$
פרסום ושיווק

תחרות בדואר? תשכחו מזה

משרד התקשורת לא נתן היתרים לחלוקת דואר פרטי, והחברות שמפיצות דואר כמותי עבור עסקים טוענות כי הן מצליחות להגיע ל־60% מהלקוחות בלבד בשל הקשיים שמערים הדואר. עשור אחרי הוועדה הראשונה שהמליצה לפתוח את הדואר לתחרות - היישום חלקי בהחלט

אלירן מלכי 06:5627.04.16

הרפורמה בדואר ישראל, שאמורה לפתוח את השוק כולו לתחרות ולהקל על הלקוחות שמשתמשים בשירותי הדואר המסורבלים, לא עומדת ביעדיה. אף שהוחלט כי שוק הדואר הפרטי ייפתח לתחרות, ולמרות האלטרנטיבות הקיימות בשוק, התחום עדיין נשלט בבלעדיות בידי חברת דואר ישראל.

 

לעת עתה התחרות קיימת רק בכל הקשור לחלוקת דואר כמותי, שמשמש בעיקר חברות גדולות במשק כמו בנקים, חברות ביטוח, משרדי ממשלה, בתי משפט וחברות תקשורת. כיום רשומות במשרד התקשורת 11 חברות שיש להן היתר לחלק דואר כמותי בישראל ובעצם מהוות אלטרנטיבה לדואר, ובהן מסר (בבעלות בר הפצה ודפוס בארי), דיירקט ליין, א.ד הפצות וישירות פרסום. ואולם, בפועל רק מחצית מבעלות ההיתרים הרשומים משתמשות בהם כדי להתחרות בדואר.

 

בקטגוריית הדואר הכמותי החברות אינן זוכות לגישה המלאה שיש לדואר ישראל, מה שלטענתן מקשה עליהן ליצור תחרות אמיתית. החברות מתלוננות כי לא מתאפשר להן לתת מענה לכלל הלקוחות הפוטנציאלים, אלא רק לכ־65% מהם.

 

הדואר הפרטי ממתין למשרד התקשורת

 

בתחום הדואר הפרטי התחרות עדיין לא החלה. על אף רצונן של חברות פרטיות להתחרות בדואר ישראל ולחלק את הדואר הפרטי שלנו, משרד התקשורת עדיין לא קבע את התנאים שעל כל חברה לעמוד בהם כדי לקבל היתר מתאים לכך. חלק מהחברות אף הגדילו לעשות ופנו למשרד התקשורת כדי לברר כיצד ניתן לקבל היתר הפצת דואר פרטי, אך נתקלו במחסום. לעת עתה לא ברור מתי ואיך ייפתח תחום הדואר הפרטי לתחרות, והנושא נמצא כאמור על שולחן המשרד.

 

גם בסוגיית הדואר הכמותי — דואר שחברות מפיצות עבור חברות שונות במשק — יש חסמים מהותיים בהתקדמות הרפורמה. ישנן שלוש דרכים לקבל דבר דואר: בתיבת הדואר הפרטית בכניסה למקום מגורים, בתיבת דואר שכורה בתוך סניף דואר או בתיבת דואר במרכז חלוקה. מרכז חלוקה הוא מבנה המכיל מאות ואלפי תיבות דואר, ויש כ־1,500 מרכזים כאלה רחבי הארץ.

 

בהמלצות ועדת שגיא, שהוקמה כדי לבחון את תעריפי הדואר והמלצותיה פורסמו בסוף 2006, נקבע כי הם צריכים לעלות. עוד המליצה הוועדה לתת לחברות שקיבלו אישורים מתאימים לכך ממשרד התקשורת גישה למרכזי החלוקה תמורת 12 אגורות לכל דבר דואר. הוועדה הדגישה כי פתיחת תחום הדואר לתחרות לא תהיה שלמה ללא הגישה החופשית למרכזי החלוקה.

 

מימין מנכ"ל דואר ישראל דני גולדשטיין ומנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר מימין מנכ"ל דואר ישראל דני גולדשטיין ומנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר צילומים: עמית מגל, עומר מסינגר

 

שבע שנים לאחר מכן פורסמו מסקנות ועדת רייך, שקמה כדי לבחון את תעריפי הדואר והמליצה על תוכנית התייעלות שכללה שינוי של מספר ימי החלוקה מחמישה בשבוע לחמישה בשבועיים לצד העלאת תעריפים. כמו כן, הוועדה תמכה במסקנות ועדת שגיא, שעדיין לא יושמו, והמליצה להורות לדואר לפתוח את כל מרכזי החלוקה, כך שגם החברות המתחרות בו יוכלו לחלק בהם מכתבים. ועדת רייך קבעה תעריף שונה מוועדת שגיא — 2 אגורות עבור דבר דואר המחולק בתוך מרכזי החלוקה ו־29 אגורות עבור דבר דואר המחולק בתיבות שבסניפי דואר ישראל.

 

ואולם, הדבר עדיין לא בוצע, ובדצמבר האחרון קיים משרד התקשורת דיון בפתיחת מרכזי החלוקה לחברות המתחרות בדואר ישראל לצורך הגברת התחרות בתחום. משרד התקשורת ביקש אז לקבל את התייחסות הגורמים המעורבים והמליץ לפתוח את מרכזי החלוקה לבעלי ההיתרים המתאימים בינואר 2016. אמנם חברת הדואר אפשרה לחברות גישה למרכזי החלוקה במהלך ינואר, אך לטענתן היא ממשיכה להערים עליהן קשיים.

 

גישה למרכזי חלוקה, ללא מידע על הלקוחות

 

כדי לשלוח דואר כמותי צריכות החברות לציין על גבי המכתב עצמו מיקוד בעל שבע ספרות. מכתב אשר מגיע עם כתובת ללא המיקוד אינו יכול להיחשב כדואר כמותי, אלא כדואר פרטני — עובדה שלא מאפשרת לחברות לטפל בו כי אין ברשותן רישיון מתאים. כאשר החברות מקבלות את הדואר מהחברה השולחת, אין להן בעיה לחלק אותו לתיבות הפרטיות. הבעיות מתחילות כאשר הן צריכות לחלקו לתיבות דואר שנמצאות בתוך סניפי הדואר ובמרכזי החלוקה. בחלק מהיישובים והערים, למשל קדימה־צורן, שוהם, אום אל־פחם וראש העין, יכולים להיות כמה מרכזי חלוקה, ורק דואר ישראל יודע אילו רחובות שייכים לאילו מרכזי חלוקה.

 

החברות המתחרות מתלוננות כי בתוך מרכזי החלוקה עצמם אינן יכולות לחלק את הדואר מאחר שאין להן מפתח השמות והכתובות שיש לדואר ישראל. על התיבות אין שמות וכתובות, והדואר היא שמחזיקה את הרשימות המלאות. לטענתן, היא לא מספקת להן את כל המידע.

 

מדואר ישראל נמסר: "החברה פועלת על פי החלטות משרד התקשורת בכל הנוגע לכניסת בעלי ההיתרים למרכזי החלוקה לשם לימוד ורישום. בהתאם להנחיות בימים אלה נעשה תהליך לימוד ומיפוי של מרכזי החלוקה על ידי בעלי ההיתרים בשיתוף פעולה עם נציגי דואר ישראל. במסגרת הנחיות משרד התקשורת נקבע גם כי בעלי היתרים לא יורשו להיכנס למרכזי תאים המצויים בתוך מתקני החברה, כגון סניפי דואר, וכאשר יכריז על כך משרד התקשורת יהיה עליהם למסור את הפריטים לנציגי דואר ישראל, ואלה יחלקו אותם בעבורם בתוך יחידות הדואר".

 

ממשרד התקשורת נמסר: "בשנים האחרונות חברת הדואר לא תפקדה כמו שצריך, אך עם כניסתו של המנכ"ל החדש דני גולדשטיין חל שינוי לטובה. הנחיות הוועדה לא יושמו בעקבות התנגדות ועדי העובדים בתוך הדואר, אך הנושא נפתר. משרד התקשורת מסיים בימים אלה את העבודה הכלכלית ואת ההנחיות לדואר הפרטי, ויפרסמן בקרוב".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x