$
פרסום ושיווק

אסם דורשת מרשתות השיווק להסיר את קטשופ היינץ מהמדפים

זאת לאחר שביצעה ביוזמתה בדיקת מעבדה, שלטענתה מראה כי היינץ משווקת מוצר שאינו עומד בדרישות התקן הישראלי ולכן לא יכול להיקרא קטשופ; היבואנית: "אסם מסתמכת על תקן שאינו תקן רשמי ואינו תקן מחייב"

אורנה יפת 13:4113.01.15

אסם מגבירה את הלחץ נגד חברת דיפלומט, יבואנית קטשופ היינץ. אחרי שביצעה ביוזמתה בדיקת מעבדה, שלטענתה מראה כי היינץ משווקת מוצר שאינו עומד בדרישות התקן הישראלי ולכן לא יכול להיקרא קטשופ, כעת מגלגלת אסם את האחריות גם לפתחם של רשתות השיווק.

 

הבוקר (ג') שלחה חברת המזון מכתב לקמעונאים, בו היא מבקשת מהם להסיר את המוצר ממדף הקטשופ ולא להציב אותו לידי קטשופ אסם. על המכתב חתום מנכ"ל קבוצת אסם סחר, ניצן גולדברג, ובו נכתב: "אנו מבקשים להביא לידיעתכם שלאחרונה התברר לנו שהמוצר המשווק כקטשופ היינץ 700 גרם מכיל כ-21% רכז עגבניות בלבד (על פי הגדרת רכז בתקן ישראלי 41) ולא 61% רכז עגבניות כפי שמצוין על גבי המוצר. המוצר הנ"ל נבדק במעבדה חיצונית אירופאית מובילה בתחום אשר הגיעה לממצאים אלו.

 

"הסימון השגוי של תכולת רכז העגבניות במוצרים מהווה הטעיה חמורה של ציבור הצרכנים בישראל ועבירה על הוראות חוק הגנת הצרכן. מידע זה הועבר גם לחברת דיפלומט וגם לרשויות. יתר על כן, על פי הדין הישראלי, נוכח הכמויות הנמוכות של רכז העגבניות מבוצר, אסור לכנות את המוצר "קטשופ" ואסור למכור אותו ככזה. לפעולתכם ולידיעתכם", נאמר במכתב.

 

איציק צאיג, מנכ"ל אסם איציק צאיג, מנכ"ל אסם צילום: יוסי צבקר

 

 

קטשופ היינץ מיובא ומופץ על ידי חברת דיפלומט, הנחשבת לאחת מחברות ההפצה הגדולות בישראל. בשל היותה כזו, מרבית מותגיה מצליחים להפוך למוצרים מובילים בקטגוריות בהן הם משחקים. במקרה של קטגוריית הקטשופ, דווקא אסם היא המונופול שתופס את מרבית מכירות הקטגוריה, והיינץ הוא השחקן השני שנמצא הרחק אחרי קטשופ אסם. על רקע זה, התנהלותה של אסם מעוררת תהיות.

 

יחד עם זאת, נראה כי המתקפה מצד אסם באה על רקע התחזקות פעילויות שיווקיות ומבצעי מחיר של קטשופ היינץ בשלב זה. אסם מחזיקה כיום שני שלישים מהקטגוריה בעוד היינץ שליש. אריזתו של קטשופ היינץ קטנה באוגוסט האחרון מ-900 גרם ל-700 גרם ופער המחיר בין שני המוצרים המתחרים קטן. מחיר קטשופ היינץ נע בין 13-14 שקל, ומחיר קטשופ אסם נע בין 13-11 שקל.

 

הקמעונאים זועמים ומסרבים להוריד את המוצר מהמדפים. "שאסם יתחרה עם היינץ מול הצרכן ועל המדף, ומי שמוסמך להגיד לי אם קטשופ היינץ עומד בתקן או לא, זה רק משרד הבריאות", הגיב רמי לוי בעלי רשת המזון. "ברגע שנקבל מכתב מהרגולטור שמראה שזה לא קטשופ, ויורו לנו להוריד את המוצר מהמדף, רק אז נסיר אותו. לא יתכן שכל חברה תעשה בדיקה על המתחרה ותתן לקמעונאים הוראות להסיר מוצרים מהמדף".

 

מדיפלומט נמסר בתגובה: "הובא לידיעתנו כי חברת אסם פונה לקמעונאים שונים במכתב בו היא מעזה לטעון כי אסור לכנות את הקטשופ של היינץ בשם קטשופ. את מוצר הקטשופ של היינץ מוכרים תחת השם קטשופ ב -130 מדינות, אולם לפי אסם, בישראל זה לא חוקי.

 

"ברור שאסם, המונופוליסטית, הייתה שמחה אם בישראל היה אפשר למכור את המוצר שלה בלבד. אבל בטענות של אסם אין ממש. היא מסתמכת על תקן, שאינו תקן רשמי ואינו תקן מחייב. קביעה זו מגובה בחוות דעת משפטית!

 

"אסם טוענת גם שהסימון על המוצר בקשר לתכולת רכז העגבניות הינו 'סימון שגוי' ומהווה הטעיה של הצרכנים. גם הטענה הזו לא נכונה. חברת היינץ העולמית אישרה לנו כי הנתונים שאנחנו מציינים בקשר לתכולת רכז העגבניות בקטשופ של היינץ הינם נתונים נכונים.

 

"אסם, בחוסר תום לבה החמור, לא טרחה לשלוח לנו את 'בדיקות המעבדה' כביכול עליהן היא מסתמכת. ולא בכדי. יש לה סיבה טובה לכך. בכתבה ב'ידיעות אחרונות' נכתב שבטופס 'בדיקות המעבדה' כביכול, מודגש כי מדובר ב'הערכה' ולא ב'נתונים שהופקו ממכשירי מדידה'.

 

"עוד נאמר בכתבה, כי הטעם הישראלי בקטשופ משתנה וחלה זחילה לכיוון היינץ. במקום להתחרות על ליבו של הצרכן, ועל כיסו, מנסה אסם לפגוע במתחרה שלה בתרגילים משפטיים והפחדות. לעורכי דין נענה באמצעות עורכי דין, ולצרכנים נמשיך לספק את המוצרים הטובים ביותר במחירים תחרותיים".

 

מאסם נמסר: "החברה פנתה לפני חמישה שבועות לדיפלומט והציגה בפניה את ממצאי המעבדה שבוצעו בבריטניה: ממצאים המצביעים על הטעיית הצרכן ועל כך שלפי החוק הישראלי קטשופ היינץ הנמכר בישראל אינו עונה להגדרת " קטשופ". עד לרגע זה לא התקבלה כל התייחסות עניינית לגבי הרכב המוצר, אלא מיני תגובות תוקפניות שמנסות לשנות את הנושא ולייצר ערפל לגבי העובדות".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x