• תפריט
פרסום ושיווק

דרישת ערוצי 2 ו-10 לפיצוי על הממיר המקליט צפויה לעבור לבג"ץ

גורמים בוועדת פילבר, שאמורה להסדיר את שוק השידורים בישראל, מעריכים כי לא יוכלו להכריע בדרישת הערוצים לקבל תגמול מחברות הכבלים והלווין בגין הממיר המקליט

אלירן מלכי 09:0219.04.16

המלחמה בין ערוצי הברודקסט לחברות הכבלים והלוויין נמשכת. גורמים בוועדת פילבר, שאמורה להסדיר את שוק השידורים בישראל, מעריכים כי המסקנות הסופיות שלה שאמורות להתפרסם ככל הנראה בחודש יולי, לא יכריעו בסוגיית הממירים המקליטים. ערוצי הברודקסט (זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת וערוץ 10) טענו בפני ועדת פילבר כי הטכנולוגיה של הממירים של חברות הכבלים והלוויין, המאפשרת עצירת השידורים הישירים ודילוג על מקבצי הפרסומות, פוגעת באופן ישיר בהכנסותיהם ומבריחה מפרסמים.

בערוצי הברודקסט ביקשו מהוועדה לחייב את חברות הטלוויזיה לשלם עבור התכנים אותם הם מקבלים בחינם. בשל אי־ההכרעה, המאבק צפוי לעלות לשלב הבא. "המנדט של הוועדה אינו מספיק רחב בשביל להכריע בנושא", אומר אחד הגורמים בועדה ואחר מוסיף "הדבר יוכרע רק בבג"ץ".

מנכ"ל yes רון אילון ומנכ"לית HOT טל גרנות־גולדשטיין מנכ"ל yes רון אילון ומנכ"לית HOT טל גרנות־גולדשטיין צילום: רמי זרנגר

 

ערוצי הברודקסט טוענים כי הם משקיעים הרבה כסף כדי לייצר טלוויזיה ואינם מקבלים על כך תגמול מהחברות. לטענתם, לא רק ש־yes ו־HOT מקבלות תוכן חינם, הן גם לא מתחלקות עם ערוצי הברודקסט ברווחים, וזאת על אף שעוגת הפרסום, ממנה ניזונים הערוצים, מצטמקת. מנגד, הכבלים והלוויין השקיעו מאות מיליוני שקלים בכדי ליצור תשתית המעבירה את הערוצים לכל בית בישראל ללא שום השתתפות מצידם.

 

חברות הכבלים והלוויין אינן רשאיות לשדר פרסומות, וההכנסות שלהן הן ממכירת תוכן ופיתוחים טכנולוגים המאפשרים בין היתר לצפות לצד התוכן שהן רוכשות, גם בתוכן של ערוצי הברודקסט. שיתוף הפעולה שנוצר בעבר בין הערוצים לחברות לא התייחס להתפתחות הטכנולוגית, במסגרתה כיום הערוצים יכולים לשדר דרך האינטרנט או דרך פלטפורמת עידן פלוס. גם חברות הלוויין והכבלים רוכשות כיום מגוון רחב של תכנים העלולים לנגוס ברייטינג הערוצים.

 

בין אם יהיה בג"ץ או שתקום ועדה מיוחדת לנושא, דבר אחד אפשר להגיד בוודאות — שני הצדדים לא ייתנו למצב הקיים להימשך. אם יאפשרו לערוצי הברודקסט להתנתק מחברות הכבלים והלוויין, אין סיבה שלא יאפשרו ל־yes ו־HOT לשדר פרסומות ולהגדיל את ההכנסות שלהן, מה שינגוס עוד יותר בעוגת הפרסום של הערוצים המסחריים ויפגע בהם.

 

ממועצת הכבלים נמסר כי "הוראות החוק קובעות: 'בעל רישיון כללי לשידורי כבלים יעביר, העברה מלאה, בזמן אמיתי, ללא כל קטיעה או עריכה, את שידורי הרדיו ואת שידורי הטלויזיה'. שתי הפלטפורמות מבצעות את הוראת החוק כלשונה".

 

מ־HOT נמסר: "החברה פועלת בהתאם להוראות הדין. פעולות שנעשות באמצעות הממיר המקליט נעשות על ידי המנוי בביתו, הן אינן משפיעות על אופן העברת השידור ואינן משליכות על עמידת HOT בהוראות הדין".

 

מ־yes נמסר: "שירותי ההפצה החינמיים שמספקת yes לערוצי הברודקאסט הם אלה שאפשרו להם להגיע למעמדם ולתפוצתם היום. העברת השידורים מתבצעת באופן מלא וללא כל קטיעה או עריכה, ואם הצופה בוחר באמצעות הווידיאו, הממיר המקליט או כל מכשיר אחר שברשותו לצפות בתוכן בדרך זו או אחרת, זה עניינו ובחירתו החופשית".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x