעזור, דרושים צעדים נוספים במקביל.
"משרד השיכון ומנהל מקרקעי ישראל מאד משתדלים אך לא מצליחים לשחרר קרקע באיזורי ביקוש. לייצר פתאום יחידות דיור זה לא ענין של יום". לדברי אטרקצ'י, עם מדיניות של כיבוי שריפות קשה לתמוך בתכנון ארוך טווח.
"תוחלת החיים עולה, יש גידול אוכלסין, יותר משפחות חד הוריות או זוגות גרושים, למשל, זקוקים לדירה. עד שיהיו פה דירות להשכרה ייקח כמה שנים".
האשראי דופק בדלת אך מה עם כח הקנייה של הרוכשים, גם הוא מוגבל.
"לגבי כח הקנייה אני חושב שזוג צעיר כן יכול להרשות לעצמו לקנות דירה 20 ק"מ דרומה או צפונה מהמרכז, לא חייב לגור בתל אביב או רמת גן".
במידה ויהיו תשתיות בהתאם.
"אין ספק שהמדינה מפגרת בתשתיות אך בהשוואה של אותו עובד שצריך להגיע לראשון או רחובות לעומת זה שמגיע מפרדס חנה? אני לא בטוח מי יגיע ראשון", סיכם בנימה אופטימית למרות קשיי התחבורה בדמות פקקים מצד אחד ותזמון הרכבת מהצד השני.



