$
שוק ההון

בדיקת "כלכליסט": הרווחיות בתחום ביטוח הרכב יורדת - הפרמיות יעלו

הירידה בשיעור גניבות הרכב והגברת התחרותיות הביאו לשחיקת הרווחיות בתחום ברבעון השלישי של 2011, דבר שצפוי להוביל להתייקרות הפרמיות

רחלי בינדמן 07:33 29.12.11

 

התוצאות הכספיות של חברות הביטוח לרבעון השלישי מצביעות על הרעה בביצועים בענף, זאת על רקע התוצאות החלשות של שוק ההון. הרעה זו תוביל בהכרח לתהליך של העלאת מחירים בענף כולו, שכבר החל להתרחש.

 

המדד הטוב ביותר לבדיקת התוצאות של חברות הביטוח בתחום ביטוחי הרכב הוא מדד ה־Loss Ratio) LR). חישוב מדד זה מתבצע על ידי חלוקת היקף התביעות שמשלמת חברת הביטוח למבוטחיה הרכב בתקופה נתונה, בהיקף הפרמיות שגבתה מהם באותה תקופה.

 

ככל שמדובר בשיעור גבוה יותר, כך חברת הביטוח מרוויחה פחות והתיק שלה נחשב כפחות איכותי. LR גבוה יכול לנבוע משתי סיבות עיקריות: האחת, החברה מבקשת להגדיל את נתח השוק שלה ולכן מורידה מחירים בצורה חדה; הסיבה השנייה, החברה משלמת עבור תביעות ליותר מבוטחים. עלייה במספר התביעות עשויה להתרחש משום שמחלקת התביעות פחות נוקשה או בגלל שמבוטחי החברהפחות איכותיים ונבחרים פחות בקפידה.

 

התחרות פוגעת ברווחיות

 

הנתונים שמשתקפים מניתוח תוצאות שלושת הרבעונים הראשונים של השנה חושפים תמונה עגומה בכל הנוגע למצב חברות הביטוח בתיק ביטוחי הרכב המקיף.

 

למעט איילון, הכשרה וביטוח ישיר שמציגות שיפור בתוצאות ותשלום עבור פחות תביעות מתוך הפרמיות שנגבו (כלומר ירידה עקבית וברורה בשיעור ה־LR), יתר חברות הביטוח רשמו הרעה בביצועים, שהחלה כבר ברבעון השני של השנה. לדוגמה, חברת הביטוח הישיר AIG הציגה בתחילת השנה את הביצועים הטובים ביותר (ה־LR הנמוך ביותר) מבין חברות הביטוח, כלומר שילמה הכי פחות תביעות למבוטחים ביחס לפרמיה שגבתה מהם.

 

החל מהרבעון השני חלה הרעה בתוצאות, וחברת הביטוח הפניקס כבר הציגה שיעורי LR טובים מ־AIG. בסוף הרבעון השלישי כבר הצליחו כלל, שומרה, איילון, אליהו, הפניקס וביטוח ישיר לעקוף את AIG.

 

נתון מעניין נוסף שעולה מהניתוח נוגע להפניקס, שהציגה תוצאות פנטסטיות בתחום ביטוחי הרכב מתחילת השנה, כאשר התברגה ברבעון השני כחברה עם שיעור ה־LR הנמוך ביותר. לעומת זאת, בתוצאות ברבעון השלישי ביטוח ישיר ב־LR עוקפת אותה.

 

נגה רחמני, יו"ר חברת הביטוח איילון, מסביר את הגורמים למגמה: "הפרמיה שגובות חברות הביטוח יורדת מדי שנה על רקע התחרות העזה בענף, ובגלל ירידה עקבית בשיעור גניבות הרכב בארבע השנים האחרונות". לדברי רחמני, כמה גורמים הביאו לירידת שיעור גניבות הרכב: "הקמת גדר ההפרדה תרמה לכך, ביחד עם פעילות טובה של המשטרה. בנוסף ראינו עלייה ביבוא החלפים מחו"ל שפגעה באטרקטיביות של החלפים הגנובים". על פי הנתונים שמציג רחמני, דגמי הרכב הנגנבים ביותר הם אלה המשמשים כמוניות: "מדובר בדגמים כגון, קאיה ריו, גולף וסקודה פביה, אך באופן מפתיע דווקא המוניות עצמן הכי פחות נגנבות".

 

הסבר נוסף ליכולת של חברות הביטוח להוריד את עלות ביטוחי הרכב נובעת, לטענת רחמני, מהעלייה בצפיפות בכבישים: "מעל 150 אלף מכוניות מצטרפות לכביש בכל שנה, ולצד התגברות המודעות למיגון ובטיחות כמות התאונות פחתה דרמטית ואפשרה להוריד מחירים".

 

לצד נתונים אלו, מסביר רחמני, סיבה נוספת להורדת המחירים הדרסטית היא הירידות בשווקים. "בשנת 2009 הבורסה טסה. המנכ"לים של חברות הביטוח דחפו את המנהלים בתחום ביטוחי הרכב להביא כמו שיותר פרמיות, גם אם הם הפסידו מפעילות הביטוח הטהור, זאת משום שהם השתמשו בכספי המבוטחים להשקעות בשוק ההון שהניבו תשואה גבוהה שכיסתה על ההפסדים הצפויים". ואמנם, באותה תקופה היו חברות הביטוח הכשרה ביטוח ושלמה ביטוח אלו שהורידו מחירים באופן דרמטי ודחפו את המתחרים להורדת מחירים משמעותית, שרק עכשיו באות לידי ביטוי התוצאות שלה בהרעה ב־LR.

 

הפרמיות ימשיכו לעלות

 

רחמני מסביר את השיפור שהציגה איילון בתקופה האחרונה בהעלאת המחירים המוקדמת שביצעה, בזמן ששאר החברות הענף הורידו אותם. בשנה האחרונה, לאחר שהבורסה החלה לדשדש ואף להציג ירידות חדות, חברות הביטוח כבר לא יכלו לסבסד את ההפסדים בביטוח על ידי רווחים נאים בשוק ההון והחלה העלאה הדרגתית של התעריפים בענף. חברת הביטוח שלמה העלתה מחירים כבר באוגוסט האחרון ביחד עם חברת הכשרה ביטוח, הראל ביצעה ייקור באוקטובר, מנורה מבטחים בנובמבר ומגדל הצטרפה באחרונה. העלאות המחירים יבואו לידי ביטוי בתוצאות החברות החל החל מהרבעון הבא.

 

בשורה התחתונה, בתקופה של חוסר ודאות בשוקי ההון, כאשר חברות הביטוח רושמות הפסדי השקעות כבדים, נדמה כי לפחות בתקופה הקרובה תעריפי ביטוחי הרכב הנמוכים שאליהם התרגלנו צפויים להמשיך ולעלות.

x