$
שווקי חו"ל

הולכת ומתכווצת: צניחה של 29% במכירות נוקיה ברבעון הראשון

החברה הציגה הפסד תפעולי של 1.34 מיליארד יורו. משלוחי הטלפונים צנחו ב-24% ל-83 מיליון מכשירים בלבד, שפל של כמעט שש שנים

שהם לוי ועומר כביר 13:3019.04.12

מצבה של יצרנית הטלפונים הסלולריים נוקיה הולך ומידרדר: החברה דיווחה ברבעון הראשון על הפסד תפעולי של 1.34 מיליארד יורו. החברה רשמה הוצאה חד פעמית של 1.1 מיליארד יורו אחרי שביצעה רה-ארגון בנוקיה סימנס. ההפסד למניה רגילה של החברה הסתכם ב-8 יורוסנט, בהשוואה להפסד של 7 יורוסנט שנצפה על ידי האנליסטים בסקר של רויטרס.

 

החברה הזהירה בנוסף שעסקי הטלפונים שלה יביאו להפסדים נוספים בשני הרבעונים הבאים, מאחר והטלפונים החכמים המבוססים על הוינדוס פון עדיין לא מצליחים לפצות על אובדן ההכנסות מהטלפונים הקיימים. ברבעון האחרון, צנחו המשלוחים של נוקיה ב-24% ל-83 מיליון טלפונים סלולריים בלבד, שפל של כמעט שש שנים.

 

האנליסטים ציפו שנוקיה תרשום הפסד של 312.6 מיליון דולר, כך על פי התחזית הממוצעת של שבעה אנליסטים שנאספו על ידי בלומברג. מכירות החברה צנחו ב-29% ל-7.35 מיליארד יורו, לשפל של כמעט שבע שנים.

 

מנכ"ל נוקיה, סטיבן אלופ, אמר: "שנה אחרי שאימצנו את ווינדוס פון של מיקרוסופט, קשה מאוד לעצור את הירידה במכירות בשווקים המתעוררים ואת הירידה במרווחים". כך או כך, הצהיר אלופ שהחברה מבצעת כעת השקעות משמעותיות בעסקי הטלפונים החכמים כדי לסגור את הפער מול המתחרות.

 

בשבוע שעבר הציע אלופ כי יש לנקוט צעדים משמעותיים, כולל מכירה פוטנציאלית של נכסים, במטרה לשרוד מול התחרות הקשה מצד אפל והמתחרה הסינית ZTE. בשנים האחרונות איבדה החברה הפינית כ-75% מערכה.

 

אלופ. "קשה לעצור את הירידה" אלופ. "קשה לעצור את הירידה" צילום: בלומברג

 

פרשנות: לנוקיה עדיין יש סיכוי

 

הנתונים העגומים של נוקיה עדיין אינם מעידים שההימור הגדול על ווינדוס פון נכשל. הדו"ח הוא בעיקר תוצאה של מדיניות החברה בתחום הסמארטפונים ברבעונים קודמים: התגובה האיטית והמבולבלת, המכשירים הלא מושכים והעיכוב בהשקת מכשירי הווינדוס פון מסדרת לומיה.

 

מכשירים אלו אמנם הגיעו סוף סוף למדפים החל מסוף 2011. אבל כדי לדעת אהם ההימור עליהם הצליח נצטרך לחכות עוד שני רבעונים לפחות, אם לא יותר, אחרי שתהיה להם הזדמנות לנסות ולהתחבב על הצרכנים.

 

המכשירים ומערכת ההפעלה אמנם זכו לביקורות חיוביות רבות (כולל כאן ב"כלכליסט"), אבל במילותיו של אלופ עצמו, מכירותיהם סיפקו "תוצאות מעורבות". לא מדובר באייפונים או אפילו בגלקסי של סמסונג, שהצרכנים כבר מכירים ואוהבים. הצלחה כלשהי, אם תהיה, תבוא רק אחרי מאמץ שיווקי ארוך ואינטנסיבי. שינוי תדמיתי כזה, שיסייע לחברה לשוב לרווחיות, דורש לא מעט זמן.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x