$
בורסת ת"א

הממונה על ההגבלים לא צפוי להערים קשיים על עסקת אי.די.בי-לבנת

עו"ד בכיר בתחום ההגבלים העסקיים: "הרשות טוענת שאי.די.בי ריכוזית מדי ולפיכך כל דילול תומך בעמדתה"

הדס שפר וטל ליטמן 06:5326.12.11

הממונה על הגבלים עסקיים, פרופ' דיויד גילה, לא יערים קשיים על ביצוע העסקה למכירת כלל תעשיות בין אי.די.בי פתוח לבין משפחת לבנת, כך מעריך עו"ד בכיר בתחום ההגבלים העסקיים. "לא נראה על פניו שהעסקה טומנת בחובה בעיות הגבליות. הרשות טוענת שאי.די.בי ריכוזית מדי, ולפיכך כל דילול

בקבוצה תומך למעשה בעמדת הרשות, ולכן אין לה תמריץ לסכלה".

 

משפחת לבנת נחשבת לאחת המשפחות החזקות והעשירות במשק הישראלי. בעידן שבו כל טייקון מנסה לשוות לעצמו גינונים תקשורתיים של כוכב הוליוודי בפוטנציה, דווקא המשפחה מנסה לשמור על פרופיל תקשורתי נמוך — משימה לא פשוטה כשאתה שולט על חלקים נרחבים במשק הישראלי.

 

האימפריה שהקים אב המשפחה, אברהם (בונדי) לבנת, במו ידיו לפני יותר מ־60 שנה החלה ברכישת משאית מימי המנדט הבריטי, והתפתחה עם השנים לממדי ענק. כיום, עם אחזקותיה הרבות ניתן למנות את קבוצת תעבורה, מסופי המטען ממן, שותפות עם נוחי דנקנר בשליטה באי.די.בי (13%) ועוד אינספור אחזקות מרכזיות במשק הישראלי. בסך הכל מחזיקה המשפחה ב־132 חברות פרטיות.

 

תעבורה היא חברת השינוע וההובלה הגדולה בישראל, שמוכרזת כמונופול בתחום שינוע מלט והובלת מכוניות. רבות מעשרות החברות־הבנות שלה נחשבות לגדולות בתחומן.

 

המשפחה אף שולטת בחברה הציבורית ממן, המוגדרת כמונופול בתחום המטענים האוויריים והיא גם היבואנית והמשווקת של משאיות דאף, אוטובוסים של חברת VDL, ציוד כבד של ליבהר ומשאיות ואוטובוסים של איסוזו. חברת תמיג שבבעלותה מייבאת את צמיגי פירלי, מ.מ.מ מחזיקה במטמנת הפסולת הקשה הגדולה בישראל, והרשימה עוד ארוכה. לפני כארבע שנים רכשה משפחת לבנת מגאון אחזקות את הבעלות בחברת האופנה H&O.

 

זרוע הנדל"ן של לבנת כוללת בין השאר את איירפורט סיטי ונצבא, ובתחום האנרגיה יש למשפחה אחזקות בי.ו.א.ל, נפטא וישראמקו, המחזיקה בתגליות הגז תמר ודלית. בחו"ל יש למשפחה זיכיונות יבוא והפצה של מכוניות פורד בקרואטיה, סרביה, מונטנגרו ואלבניה.

 

המוטו של המשפחה הוא חסכנות על גבול הסגפנות, ירידה לפרטים, מוסר עבודה גבוה, נאמנות ללא גבולות, ושליטה מוחלטת של אברהם לבנת, האיש שעומד בראש ומוודא כל פרט: החל מאורך הזרוע של מחפר חדש דרך ועד ניהול הקשרים העסקיים עם אי.די.בי.

 

בראשית 2010, הונחת אהוד אולמרט, ראש הממשלה לשעבר, לתפקיד יו"ר הקבוצה, ומבחינה רשמית לפחות, הוצב מעל שלושת הבנים, אף שאולמרט אינו עוסק באחזקות בקבוצת אי.די.בי. אפשר היה להניח שהבנים למשפחת לבנת לא אהבו את ההנחתה הזו — אולם אברהם לבנת קיבל את ההחלטה על כך בעצמו.

 

לקשר עם אולמרט ומשפחתו יש היסטוריה ארוכה. בונדי הצעיר, אז פליט שואה בודד, הוזמן על ידי אביו של אולמרט לארוחות ערב בבנימינה, ובונדי זכר. הוא נהג להתקשר לאולמרט ולעודד אותו בכל פעם שזה ספג ביקורת ציבורית - פוליטית או אישית. באוקטובר לפני שנתיים, חודשים ספורים אחרי שאולמרט פתח חברה לייעוץ עסקי, הוא פגש את לבנת האב במסעדת טוטו בתל אביב. שלושה חודשים אחר כך פרסמה קבוצת לבנת הודעה לתקשורת שבה דיווחה על מינויו של אולמרט ליו"ר. אולמרט יושב מאז בקומה השישית, קומת ההנהלה במשרדי תעבורה, ציור גדול של אשתו עליזה תלוי בכניסה למשרדו, ורק מסדרון קצר מפריד בינו לבין משרדו של לבנת האב.

 

בעבר נמתחה ביקורת על כך שבתקופת כהונתו של אולמרט כשר התמ"ת, בין השנים 2003 ל־2006, הוא היה מעורב בהחלטה להטיל היטל על יבוא מלט מטורקיה לבקשת נשר, שבבעלות משאב, שבשליטת כלל תעשיות.

 

חברת תעבורה שבבעלות משפחת לבנת משנעת את שקי המלט של נשר. המקורבים מסנגרים וטוענים כי למשפחה לא היה כלל קשר לבקשה, ושמדובר בבקשה לגיטימית שנעשתה בין הדרגים המקצועיים של נשר מול התמ"ת. לפני כמה שנים הסדיר לבנת האב את החלוקה של חברת אברהם לבנת, שמתחתיה מאוגדות כל יתר החברות, בין הבנים: זאב (60), צביקה (58) ושי (53) כך שכל בן קיבל שליש ממניות החברה. כמו כן הוא החליט כי צביקה, האח האמצעי ונציג המשפחה באי.די.בי, קיבל מניית הכרעה. "בעולם המודרני אנשי הכספים מנהלים את החברות ולא אנשי המקצוע", ניסה מקורב להסביר את פשר ההחלטה, "אני גם לא רואה אף אחד משני האחים האחרים חותר תחת צביקה. את זאביק זה לא מעניין, ולשי יש העסקים שלו".

 

מרשות ההגבלים נמסר כי אישור העסקה טרם הגיע לפתחה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x