$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

המועצה לשידורי כבלים ולוויין בודקת אם HOT ו־yes מפלות לקוחות

המועצה מצאה כי החברות שיווקו ביולי ובאוגוסט למצטרפים חדשים את אותם מסלולים אך במחירים שונים, ובכך פגעו בלקוחות החלשים

אביב גוטר 06:5424.08.17

המועצה לשידורי כבלים ולוויין פתחה בהליך בירור נגד HOT ו־yes, לאחר שהפלו לכאורה בין מצטרפים חדשים, להם הציעו את אותם מבצעים, רק במחירים שונים.

 

 

 

 

חברות הכבלים והלוויין מציעות מאות מבצעים מדי שנה, הנבדלים זה מזה במגוון פרמטרים כמו תוכן, אופן ומשך זמן ההתקשרות והציוד המתקבל. מבדיקה שגרתית שביצעה המועצה באתרי החברות, בהם מפורטים המבצעים שהוצעו ללקוחות, עולה כי ביולי ואוגוסט HOT ו־yes הפרו את הוראות הרישיון שלהן הנוגעות לאיסור אפליה בין לקוחות. לאחר הליך הבירור המועצה יכולה להטיל עליהן עיצומים כספיים.

 

מהבדיקות עולה כי בהשוואות נספחי מבצעים ישנם זוגות מבצעים שמציעות החברות הזהים בכל מאפייניהם - למעט המחיר. מכאן עולה כי שיטת התמחור מותאמת ללקוחות בהתאם ליכולת המיקוח שלהם, כאשר לקוחות בעלי יכולת מיקוח חלשה יסתפקו במבצעים היקרים יותר ולהפך.

 

מימין: רון אילון מנכ"ל yes וטל גרנות גולדשטיין מנכ"לית HOT מימין: רון אילון מנכ"ל yes וטל גרנות גולדשטיין מנכ"לית HOT צילום: אריאל בשור, אוראל כהן

 

 

כך למשל, בשניים ממבצעי הטריפל שמציעה HOT למצטרפים חדשים מוצע שירותי טלוויזיה הכוללים את חבילת הבסיס, שש חבילות תוכן נוספות, חבילת ערוצי פרימיום, חבילת ערוצי ספורט 5 פרימיום וחבילת ערוצים ברוסית. בנוסף המבצעים כוללים תשתית אינטרנט במהירות של עד 200 מגה וטלפון קווי ללא הגבלה לרשת קווית וסלולרית בארץ. זהות נוספת קיימת בציוד ובעלות ההתקנה. אולם באחד המבצעים המחיר לארבעה החודשים הראשונים עומד על 199 שקל לחודש ובהמשך השנה הראשונה 389 שקל לחודש.

 

 

 

 

במבצע השני התשלום לשלושת החודשים הראשונים עומד על 189 שקל לחודש ובהמשך השנה המחיר עולה ל־389 שקל לחודש. המבצע הראשון זול לעומת המבצע השני, אולם בפועל אין כל סיבה לשווק את שני המוצרים במחירים נפרדים, ו־HOT מטעה את לקוחותיה עם מחיר שלכאורה נראה נמוך יותר אולם סביר כי לקוחות בעלי כושר מיקוח נמוך לא יצליחו להבחין בהבדל. מלבד מבצע זהו נמצאו ב־HOT עוד 5 זוגות מבצעים זהים עם פערי מחירים מורכבים אפילו יותר, כך שבשנה הראשונה ההפרש עומד על 80 שקל ובשנה השנייה והשלישית הפער קופץ ל־120 שקל.

 

מצב דומה איתרה המועצה גם ב־yes. בחברת הלוויין נמצאו 10 זוגות מבצעים זהים שהפערים ביניהם גבוהים אף יותר. לדוגמה בזוג מבצעים מוצע למצטרפים חדשים תוכן זהה הכולל חבילת בסיס מורחבת וכל חבילות ערוצי התוכן הקיימות ב־yes (ללא ערוצי פרימיום), עם ציוד והתקנה זהים, רק במחירים שונים. במבצע אחד מוצע מחיר אחיד של 199 שקל ל־36 חודשים ואילו במבצע אחר מוצעים חודשיים חינם, עשרה חודשים במחיר של 209 שקל לחודש והמחיר ל־24 החודשים הנותרים יעמוד על 224 שקל לחודש. במבצעים אחרים נמצאו הבדלים בעלויות ההתקנה העומדות על כ־49 שקל לחודש.

 

זו לא הפעם הראשונה שבה המועצה פותחת בהליך מול החברות מחשש לאפליה בין לקוחות, הטעיה ופגיעה בתחרות. לאחרונה פתחה המועצה בהליך בחינה מול HOT באשר למבצעים המוצעים על ידה במשך למעלה מארבעה חודשים, שכן פרסום מבצע מעל 4 חודשים יכול, לפי תנאי הרישיון של החברה, להפוך למחיר הקבוע.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x