$
שוק ההון

הוגדל שיעור השתתפות המדינה במימון אבטחת התעופה; אל על תקטין הוצאות ב-5.8 מיליון דולר

החברה דיווחה כי הוחלט על הגדלת שיעור השתתפות המדינה בהוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות מ-60% כיום ועד 80% עם יישום הסכם "שמים פתוחים" עם אירופה

יסמין גיל ושהם לוי 14:12 25.12.11

 

אל על דיווחה היום (א') לבורסה כי התקבלה החלטת ממשלה שעיקרה הגדלה מדורגת של שיעור השתתפות המדינה בהוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות מ-60% כיום ועד 80% עם יישום הסכם "שמים פתוחים" עם האיחוד האירופי. "השפעת כניסתו לתוקף של הסיכום על הדוחות הכספיים לשנת 2011, הינה הקטנת ההוצאות בסך של כ-5.8 מיליון דולר", נמסר בדיווח.

 

בהמשך לסיכום בין משרד האוצר לאל על שנחתם כבר באוגוסט, הוחלט כי שיעור השתתפות המדינה במימון הוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות יגדל מ-60% ל-65% רטרואקטיבית לשנת 2011 ול-70% החל מינואר 2012. עם חתימת הסכם "שמים פתוחים" שצפוי להגביר את התחרות בטיסות בין אירופה לישראל, המימון יגדל ל-75% ועם יישום ההסכם, קרי, כשיחלו לפעול בארץ קווים חדשים מחו"ל, הוא יעלה ל-80%.

 

תקציב אבטחת המטוסים והתחנות בנמלי התעופה בחו"ל של חברות התעופה הישראליות, נאמד, על פי הערכות בענף, בכ-120 מיליון שקל בשנה. המדינה מימנה עד היום 60% מהסכום וחברות התעופה את השאר. אל על, עוד מתקופתה כחברה ממשלתית, מספקת לארקיע ולישראייר את שירותי הביטחון.

 

בחברות התעופה ביקשו בשנים החולפות מימון מלא של הוצאות הביטחון וכן את הוצאת מערך האבטחה מידיה של אל על לידי רשות ממלכתית חיצונית. שר התחבורה ישראל כץ, אמר לפני שנה כי בכוונתו להפעיל רשות ממלכתית לאבטחת התעופה עד ספטמבר 2011 - אלא שהנושא התאדה.

 

באפריל 2007 המליצה הוועדה הציבורית לבחינת סוגיות "השמים הפתוחים" לשר התחבורה אז, שאול מופז, שהמדינה תממן את מלוא הוצאות הביטחון לחברות הישראליות, אלא שהמלצה זו לא מומשה. בהחלטת ממשלה מינואר 2008, הומלץ להעלות את שיעור ההשתתפות מ-50% ל-80%, גם המלצה זו לא מומשה. באמצע 2009 הועלה המימון מ-50% ל-60%, כאשר על פי החלטת ממשלה מתחילת אותה שנה המימון יעלה ל-75% לאחר שייחתם הסכם תעופה גלובלי עם האיחוד האירופי.

x