$
פרסום ושיווק

ראיון מנכ"ל

ארנון תורן: "לא נרוץ להוריד שכירות רק משום שזה באופנה"

תורן, שהחליף את פאר נדיר כמנכ"ל קניוני עזריאלי, סוגר חצי שנה בתפקיד ושולח איתות לקמעונאים. בראיון ל"כלכליסט" הוא טוען שהמתח בין פוקס לעזריאלי הוא נחלת העבר

אורנה יפת 07:4413.04.14

באופן מסורתי, קבוצת עזריאלי נתפסת כקבוצה קשוחה יותר בענף הקניונים, לעומת מתחרתה מליסרון. עד למינויו של ארנון תורן למנכ"ל קניוני עזריאלי בסוף 2013, נוהלו קניוני הקבוצה על ידי קודמו פאר נדיר. הסוחרים נהגו להלין כי נדיר לא מגלה כלפיהם גמישות ולא נותן להם הנחות בשכר הדירה, אך ניתן להניח בסבירות גבוהה כי התנהלותו לא הייתה החלטה אישית שלו ונבעה מאסטרטגיה שנקבעה בדרגים הגבוהים יותר בקבוצת הנדל"ן.  

 

 

כעת עושה רושם כי בעזריאלי שינו גישה ומצפים כי תורן, שמרבה לחייך, ישנה את התדמית הקשוחה שנוצרה לקבוצה. תורן ממהר להבהיר שהורדת שכר דירה אינה אסטרטגיה חדשה. "אנחנו לא פוגעים בדמי השכירות שלנו כאידיאל או מכיוון שזה טרנד. אין דגש על להחזיק את דמי השכירות כמו דגל, אבל גם לא נרוץ להוריד שכירות בגלל איזושהי אופנה. דמי שכירות הם רכיב אחד בסל ההוצאות של קמעונאי. ארנונה וכוח אדם מהווים הוצאה מהותית יותר. אז למה מעמידים את השכירות בראש הרשימה? כי יותר נוח לבוא לבעלי קניונים. למי ילכו, לחברת החשמל?".

 

מה דעתך על מניית עזריאלי:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

 

למרות המסר התקיף של תורן, הוא מנסה לשדר גם גמישות. "באותם מקומות שבהם אנו חשים שיש מקום לתמיכה ברשת מסוימת שנקלעה למשבר קצר, נבוא לקראתה. אבל כשלגורם קמעונאי אין תוחלת, ורואים שהוא לא יוכל להמשיך להתקיים, העזרה הזו כבר חסרת משמעות".

 

"התגברות התחרות מגדילה את הלחץ"

תורן שוטח את משנתו בנוגע לדרישה הגוברת מצד סוחרים להורדת שכר הדירה, ומשתמע מדבריו שלפחות חלק מהאשמה הוא בקבוצות הנדל"ן שמרבות בבניית שטחי מסחר. "סיבה מהותית לדרישה הזו היא התגברות התחרות ברשתות האופנה", הוא אומר. "ככל שהתחרות גדלה, כך גדל הלחץ על העסקים. ריבוי שטחי מסחר לא מגדיל את האוכלוסייה, ואותה עוגה נחלקת בין יותר עסקים. כשהרשתות עצמן פותחות סניפים נוספים במקום רווי, הן מייצרות עבור עצמן קניבליזציה. ואם הפדיון כתוצאה מפתיחה של עוד סניף או שניים גדל רק במעט, ודאי שיש קושי לעמוד בסל ההוצאות מול הכנסה דומה".

 

 

ארנון תורן. "התחרות בתחום האופנה מתגברת" ארנון תורן. "התחרות בתחום האופנה מתגברת" צילום: נמרוד גליקמן

 

מה דעתך על התחרות בשוק המשקפיים? האם גם עזריאלי תעצור את התרחבות דוכני המשקפיים בקניונים כמו מליסרון?

 

"ברור שהדוכנים, ככל שהם מקצועיים, מהווים תחרות לחנויות הוותיקות, אבל תחרות טובה רק עד גבול מסוים. השוק משתנה. אני חושב שבכל הקשור לתמהיל, צריך לבחון את הדברים ברמת הפרויקט הספציפי. אם באותו מקום יש כמה שחקנים שעוסקים באותו דבר, אז נכון לבנות את התמהיל בצורה אחת; ואם זה קניון שיש בו מעט שחקנים מאותו ענף, אז נכון לבנות את התמהיל בצורה אחרת, ואין מניעה להכניס עוד שחקנים. אני אתייחס לדברים בראייה של הפרויקט הבודד ולא בראייה כוללת, וזה נכון לגבי כל ענף ולא רק המשקפיים".

 

במה שונה אסטרטגיית הניהול שלך מזו של פאר נדיר, קודמך בתפקיד? אתה מאציל סמכויות למנהלי הקניונים?

 

"בתפיסה שלי אני דורש מהמנהלים הרבה יותר ניהול. הסמכות שלהם רחבה, ומובן שמול סמכות יש גם אחריות מאוד גדולה או לפחות כך אני מצפה. עם זאת, אני חייב לדעת הכל. כך אני בנוי. אני לא יכול שדברים קורים מבלי שאני מודע להם. כמובן לא באובססיביות אלא עם דרגות חופש. אנשים לומדים מהר שהם עובדים איתי. הם יודעים איפה צריך אישור ואיפה הם יכולים לקבל החלטות".

 

פאר נדיר. קודמו בתפקיד של תורן פאר נדיר. קודמו בתפקיד של תורן צילום: אריאל בשור

 

ההתנהלות הזהירה של עזריאלי הביאה לכך שהקבוצה, שמיהרה לסגור את חנויות ml עם קריסתו של אבי מלכה, לא נפגעה מנפילת רשתות ml, ג'אמפ ואופיס דיפו. המתחרה מליסרון, לעומת זאת, נאלצה למחוק 2 מיליון שקל.

 

"עזריאלי לא נפגעה מהנפילה של מלכה כי החזקנו ביטחונות בכתב והתנהלנו בצורה צמודה עד השלב שבו הרשת נכנסה לפירוק, וכך מצאנו את עצמנו עם כיסוי מלא", מספר תורן. "ביחסים שבין שוכר למשכיר אתה מעמיד לרשותו נכס והוא אמור לשלם לך שכירות. ככל שהמשוואה הזו מתקיימת הכל בסדר. אם הבאלנס הזה מתערער, אתה חייב לקבל החלטות קשות. עסקים מסוג זה צריך לנהל בקפידה ולהיות ערני. זה נובע מראייה מקצועית ואין מקום לחיפוף".

 

בימים אלה בונה עזריאלי קומה נוספת בקניון איילון. הקומה בשטח של 10,000 מ"ר תגדיל את שטח הקניון

ל־33 אלף מ"ר. בקבוצה מצפים לגידול במחזור המכירות מ־650 מיליון שקל למיליארד שקל בשנה. לפני שנה הושקה קומת אופנה חדשה בקניון הזהב בראשון לציון שבבעלות גינדי, ופתיחתה הביאה לתלונות מצד סוחרים על פגיעה בצד הוותיק של הקניון, שסובל משטחי מסחר מיותמים.

 

אתה לא חושש מפגיעה של קומת המסחר התחתונה באיילון, כמו שקרה בקניון הזהב?

 

"לא. זה קניון מאוד מבוסס עם קנייה נאמנה של לקוחות. הקניון מאוד פשוט ונוח במבנה שלו, והוא מוקד בילוי בזכות בתי קולנוע שמהווים עוגן ובזכות תמהיל מוצלח. אבל הוא חסר רשתות בינלאומיות גדולות כמו H&M ואמריקן איגל שחתמו חוזים בקומה החדשה. גם פוראבר 21 תפתח בקומה החדשה חנות של 1,600 מ"ר".

 

לדברי תורן, הקומה החדשה בקניון איילון לא תהווה תחליף אלא תשלים את התמהיל הקיים. "זה רק יחזק את הקניון. פרויקטים אחרים באזור (קניון רמת אביב וקניון אבנת - א"י) השכילו להכניס אליהם רשתות טובות ומזה איילון סבל, ועכשיו הוא לוקח את זה בחזרה".

 

"תל אביב עדיין חסרה שטחי מסחר"

 

עזריאלי תל אביב הוא קניון הדגל שלכם, שצפוי לתחרות קשה עם פתיחתו של הקניון שבונה גינדי בשוק הסיטונאי.

 

"תל אביב חסרה שטחי מסחר כיום. כשאני אומר חסרה - זו לא הכרזה ללא בסיס. הביקוש לשטחי מסחר בעזריאלי נותן לי ביטחון להגיד את זה. אנחנו חסרים פה שטחים, והיכולת שלנו להרחיב את עזריאלי תוכל לתת מענה לביקוש. רכישת השטח הצמוד של בית ידיעות אחרונות תאפשר לנו להוסיף שטחים.

 

"הפרויקט בשוק הסיטונאי מעניין. הוא מוסיף 30 אלף מ"ר לשטח המסחרי של תל אביב, ויהווה תחרות של ממש לדיזנגוף סנטר ועזריאלי. יש מקום לפרויקט כזה, ואני לא רואה סיבה לפגיעה, אלא הרחבה של הפעילות הקיימת. לתל אביב ולמרכז עזריאלי בפרט מגיעה אוכלוסייה מכל המדינה. זה שונה מכל מקום אחר שבו אנו מנהלים פרויקט. תל אביב היא עדיין המקום שבאים אליו ולא זה שיוצאים ממנו".

 

 

 

בבאר שבע לעומת זאת יש עודף שטחי מסחר, והפדיון של קניון הנגב שבבעלותכם ירד ב־30% מאז פתיחת הגרנד קניון של מליסרון.

 

"זה לא נכון שיש ירידה של 30% בפדיון. יש ירידה בביצועים בנגב של כל הפרויקטים. אני מעריך שיש לנו ירידה של 17%. אני מאוד אופטימי לגבי הנגב כי הפרויקט שלנו ותיק ויושב במיקום הטוב ביותר שיכול לשבת בו קניון בעיר, ליד התחנה המרכזית ותחנת הרכבת. העיר גדלה ומתפתחת וקרו בה הרבה דברים.

 

"ההתייצבות תבוא. זה ייקח זמן. אבל נראה לי שדווקא בבאר שבע יש מקום גם לקניון החדש וייקח זמן עד שהעיר תתאזן, וחלק גדול מהאנשים שבתחילה הולכים מתוך סקרנות לפרויקט חדש, ישובו לקניון הוותיק. מובן שאנו לא שוקטים על השמרים. גם אם ההתייצבות של הקניון תהיה במספר אחוזים נמוך יותר מכפי שהיתה לפני הפתיחה, זה לא אסון".

 

"יש מקום למותגי ילדים חדשים"

 

מה טיב היחסים שלך עם קבוצות קמעונאות גדולות, למשל פוקס?

"אני מלא הערכה לקבוצה הזו על הפעילות שלה בעולם הקמעונאות, ועל זה שהיא לא נחה על זרי הדפנה".

 

 

 

ולמרות זאת לא פרשתם לוויזל שטיח אדום לכבוד דה צ'ילדרנ'ס פלייס.

 

"אנחנו רואים עין בעין את ההתפתחות של הקבוצה, ואם היה זמן שבו היתה עצירה בהתפתחות בין פוקס לעזריאלי זה משהו שהוא נחלת העבר".

 

מי ייפגע מהמלחמה בענף הילדים?

"אני לא רואה פה מלחמה אלא התפתחות טבעית של רשתות. יש מקום למותגי ילדים חדשים".

 

הראל ויזל אמר בוועידת הקניונים שייפלו עוד רשתות אופנה.

 

"הראל אומר הרבה דברים, ואחרי דקה הוא כבר לא אחראי להם. אני לא צופה צניחה או נפילה. גם אם שוק האופנה היה בלחץ בתקופה האחרונה, עכשיו הוא משתנה לטובה, ויש יציבות והגדלת שטחי מסחר. בלתי סביר לחשוב שיבואו גורמים חדשים לענף האופנה, וכל מה שהיה ימשיך להיות. יש כאלה שבמרתון לא מגיעים לסיום ובדרך נופלים".

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x