$
בורסת ת"א

בלעדי ל"כלכליסט": רדויז'ן נמכרת לחברת אוואיה האמריקאית ב־230 מיליון דולר

העסקה צפויה להתבצע לפי מחיר של 12.5 דולר למניה, המשקף פרמיה של 39% על מחירה בפתיחת המסחר בנאסד"ק אתמול

שניר הנדלר וגולן חזני 06:5714.03.12

שנה לאחר ש"כלכליסט" חשף מגעים שניהלה רדויז'ן למכירתה לספקית מערכות התקשורת אוואיה (Avaya), הבשילו התנאים לעסקה.

 

ל"כלכליסט" נודע כי השבוע צפויים הצדדים לסכם העסקה שבמסגרתה תרכוש אוואיה את רדויז'ן תמורת כ־230 מיליון דולר. רדויז'ן נסחרת כעת לפי שווי של כ־165 מיליון דולר, כך שהעסקה משקפת פרמיה של 39% על שווי השוק שלה. נכון לסוף 2011 בקופתה של רדויז'ן מזומנים והשקעות לטווח קצר בהיקף של 55.2 מיליון דולר, כך שאוואיה העניקה לפעילות רדויז'ן שווי של כ־175 מיליון דולר.

 

רדויז'ן מפתחת, מייצרת, ומשווקת ציוד תקשורת שמאפשר העברה בזמן אמת של וידיאו, קול ונתונים על גבי רשת האינטרנט והיא פועלת באמצעות שתי חטיבות: חטיבת NBU המפתחת מוצרי תשתית לארגונים ולספקיות שירותי תקשורת המציעות שירותי שיחות ועידה. החטיבה השנייה, VBU (לשעבר TBU), מתמחה בפיתוח פרוטוקולים להעברת תקשורת על גבי רשת האינטרנט ומפתחת תוכנות סימולציה לאפליקציות וידיאו על גבי הסלולר.

 

ההצעה של HP נדחתה

 

כבר בינואר 2011 חשף "כלכליסט" התעניינות מצד ענקית האלקטרוניקה הקוריאנית סמסונג, ספקית מערכות התקשורת אוואיה וענקית המחשוב האמריקאית HP, כשהאחרונה גם הניחה על שולחנם של האחים, זהר (יו"ר החברה) ויהודה זיסאפל הצעה לרכוש את רדויז'ן תמורת 250 מיליון דולר.

 

אלא שהמגעים בין הצדדים לא הבשילו לכדי הסכם, ייתכן כי בשל רצון מנהלי החברה למצות את הפוטנציאל הטמון בפתרונות הקצה שלה. אלא שבעקבות התמורות שחלו בתעשייה בשנתיים האחרונות, רדויז'ן עדיין מתקשה להתחרות בענקיות האלקטרוניקה באופן עצמאי והפתרון האפקטיבי ביותר עבורה הוא מכירתה לחברה גדולה בעלת מערך שיווק רחב ומשומן.

 

נקודת השבר נעוצה באוקטובר 2009 אז הופתע מנכ"ל רדויז'ן בועז רביב לגלות שסיסקו, הלקוחה הגדולה שלו שהיתה אחראית ל־39% מההכנסות, תרכוש את ספקית ציוד שיחות הוועידה טנדברג תמורת 3 מיליארד דולר. בכך למעשה, סיסקו אותתה לעולם שתקשורת בווידיאו היא לא רק נחלתן של טנדברג, פוליקום או רדויז'ן, אלא גם של שחקניות בהיקף של עשרות מיליארדים כמו סמסונג, מיקרוסופט, ויבמ.

 

הצעת הרכש שהגישה סיסקו לטנדברג הביאה לצניחה של 37% במניית רדויז'ן בתוך יומיים בשל חוסר הוודאות לגבי העתיד הצפוי לחברה שרק חצי שנה קודם לכן נאלצה לפטר 20 עובדים ולקצץ בשכר העובדים הנותרים כדי לשרוד את המשבר העולמי הכלכלי.

 

עד לעסקת סיסקו־טנדברג שולבו הפתרונות שפיתחה רדויז'ן במכלולים שסיפקה סיסקו לצבא האמריקאי ולגופים ממשלתיים נוספים במדינה. פלישת הצבא האמריקאי לעיראק ואפגניסטן הגביר את הצורך בשיחות ועידה בווידיאו בין החמ"לים המרוחקים למטות בארה"ב ורדויז'ן נהנתה מעלייה בביקושים מצד סיסקו. אובדן ההכנסות לסיסקו אילץ את רדויז'ן להפוך מחברה התלויה בהסכמי OEM (שיווק המוצר תחת המותג של הלקוח) לספקית עצמאית של פיתרונות וידיאו מקצה לקצה.

 

 

מהלך עסקי נבון

 

המהלך הראשון שעשתה רדויז'ן היה לרכוש את הקניין הרוחני והטכנולוגיה של חברת את'רה (Aethra) האיטלקית - שהיתה מהמובילות בתחום המצלמות לחדרי ישיבות - תמורת כ־10 מיליון דולר במזומן. הרכישה הוסיפה לרדויז'ן פתרונות וידיאו באיכות של HD והכניסה אותה לשוק של 2 מיליארד דולר. השוק ראה ברכישת את'רה יתרון טכנולוגי על פני המתחרות טנדברג ופוליקום, עובדה שמיצבה את רדויז'ן כיעד לרכישה מצד חברות שיבחרו להיכנס לשוק שיחות הוידיאו דוגמת יבמ, סמסונג, אלקטל־לוסנט או HP.

 

על פניו, היה נראה כי התגובה של רדויז'ן לטלטלה שפקדה את שוק שיחות הוועידה בווידיאו היה מהלך עסקי נבון. הרכישה איפשרה לה לספק פיתרון כולל לא רק לחברות ענק אלא גם לעסקים קטנים או בינוניים שכעת יכלו לנהל שיחת ועידה באמצעות ציוד בעלות של 15 אלף דולר בלבד - רבע ממחיר מוצרים דומים בשוק. פתרונות נוספים שפיתחה למשתמשי אייפד, אייפון ודומיהם היו אמורים לתמוך גם הם במגמת השיפור בביצועי החברה, אך בפועל דו"חותיה הכספיים הצביעו על ירידה עקבית בהכנסות.

 

ההפסדים תפחו והלכו

 

הכנסות רדויז'ן ב־2011 הסתכמו בכ־78 מיליון דולר, ירידה של 18% לעומת ההכנסות ב־2010. הירידה החדה בהכנסות השתקפה היטב גם בשורה התחתונה: רדויז'ן הפסידה 23.4 מיליון דולר ב־2011, לעומת הפסד של 3.4 מיליון דולר בלבד שרשמה ב־2010. במהלך 2011 ייצרה רדויז'ן תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת של 23.4 מיליון דולר.

 

הירידה בביצועים הכספיים השתקפה היטב גם במחיר המניה של רדויז'ן שצנחה בכ־18% בשנה האחרונה. מאז הנפקתה של רדויז'ן בבורסת נאסד"ק במרץ 2000, איבדה מניית החברה 85%, אך בשונה מהמשקיעים הקטנים, בעלי השליטה ברדויז'ן יגזרו קופון ממכירת החברה.

 

נוסף על בעלי המניות, גם מנהלי ועובדי רדויז'ן ייהנו מרכישת החברה. מחיר העסקה משקף למניית רדויז'ן שווי של 12.5 דולר. נכון לסוף 2010 החזיקו מנהלי ועובדי רדויז'ן 1.75 מיליון אופציות הניתנות למימוש במחיר ממוצע של 10.56 דולר למניה. בהנחה של מימוש מלא ומכירת המניות של החברה ירשמו מנהלי ועובדי רדויז'ן רווח (לפני מס) של 3.4 מיליון דולר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x