$
פרסום ושיווק

הבמאים, המפיקים והתסריטאים רוצים עוד הפקות מקור

ארגוני היוצרים לא מסתפקים בהמלצות ועדת שכטר, ומקדמים הצעת חוק שתחייב מיזמים כמו סלקום TV להשקיע בהפקות ישראליות כמו HOT ו־yes. מטרת המהלך היא להפעיל לחץ על משרד התקשורת

אופיר דור 08:5814.04.15

ארגוני היוצרים מובילים הצעת חוק להטלת חובות השקעה בהפקות ישראליות מקוריות על מיזמי טלוויזיה המשדרים דרך האינטרנט, כמו סלקום TV ומיזמי תוכן מתוכננים כמו של גולן טלקום, רמי לוי ופרטנר - כך נודע ל"כלכליסט".

 

היוצרים לא מחכים לפרסום ההמלצות הסופיות של ועדת שכטר לבחינת הרגולציה בתחום השידורים וגם לא לשימוע של מועצת הכבלים והלוויין בנושא, אלא מנסים להוביל מהלך עצמאי של חקיקה. עדיין לא נבחר חבר הכנסת שיוביל את החקיקה, והסיכוי של הצעת החוק של היוצרים לעבור כפי שהיא קטן. היא יכולה בעיקר לשמש אמצעי לחץ על משרד התקשורת לקדם חוק משלו להסדרת הנושא.

 

כיום מיזמי הטלוויזיה המשדרים דרך האינטרנט פטורים מחובות רגולטוריים, כולל מהשקעה בהפקות מקור. החשש של ארגוני היוצרים הוא שהצלחת מיזמים אלו תביא לפגיעה בהיקף ההשקעה בהפקות ישראליות של HOT ו־yes, שנגזרת מההכנסות של חברות אלו.

 

"כדי למנוע ואקום חקיקתי ונזק בלתי הפיך לשוק השידורים וליצירה המקומית, יש לבצע מבעוד מועד את ההתאמות הרגולטוריות הנדרשות, וליצור ודאות משפטית ורגולציה אחידה לכלל השחקנים בשוק, חדשים כוותיקים", כותבים היוצרים בדברי ההסבר להצעת החוק. אורי רשטיק, מנכ”ל ארגון השחקנים שח”ם וממובילי ההצעה, אמר ל”כלכליסט” כי “תחרות היא הכרחית וחשובה וכולנו מייחלים לירידת מחירים לצרכנים, אך גם תחרות צריכה להיעשות בתנאים הוגנים. אי־החלת חובות רגולטוריים על שחקנים חדשים תביא להכחדת תוכניות הסוגה העילית”.

 

מההצעה שניסחו ארגוני התסריטאים, הבמאים, השחקנים, העורכים והמפיקים עולה כי הם מבקשים לתת תקופת חסד מינימלית מאוד למיזמים חדשים בטרם יחולו עליהם מחויבויות רגולטוריות. ההצעה מבחינה בין שחקנים גדולים בשוק התקשורת כמו סלקום ופרטנר, לבין שחקנים קטנים יותר כמו רמי לוי: לגבי השחקנים הגדולים, ארגוני היוצרים מציעים כי בחצי השנה הראשונה לפעילותם הם יידרשו להשקיע מינימום של 15 מיליון שקל. השחקנים הקטנים יותר יידרשו להשקיע לפחות 10 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים. לאחר מכן הם יידרשו לעמוד באותן מחויבויות שמוטלות כיום על HOT ו־yes, שנדרשות להשקיע 8% מההכנסות שלהן בהפקות מקור.

 

אורי רשטיק. “תחרות היא הכרחית וחשובה וכולנו מייחלים לירידת מחירים לצרכנים" אורי רשטיק. “תחרות היא הכרחית וחשובה וכולנו מייחלים לירידת מחירים לצרכנים" צילום: טל שיפמן

 

 

הנוסחה שמציעים היוצרים אגרסיבית יותר מההמלצות הצפויות של ועדת שכטר. לתפיסת הוועדה, אין לדרוש מהמיזמים לקבל רישיון אלא רק להירשם בשלב הראשון, ורק לאחר שהם מגיעים לנתח משמעותי בשוק הטלוויזיה צריכות לחול עליהם חובות כמו השקעה בהפקות מקור. גם לאחר שיגיעו לנתח שייקבע, המיזמים לא יצטרכו להפיק תוכניות בעצמם אלא להעביר מימון לקרן משותפת שתשקיע בהפקות מקור.

 

ב־HOT ו־yes תקפו את המלצות הוועדה וטענו כי הן נותנות לסלקום TV ולמיזמים דומים "כרטיס חופשי" לשוק ללא מחויבויות ותוך אפליה בוטה.

 

סלקום שידרה לראשונה סדרה שהופקה עבור HOT

 

לראשונה רכשה סלקום סדרה ישראלית שהופקה עבור המתחרה HOT. לפני חג הפסח עלתה בסלקום TV הסדרה "חצויה" שהופקה על ידי דורי מדיה ושודרה בערוץ הילדים של HOT. בימים הקרובים תעלה בסלקום בשידור חוזר עוד סדרה שהופקה עבור HOT, “האלופה”.

 

כפי שנחשף ב"כלכליסט", סלקום פנתה לרשות להגבלים עסקיים בטענה שהיא מתקשה לרכוש תכנים ישראליים ששודרו בכבלים ובלוויין מפני שהמפיקים נסוגים או דורשים מחיר מופקע. ב־HOT הכחישו זאת.

 

רשות ההגבלים העסקיים אוסרת על HOT למנוע רכישת הפקות ששודרו אצלה, וכן מאפשרת לשחקנים בשוק לרכוש עונות חדשות של סדרות ב־HOT במקביל לשידורן. על yes יחולו מגבלות דומות רק כשהמיזוג עם בזק יושלם, ובחברה לא מכחישים כי הם מונעים מכירת תכנים שהופקו עבורם.

 

בשבוע האחרון סלקום וגולן טלקום, שמתכוננת להיכנס לשוק הטלוויזיה, הגישו בנפרד תלונה נגד חברת ענני תקשורת, שמפעילה את ניקולודיאון, ערוץ האוכל וערוץ אגו, בטענה שהיא מסרבת למכור להן תכנים. מענני תקשורת נמסר: “אנו עובדים מול סלקום וגולן טלקום ולראיה ניתן למצוא את התכנים שלנו בסלקום TV”.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x