$
שוק ההון

"מניות הסלולר לא הגיעו לתחתית. גם שנת 2013 תהיה בעייתית"

ארבעה אנליסטים מובילים נענו לאתגר של כלכליסט לנסות ולצפות איך יתנהג שוק התקשורת בעתיד, האם המפולת במניות חברות התקשורת הוותיקות עומדת להיעצר והאם הירידות החדות יוצרות הזדמנויות השקעה. התחזית שלהם עגומה

ניר צליק 08:47 24.05.12

 

בחודשים האחרונים התרסקו מניות סקטור הסלולר על רקע המהפכה בענף וכניסתם לתחום של המתחרים החדשים, HOT Mobile וגולן טלקום. אמש הודיעה פרטנר כי בכוונתה להיכנס לתחום הטלוויזיה, והכניסה את ענף התקשורת לסחרור חמור שבעתיים. אחרי שמתחילת השנה מניית פרטנר נפלה ב־46.2%, סלקום ירדה ב־51.8%, HOT נחלשה ב־30.6% ואילו מניית בזק החסירה 35.1%, עולה השאלה האם הגיעה השעה לשוב ולהשקיע במניות התקשורת או שעדיין צפויות ירידות בענף.

 

רמי רוזן, אנליסט התקשורת של הראל פיננסים: "עצוב לראות מה שקורה עם מניות התקשורת ואיך הירידות משפיעות על כל השוק. קשה לדעת אם המניות הגיעו לתחתית, המומנטום סביב המניות האלה הוא מאוד שלילי. התחרות בענף קפצה בחמש דרגות למעלה, אבל צריך לראות עדיין מה קצב נטישת הלקוחות בחברות הוותיקות לטובת החברות הנכנסות. בנוסף, צריך לראות איך החברות הוותיקות מתאימות את העלויות שלהן למצב החדש, בהקשר של הורדת מצבת כוח האדם והתקנים.

 

צילום: בלומברג

"יכול להיות שבראייה לטווח ארוך יש פה מחיר שמבחינה כלכלית הוא מעניין, אבל אני מעריך שהירידות עצמן יימשכו כי כל הסקטור בסחרחורת. בין החברות סלקום, פרטנר, בזק ו־HOT, יכול להיות שהייתי בוחר להשקיע בפרטנר, בעירבון מוגבל כמובן. HOT ובזק יכולות להיפגע בגלל פתיחת שוק התקשורת הקווית לתחרות והכניסה הצפויה לשוק הטלוויזיה של חברות הסלולר".

 

אילנית שרף, אנליסטית התקשורת של פסגות: "בגדול, כרגע אנחנו בוחנים מחדש את ההמלצות שלנו גם בסלקום ובפרטנר, כשאנחנו נמצאים "במכירה" כבר הרבה זמן. לגבי רמות המחירים למנויי הסלולר, אנחנו חושבים שהן יהיו נמוכות יותר בעתיד. לבוא ולהיכנס עכשיו למניות הסלולר זה עדיין מעט מוקדם מדי בגלל שאנחנו עדיין לא יודעים מה יהיה קצב הגיוס של החברות החדשות, גולן טלקום ו־HOT Mobile.

 

"מחירי המניות כבר עשו מהלך מאוד חד, והמחירים מגלמים חלק גדול מההרעות, אך השאלה האם המניות הגיעו לתחתית קשה למענה. מבין החברות שאני מסקרת, בזק, סלקום ופרטנר הן בהמלצת "מכירה", וכל עוד אנחנו לא מעדכנים את ההמלצה, זו הדעה שלי".

 

סבינה פודבל, אנליסטית לידר שוקי הון: "אני חושבת שמניות התקשורת, למרות כל הירידות שהן רשמו, עדיין לא מהוות הזדמנות אטרקטיבית. כל התחרות בסלולר עדיין לא משתקפת בתוצאות העסקיות של החברות, ומה שאנחנו רואים זו עדיין התחרות בין החברות הוותיקות לבין עצמן. יכול להיות שבהמשך נראה פגיעה בעוצמה גבוהה יותר ממה שראינו עד עכשיו, ואי אפשר לדעת אם מחיר המניה משקף את המצב. אנחנו לא פוסלים אפשרות שיהיו הפסדים ברבעונים מסוימים. לגבי בזק, יש הנושא של הסלולר שישפיע עליה, וכל השינויים בשוק הנייח שנמצא על הכוונת, כמו גם נושא הטלוויזיה הרב־ערוצית. יש עדיין הרבה איומים שטרם ראינו. כרגע אני חושבת שזה סקטור לא אטרקטיבי".

 

צחי אברהם, אנליסט התקשורת של כלל פיננסים: "מניות התקשורת עדיין לא מהוות הזדמנות השקעה. מחכה לנו רבעון שני עם ירידה נוספת, והולך להיות רבעון שלישי שיהיה יותר גרוע מהרבעון השני. אך החדשות הלא טובות לא מסתיימות כאן: הרבעון הרביעי יהיה יותר גרוע משניהם. גם 2013 תהיה בעייתית. חברות הסלולר יעברו תחרות אלימה ב־2012 וב־2013, ואחר כך נראה. לדעתי, המחיר עדיין לא משקף את הירידות הצפויות, אלא רק משקף באופן חלקי".

x