$
בורסת ת"א

המוסדיים מתנגדים לדחיית החוב של תשובה: "דלק נדל"ן לא תשרוד בלי הזרמת הון"

דלק נדל"ן ביקשה אתמול לדחות את התשלום למחזיקי אג"ח כה', אולם המוסדיים מבהירים: "תשובה יצטרך להזרים חצי מיליארד שקל כדי שנסכים להסדר". מעלות הורידה את דירוג החברה ל־CC

גולן חזני ולירוי פרי 07:3426.07.11

דלק נדל"ן מצטרפת לגל הסדרי החוב. בהודעה שפרסם אתמול. דירקטוריון החברה, הוא ביקש לדחות בכ־5 חודשים את תשלום הקרן הקרוב (שיחול במקורו בספטמבר) למחזיקי אג"ח סדרה כה' בהיקף של 306 מיליון שקל. כנגד זאת, מציע יצחק תשובה, בעל השליטה, תוספת ריבית של 1% לבעלי האג"ח עבור הסכום הנדחה בלבד, כאשר כל שאר תשלומי הריבית (שעומדת על 7.3%) והוצאותיה השוטפות של החברה ימשיכו להיות משולמים כרגיל. החברה נמנעה משימוש במונח "הסדר חוב" בהודעתה, אולם בשוק ההון ברור כי בלי תפנית דרמטית בשוקי אירופה, אין סיכוי שהחברה תשרוד בלי הסדר, והכוונה היא לגבש הסדר לקראת סיום תקופת הדחייה ("תקופת הביניים" בהודעת החברה) בינואר הקרוב.

 

אלא שלמרות זאת, אף גורם בחברה לא יכול להבטיח באופן אבסולוטי שהחברה אכן תעמוד בתשלומיה השוטפים, גם אם תקבל את אישור מחזיקי האג"ח לדחייה. "תוכניות החברה לשלם בתקופת הביניים (מעתה ועד סוף ינואר 2012, ל"פ) את תשלומי הריבית וההוצאות השוטפות מתבססות על הנחות עבודה שוטפות ובכללן מימוש נכסים וקבלת הסכמות נדרשות מתאגידים בנקאיים", נכתב בהודעת החברה. בנוסף, נשענות הערכות החברה גם על המצב הכלכלי במדינות כגון שוויץ, אנגליה, גרמניה ופינלנד – בהן קיימים נכסים שמוחזקים על ידי DGRE.

 

איגרות החוב של דלק נדל"ן הגיבו להודעה בירידות חדות: סדרה ה' שצפויה להיפרע בין 2013 ל־2019, איבדה 10% וסגרה את המסחר בתשואה לפדיון של 34%, הריבית לסדרה ה', בהיקף של 31 מיליון שקל, צפויה להיפרע כסדרה בעוד כחודש, וסדרה ד' שצפויה להיפרע במאי 2012 ירדה ב־5.5% ומשקפת תשואה לפדיון של 70%. סדרה כ"ה שמהווה את אבן המחלוקת העיקרית צנחה ב־9.3% והיא משקפת תשואה לפדיון כ־156%. גם החוב לפניקס, בהיקף של כ־45 מיליון שקל שאמור היה להיפרע בחודש הבא, ידחה עד שדלק נדל"ן תממש את הנכסים המשועבדים לפניקס תמורת ההלוואה, ביניהם מניותיה של אלעד מגורים.

 

בינתיים, הורידה חברת מעלות את דירוג האשראי של החברה ל־CC עם אופק שלילי על רקע חשש מחדלות פירעון של החברה. במעלות הגיעו למסקנה כי ללא הזרמת כספים חיצונית לחברה, היא לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה. בחברת הדירוג טוענים כי לדלק נדל"ן אין מקורות זמינים לתשלום אג"ח מסדרה כ"ה, כפי שהחברה עצמה הודיעה למשקיעים. במקביל, הורידה החברה את דירוגן של אג"ח מגובות בפיקדון שקלי מדירוג B ל־CCC. במעלות אף טוענים כי הם יורידו את דירוג החברה ל־D, אם היא לא תעמוד בהתחייבויותיה בזמן. עוד מוסיפים במעלות כי גם אם יצחק תשובה יצליח לגייס מקורות לתשלום האג"ח, התשלומים הבאים עדיין יוותרו בספק.

 

המוסדיים זועמים

 

שוק ההון קיבל באכזבה ובכעס גדול את העובדה שתשובה לא הזרים הון באופן מיידי לחברה. במקום ההזרמה המיוחלת, הסתפק בעל השליטה בדחייה של פירעון אג"ח ב'. לאור זאת, מחזיקי האג"ח של סידרה ד' שתפרע במאי 2012 ביקשו להצטרף לאסיפת בעלי האג"ח של סדרה כה' בתחילת אוגוסט.

 

מתחת לפני השטח מסתמן מצב שמזכיר את הסדר החוב של אפריקה ישראל ולב לבייב לפני כשנתיים: ניגוד עניינים מובנה בין מחזיקי האג"ח הקצרות לארוכות, ואת סדרה ט' של החברה (שבסופו של דבר הגיעה בעליה להסדר נפרד עם אפריקה) מחליפה סדרה כ"ה שאמור להיפרע בעוד כחודש. ההתנגדות להתנהלות החברה מורגשת גם בקרב הגופים המוסדיים — הגדולים והקטנים — שמחזיקים באג"ח של החברה.

 

על פי הערכות, המחזיקות הגדולות באג"ח כה הינן מגדל שוקי הון (38 מיליון שקל ע.נ.) הראל (24 מיליון שקל) ומנורה (14 מיליון שקל) ויתכן שהן ירכיבו את הנציגות. "היו לתשובה שנתיים וחצי לגבש הסדר חוב. הרי לכל אורך התקופה הזו היה ברור שזה מה שיקרה אז מה פתאום מבקשים עכשיו עוד דחייה? מה כבר יכול לקרות בחמישה חודשים", אמר גורם בכיר בגוף מוסדי גדול. "בסופו של דבר תשובה יצטרך להזרים לפחות חצי מיליארד שקל כדי שהמוסדיים יגיעו להסכמה לגבי תנאי ההסדר, אחרת הוא לא ישרוד בשוק ולא יוכל לגייס כלום. אם הוא לא יעשה את זה הוא בצרה גדולה מאוד".

בכיר נוסף בשוק המוסדי ציין כי "אנחנו מצטערים שהסיפור הזה הגיע למצב כזה אבל ברור לנו שבסופו של דבר הוא מתוך מטרה שתהיה תמיכה חיצונית בחברה מצד תשובה עצמו. אם לא, יש לנו בעיה. אני לא מבין אחרת למה לתשובה לדחות את הקץ? להערכתי, המקום הנכון לפתור את הבעיה בדלק נדל"ן היא בסיוע חיצוני. ברור שצריך למצוא פתרון המתקבל על הדעת".

 

גורם אחר בשוק המוסדי הבהיר כי ללא התערבות מהותית מצד בעל השליטה, המוסדיים לא יתמכו בה. "תשובה שילם בשנתיים האחרונות המון כסף לבנקים, שיעבד כמעט את כל המניות של החברה־הבת, ופרע את החוב לקבוצת דלק במלואו. הוא לא העניק בטחונות ושעבודים כלשהם היום ולכן, עד שלא יהיה ברור שתשובה יעמוד בהתחיבויותיו, לא תוסר העננה מעל הקבוצה. התנהלות הבעלים תהיה שיקול מרכזי בהשקעות באג"ח של קבוצת דלק כולה בעתיד". גופים המחזיקים באג"ח כבר החלו לבדוק את ההשלכות המשפטיות של אפשרות להעעדפת נושים מצד תשובה בפרעון החובות של החברה בשנתיים האחרונות.

 

עוד ציינו בשוק המוסדי שהדרך הטובה ביותר עבור תשובה להתמודד עם המצב היא מיזוג דלק נדל"ן עם החברה הפרטית שבאמצעותה מחזיק תשובה בקבוצת דלק.

 

בדלק נדל"ן מקווים לקבל את אישורם של מחזיקי האג"ח ולנצל את תקופת החסד לשם גיבוש מתווה כולל להשבחת נכסי אלעד מגורים ונכסי DGRE. בין היתר, החברה בוחנת אפשרות להכנסת שותף חיצוני שיפעל יחד עם אלעד מגורים לטובת השבחת נכסי החברה מעל למחיר שצפוי להתקבל בשוק. בחברה מעריכים כי שוויה של אלעד מגורים עומד על כ־400 מיליון שקל. השווי המאזני בספרי החברה הינו 187 מיליון שקל.

 

יו"ר דלק נדל"ן וחתנו של תשובה, רוני אלרואי, יצא אתמול לחו"ל מסיבות לאישיות, אולם כבר החל לקבוע פגישות עם גופים מוסדיים לגבי המו"מ, תוך שהוא נתקל ביחס צונן לנוכח טענות של הגופים המוסדיים.

 

ועדת הכספים של הכנסת התכנסה אתמול לדון בהסדרי החוב של בן־דב ותשובה שעלולים לפגוע בציבור החוסכים. יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר, אמר בדיון כי בכוונת הרשות לעודד הגשת תובענות ייצוגיות, בנוסף למימון שהיא מעניקה לנושא כעת. "הרשות חייבה את טאו לפרסם הערת עסק חי בדו"חות. בנוסף, דרשה הרשות מקרנות הנאמנות לדווח את מידת מעורבתם שבכוונתן להפעיל הן בהסדר החוב של טאו והן בהסדר החוב של דלק נדל"ן".

 

מנכ"ל NCP מדבר

 

המצב בחברה־הבת DGRE (85%) מורכב בהרבה. על פי ההודעה שפורסמה אתמול, מבהיר דירקטוריון דלק נדל"ן כי "קיומם התקין והמלא של הסכמי השכירות עם NCP, מהווה נדבך מרכזי לעמידת החברה בתוכניותיה לפירעון התחייבויותיה".

 

הנכס המרכזי של DGRE, הוא פורטפוליו החניונים לינצ'פילד שבבריטניה (59%), שמושכר לחברת NCP, וספג לאחרונה שני זעזועים שונים: הראשון הינו בדמות מכתב ששלח לפני כשבועיים הגוף שהעמיד לחברה את ההלוואה לרכישת החניונים, ובו נכתב כי יש להפחית את שווי הנכס בספרים מ־913 מיליון ליש"ט ל־656 מיליון ליש"ט בלבד. מדובר בירידת ערך אופציונלית של כ־257 מיליון ליש"ט (1.38 מיליארד שקל). דלק נדל"ן דוחה לעת עתה את הערכת השווי שקיבלה מטעם המלווה, אך נדרשת לשלם ריביות גבוהות יותר בגין ההלוואות על הנכס.

 

בנוסף לכך, NCP עצמה הודיעה לדלק נדל"ן כי תתקשה לעמוד בהסכמי השכירות הקיימים בשל קשיי נזילות. בהתאם לכך, ביקשה NCP הנחה של 750 אלף ליש"ט לרבעון בדמי השכירות ובסך הכל הנחה של כ־3 מיליון ליש"ט עבור השנה שתסתיים בספטמבר 2012.

 

בשיחה עם "כלכליסט" הסביר אתמול מנכ"ל NCP, ג'ו קופר, כי חלק מהחניונים אותם שכרה החברה מ־DGRE אינם מצליחים לייצר הכנסה שתואמת את דמי השכירות המשולמים. "חברת NCP מפעילה כ־300 חניוני רכב באנגליה. רובם של החניונים תחת הסכמי שכירות ומבוצעת בגינם סקירה תקופתית.בחלק מחניוני NCP חלה הרעה שנתית. "במקרים כאלו, או במקרים בהם תשלומי השכירות הנדרשים הינם חריגים ולא תואמים את תנאי השוק, NCP מבקשת לקיים שיחות מול בעלי הקרקעות, בדומה לכל עסק מסחרי אחר. זאת, על מנת להבטיח תשלומי שכירות המתבססים על תנאי השוק", הבהיר קופר".

 

קופר סרב להתייחס להפחתה וקבועה בשכר הדירה (מעבר לשנה הקרובה), או לאפשרות לנטוש את החניונים במידה ולא תקבל את ההנחות המבוקשות, אולם הדגיש כי "NCP אינה מכחישה או מאשרת את קיומם של פרטים ספציפיים, או את קיומן של שיחות, עליהם חלים הסכמי סודיות".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x