$
שוק ההון

בלעדי ל"כלכליסט": מגדל עצרה את המימון לתחנות הכוח של תשובה

חברת הביטוח, שהיתה אמורה לממן את בניית שתי תחנות הכוח של קבוצת דלק בנילית ובאלון תבור, בהיקף של לפחות 120 מיליון דולר, גברה לפני שנה על כלל ביטוח במכרז שקיימה דלק. מגדל הודיעה לדלק כי לא תממן את בניית התחנות

גולן חזני 06:53 15.02.12

 

מכה קשה למיזם תחנות הכוח של יצחק תשובה: ל"כלכליסט" נודע כי חברת הביטוח מגדל, שהיתה אמורה לממן את בניית שתי תחנות הכוח של קבוצת דלק, נסוגה ממזכר הכוונות עם הקבוצה והודיעה לדלק כי לא תממן את בניית התחנות.

 

מדובר במימון בהיקף של 120 מיליון דולר (כ-400 מיליון שקל) בשלב הראשון, שהיה אמור לגדול ל-200 מיליון דולר בשלב השני. ההודעה לדלק נמסרה לפני כשבועיים, אחרי שנה שלמה שבה מגדל מבצעת בדיקות נאותות לעסקה. את העסקה הובילה מטעם מגדל ראש תחום השקעות לימור דנש, והיא זו שהודיעה לדלק כי מגדל החליטה לעצור את התהליך ולא להתקדם לחתימה, שהיתה אמורה להתבצע בימים הקרובים.

 

מגדל, המנוהלת על ידי יונל כהן, טוענת כי הרקע להחלטה הוא המצב בשווקים וחוסר הוודאות בנוגע לעתידם, כמו גם העובדה שהמשק ניצב בפני מחנק אשראי. גורמים בשוק המקורבים למו"מ טענו כי בנוסף, ייתכן שהמו"מ שמנהל תשובה להסדר חוב בדלק נדל"ן, או בסבירות נמוכה יותר המגעים שמנהלת ג'נרלי למכירת מגדל, הם שעצרו את העסקה. מקורבים למגדל הכחישו כי ביטול העסקה קשור בהסדר החוב או בנושאים אחרים.

 

דובר מגדל אמר בתגובה כי "מגדל אכן הודיעה לקבוצת דלק כי לנוכח המצב בשווקים, היא החליטה להשהות בשלב זה את המשך תהליך הבחינה שערכה בקשר לעסקת מימון הקמתה של תחנת הכוח. כידוע, כל עסקה המובאת בפני מגדל נבחנת ביסודיות הראויה ובאחריות המתחייבת, לנוכח העובדה שמדובר בכספי החוסכים לפנסיה.

 

לפיכך, רק חלק מהפניות לחברה אמנם מתגבשות בסופו של תהליך בחינה מעמיק ומוסדר לכדי עסקה". משמעות התגובה היא שמגדל, שרק שלשום הודיעה על הפסקת המו"מ לרכישת חברת הביטוח של שלמה שמלצר, לא תמהר בחודשים הקרובים להעמיד מימון לעסקאות, מה שעלול להגביר את מחנק האשראי המתהווה.

 

ההחלטה של מגדל מפתיעה ויוצאת דופן, מאחר שהתהליך נמשך כבר יותר משנה וכן מאחר שעל המימון התנהל קרב של ממש מול יריבתה בשוק, כלל ביטוח. בסופו של דבר, בדצמבר 2010 זכתה מגדל בתום מירוץ צמוד על מימון הקמת שתי התחנות, שעלות הקמתן נאמדת ב־150 מיליון דולר, ומתוכם מימון בחוב בכיר של 120 מיליון דולר.

 

דלק מתכננת להקים תחנת כוח אחת באזור התעשייה אלון תבור עבור המחלבה המרכזית של תנובה, ותחנה נוספת במגדל העמק עבור המפעל של חברת נילית של קרן מרקסטון ומיכאל לוי. התחנות ייצרו חשמל בהספק כולל של כ־100 מגה־ואט.

 

דלק פנתה למוסדיים לקבלת מימון, בשל המינוף הגבוה שלה בקרב הבנקים בישראל. דלק קיימה מכרז, ולפי הערכות נמנעו הבנקים מלגשת אליו בשל מגבלת לווה בודד, שתוחמת את האשראי שבנק יכול להעמיד ללווה בודד לעד 15% מהונו העצמי. פרויקט תחנת כוח נחשב לבעל סיכון נמוך יחסית, ולכן הועדף המימון של המוסדיים.

 

את התחנות תקים דלק באמצעות החברה־הבת דלק תשתיות. עדיין לא ברור איך תנהג דלק בעקבות הביטול של מגדל, וסביר להניח שתתקשה למצוא מימון חלופי בתקופה זו. יהיה מעניין לראות אם כלל ביטוח, שהפסידה במכרז למגדל, תחזור לתמונה.

x