$
פרסום ושיווק

בלאק פריידיי לא עבר בהצלחה את תהליך הגיור

הרשתות הישראליות אימצו בזרועות פתוחות את בלאק פריידיי, בניסיון לפצות את עצמן על המצב הביטחוני שרוקן את הקניונים. אלא שההנחות הקטנות ושוק מקוון מקרטע ומגומגם השאירו את רוב הקונים בבית מול אתרי המכירות הבינלאומיים הגדולים

אורנה יפת ועומר כביר 08:2029.11.15

חגיגת הקניות המסורתית שמלווה את חג ההודיה האמריקאי מספקת סיבה למסיבה גם לרשתות הקמעונאות והצריכה הישראליות, שנאבקות ביומיום עם הירידה בצריכה מצד הקונים המקומיים.

 

השנה יותר מבעבר ניצלו רשתות מוצרי החשמל, האלקטרוניקה והמחשוב וכן רשתות האופנה את סוף שבוע המכירות הארוך שבין "בלאק פריידיי" ל"סייבר מאנדיי" שנפל השנה בסוף השבוע האחרון ושמסתיים מחר, כדי לנסות למשוך אליהן קונים באמצעות מבצעים והנחות.

 

בעוד שבארה"ב השכילו הקמעונאיות להצטרף למגמה הגוברת של קניות באינטרנט ולהציע חנויות מקוונות מלאות בכל טוב, בישראל הרשתות עדיין מתקשות ליישר קו. וזאת למרות שהנתונים מצביעים על פוטנציאל מכובד.

 

מחקר של Ipsos עבור פייפאל מצא ש־73% מהגולשים הישראלים ביצעו קניות באינטרנט בשנה האחרונה וש־79% מהם עשו זאת באתרים בינלאומיים. גם מנכ"ל חברת השילוח מארה"ב DealTas, יניב קוטר, מספר שבחודשיים האחרונים ראו בחברה גידול של 45% בהזמנות אונליין של ישראלים בארה"ב לעומת התקופה אשתקד. "אנחנו מעריכים שהגידול נובע מהמצב הביטחוני בארץ, ושאנשים מעדיפים לעשות קנייה משתלמת יותר בלי לצאת מהבית", הוא אומר.

 

 צילום: איי אף פי

 

הנחות רק למי שהסכים לכתת את רגליו

 

אז הסחר המקוון ברשת הישראלית עדיין בחיתוליו, אך גם מי שהסכים לכתת את רגליו אל סניפי הרשתות שהבטיחו מבצעים אטרקטיביים גילה שיעורי ההנחות נמוכים למדי ביחס למקובל בבלאק פריידיי ה"אמיתי". ההנחות ברשתות מוצרי החשמל כניופאן אאוטלט, אלמ, טרקלין חשמל, ביג בוקס ומחסני חשמל נעו ברובן בין 17% שהוצג כ"ללא מע"מ" ועד 30%, בשעה שבארה"ב ההנחות נעות בטווח של 40%–60% ועשויות להגיע גם ל־75%.

 

נראה שקמעונאי החשמל המקומיים המתינו בקוצר רוח להזדמנות הזו לאחר שבזמן האחרון הרחיק המצב הביטחוני רבים מביקור בקניונים, ופגע בענף שמרבית המכירות בו נעשות בשעות אחר הצהריים.

 

"הצרכן מבין את ההזדמנות", טוען ירון צפדיה, סמנכ"ל השיווק של ניופאן, שהציעה מבצעי בלאק פריידי בחנויות האאוטלט שלה. "ביום הזה אלפי אנשים מגיעים ויש עליות של מאות אחוזים במכירות. יש גם עודפי מלאי, וזו ההזדמנות של היבואנים להיפטר מהם לקראת סוף השנה". לדברי קובי סקאל, מנכ"ל סקאל ספורט, מדובר בטיימינג טוב. "התקופה משתלבת היטב עם מבצעי סוף עונה ומבחינתנו זה הזמן להתחיל מבצעים לסיום החורף, אפילו שהחורף עוד לא הגיע מבחינת מזג האוויר. בשנה שעברה המכירות במשך ארבעת ימי סוף השבוע היו כפולות ביחס לשבוע שלפני כן".

 

לדברי עינת יונגר כרמלי, סמנכ"לית השיווק ברשת הצעצועים טויס אר אס, זהו החג המוביל במכירות ברשת: "בדרך כלל המבצעים לחנוכה מתחילים ארבעה ימים לפני החג, אבל השנה התחלנו כבר בבלאק פריידיי. יש ירידה בתנועה בקניונים אבל יש לנו מכירות טובות יחסית. אנשים מחכים לבלאק פריידיי ולכן יצאנו עם פעילות של פריסייל לחנוכה".

 

רשתות האופנה מציעות מבצעי עומק

 

ברשתות האופנה, שנאבקות עם ירידה של 27% במכירות ספטמבר ו־13% באוקטובר, המתינו בדריכות לחגיגת הקניות. כולן הציעו מבצעים עמוקים במיוחד, כמו אחד פלוס אחד על ג'ינסים ומוצר שני ב־70%, במאמץ להביא את הקונים בשישי האחרון באמצעות פרסום על מבצעי מחיר, מודעות בעיתונות ובטלוויזיה והרבה יחסי ציבור. "בשנה שעברה נרשמה ברשת עלייה של 15%–30% במכירות בבלאק פריידיי ביחס ליום רגיל והשנה הן צפויות לעלות ב־50%", מעריך אלי מיזרוח, מנכ"ל קבוצת האופנה גולף שרכשה בשנה האחרונה את אתר האופנה עדיקה. "מי שזוכות בעיקר ביום הזה הן רשתות שיש להן גם חנויות וגם אתר מכירות".

 

הקונה הישראלי מתקשה להתלהב מהשיעור הנמוך יחסית של ההנחות בהשוואה לארה"ב. כך בענף קמעונאות החשמל מוצעים מוצרי החשמל הלבנים - כמקררים, מכונות כביסה ומייבשים - בהנחות של 20%–30%. "בישראל יש תחרות גדולה והרווחיות בענף נמוכה מאוד", מנמק את הפערים נדב קרמר, מנהל שיווק ברשת טרקלין חשמל. "מה שאנחנו נותנים בבלאק פריידיי זה הרבה יותר ממה שאנחנו יכולים לתת במבצעים השוטפים".

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x