• תפריט
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

הסוף לעליות מחירים חד–צדדיות? HOT ו־yes על הכוונת של משרד הכלכלה

הצעת חוק שמקדם משרד הכלכלה תחייב את HOT ו־yes לקבל את אישור הלקוחות לפני העלאת מחירים. חברות הטלוויזיה מיישרות קו גם בנושאי תוכן - אחרי yes, גם HOT בוחנת הורדת ערוץ הילדים

אביב גוטר 07:0920.04.17

הצעת חוק חדשה שמקדם שר הכלכלה אלי כהן עשויה לשים סוף להעלאות המחירים בהתקשרויות לתקופות בלתי קצובות, כפי שנוהגות לעשות חברות הטלוויזיה. על פי ההצעה החדשה, שמנוסחת בימים אלה ברשות להגנת הצרכן וסחר הוגן, בטרם עליית המחיר, החברה תחויב לפנות ללקוח וזה יוכל להתמקח או להתנתק ממנה.

 

 

בכל מקרה, תצטרך החברה לקבל את אישור הצרכן באמצעות פעולה אקטיבית מצידו, כמו שליחת מכתב, פקס, טלפון או הודעת טקסט. במידה והחברה לא תעדכן את הצרכן על העלאת המחיר, הוא יהיה זכאי לקבל את ההפרש בין המחיר הקודם למחיר החדש. ההצעה עדיין בניסוחה, ולא ברור לכמה זמן מרגע ההתקשרות תוגבל החברה שלא לעדכן מחירים.

 

הצעת החוק באה על רקע הצעדים המתוכננים של yes ו־HOT, שמעדכנות את הלקוחות בהודעות חד־צדדיות על עליות מחירים, כשלעתים העדכון נעשה באותיות קטנות כשהצרכן אינו נוהג לעקוב אחרי השינויים. "התיקון המוצע יגביר את מודעות הצרכן לשינוי במחיר ויעודד את התחרות, ועל ידי כך ישפיע על יוקר המחייה ויבלום את העלאת מחירי השירותים המתמשכים", אמר כהן.
מימין: מימין רון אילון מנכ"ל yes וטל גרנות גולדשטיין מנכ"לית HOT מימין: מימין רון אילון מנכ"ל yes וטל גרנות גולדשטיין מנכ"לית HOT צילום: אריאל בשור, אוראל כהן

 

במהלך ימי חול המועד פסח הודיעה yes על העלאת מחירי שירות ה־VOD בחמישה שקלים, מ־29.9 שקל ל־34.9 שקל, בדומה למחיר שגובה כיום HOT על השירות (35 שקל). מדובר בהעלאה שנייה של yes בתוך שנה עבור שירותי ה־VOD, אותה הסבירה החברה בטענה כי עליות המחירים משקפות את העליות ברכש תוכן בינלאומי. אולם בהודעתה הוסיפה כי מלבד התייקרות במחירי התוכן נרשמה גם התייקרות במחירי זכויות השידור של תכני ספורט והשקעה בתוכן חינמי - מה שעשוי להצביע כי העלאת המחירים נובעת מכשלים רגולטוריים בשוק התקשורת.

 

 

בעבר התנגדה מועצת הכבלים והלוויין, המפקחת על HOT ו־yes, לעליות מחירים, אך בחודשים האחרונים קולה נדם. למרות היותה הרגולטור, המועצה אינה יכולה לעצור את העלאות המחירים משום שמדובר בתוכן מוסף שהחברות מציעות ללקוחותיהן. בנוסף, המועצה טוענת כי החברות לא העלו מחירים בסמיכות אלא בהפרש של כמה חודשים. הגוף היחיד שיכול לפקח על מחירי החברות הוא משרד התקשורת עצמו באמצעות מ"מ השר צחי הנגבי. אך השר אינו צפוי לנקוט בפעולה מאחר ששוק ה־VOD נחשב לתחרותי, אליו הצטרפה לפני כשנתיים וחצי סלקום TV. פרטנר צפויה אף היא להשיק שירות טלוויזיה בקרוב וחברות כמו אמזון ונטפליקס מציעות מינוי על בסיס אינטרנט לתכנים בלעדיים שהן מפיקות בעצמן.

 

 

 

מלבד השר, גם הממונה על ההגבלים עסקיים מיכל הלפרין יכולה להשפיע בנושא וזאת על ידי הכרזה על HOT ו־yes כקבוצת ריכוז. היום צפויה להתקיים פגישה בין השר כהן להלפרין, שאמרה כי תבחן את הנושא, אבל על פי ההערכות גם היא תעדיף להימנע מהתערבות בנושא ותעדיף שהטיפול ייעשה באמצעות חקיקה.

 

נראה כי חברות הטלוויזיה מיישרות קו לא רק בעליות מחירים, אלא גם ברכישות תוכן. לאחר ש־yes הפתיעה את השוק בהחלטתה להוריד את ערוץ הילדים של קבוצת RGE בשל סכסוך כספי בינואר האחרון, HOT שוקלת כעת לעשות מהלך דומה. בחודשים הקרובים צפויה להסתיים ההתקשרות בין HOT לערוץ, ובין הצדדים מתנהל משא ומתן להמשך ההתקשרות. על פי ההערכות בשוק התקשורת לא ברור האם הצדדים יגיעו לעמק השווה, זאת לאור הצטרפותם של ספקי תוכן נוספים בתחום ערוצי הילדים. yes כבר הוכיחה לשוק שהורדת ערוץ הילדים הוותיק והפופולארי לא מהווה כזאת מכה עבורה, והתאוששה עם ערוץ ילדים חדש שהקימה עם המפיק חיים סלוצקי. ערוצי ילדים וספורט מהווים עוגנים מרכזיים בחבילות השידור, וככל שהתכנים שמוצעים יותר אטרקטיביים, כך החברות מצליחות למשוך יותר לקוחות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x