$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

מקדונלד'ס ישראל שוב משגרת שליחים

7 שנים אחרי שנכשלה בניסיון להפעיל משלוחים, מנסה מקדונלד'ס שוב להוציא את השירות לפועל. בקרוב תתחיל הרשת בפיילוט משלוחים בקריות, שאם יצליח יורחב לאזורים נוספים

אורנה יפת 08:1501.10.14
רשת מקדונלד'ס מנסה שוב להיכנס לתחום המשלוחים, שבע שנים אחרי שסגרה את שירות המשלוחים שלה, על רקע אי־הצלחתו. ל"כלכליסט" נודע כי לאחר החגים תחל רשת המזון המהיר בפיילוט לשירות משלוחים, שיבוצע בשלב ראשון בסניף הקריון שבקריית ביאליק.

 

זה חודשים ארוכים שוקדת החברה על פיתוח תוכנה ייעודית לתפעול המשלוחים. אם הפיילוט בסניף הקריון יצליח, הוא יורחב לסניפים נוספים. הרשת בישראל החלה בשבועות האחרונים לגייס עובדים לאזור הקריות. העובדים שנקלטים מסופחים לעבודה בתוך סניפי מקדונלד'ס באזור, ועם השקת הפיילוט מיועדים לעבוד במקביל גם כשליחים בסניף הקריון.

 

עמרי פדן בעל הזיכיון של רשת מקדונלד'ס עמרי פדן בעל הזיכיון של רשת מקדונלד'ס צילום: גלעד קוולרציק

 

"לא הצלחנו להגיע ללקוח בתוך 30 דקות"

 

הכניסה לתחום המשלוחים היא מגמה של מקדונלד'ס העולמית שמנסה להתמודד עם הירידה במכירות הסניפים בעולם. מכירות מקדונלד'ס העולמית ירדו בחודש שעבר ב־3.7% בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד (הנתון מתייחס לחנויות שפתוחות יותר משנה), והחברה דיווחה כי הרווח הנקי שלה ברבעון השלישי של 2014 יהיה נמוך ביחס לתחזיות קודמות. בסביבת החברה בישראל אומרים כי שירות המשלוחים (המק־דליברי) מתפתח כבר עשור במדינות רבות בעולם.

 

כניסה לשירות משלוחים הנה אופרציה מורכבת ומסובכת לתפעול. מעבר להשקעה במערכת מחשוב שתומכת בשירות, נדרשות מערכות טלפוניה ותקשורת מורכבות שיעבדו בתיאום עם הסניפים. הבעיה הגדולה בביצוע משלוחים היא התחזוקה של הקטנועים, וההתמודדות עם שליחים צעירים ולא תמיד אחראים, שלעתים מעורבים בתאונות דרכים בשל נהיגה במהירות.

 

בעבר, כאמור, ניסתה מקדונלד'ס להיכנס לתחום המשלוחים, אך לאחר שהתברר כי המכירות בסניפים שבהם פעלו המשלוחים לא צמחו באופן שמצדיק תפעול מערך שליחויות, הוחלט להפסיק את הפעילות. בשנת 2002 החלה הרשת בביצוע פיילוט ב־14 סניפים באזור המרכז, ירושלים, ואשדוד, שהורחב לאחר מכן ליתר הסניפים. החברה השקיעה באותה עת מיליון שקל בהקמת מערכת מחשוב למשלוחים והחזיקה בכ־200 כלי רכב. באותה העת הצהירו בחברה כי המשלוחים צפויים להחזיק כ־8% ממכירות הרשת ולהביא להכנסות של יותר מ־25 מיליון שקל – תקוות שהתבדו לבסוף.

 

כאשר סגרה החברה את שירות המשלוחים בדצמבר 2007 היא הסבירה את הסיבה בקושי לשמור על איכות המוצרים כפי שהם מוגשים במסעדות הרשת. סמנכ"לית הרשת דאז רותי שריד אמרה אז כי "הגענו למסקנה שעל מנת להבטיח איכות דומה או זהה של המוצרים המוגשים בסניף, יש להגיע לבית הלקוח בתוך 30-20 דקות, יעד שלא הצלחנו להשיג".

 

עלול ליצור קניבליזציה עם המכירות בסניפים

 

במשך שנים רבות נמנעה מקדונלד'ס מכניסה מחודשת למשלוחים בשל הנגישות הגבוהה שלה לקהל הרחב עם כ־180 מסעדות ברחבי הארץ, והעובדה שהכניסה למשלוחים צפויה לייצר קניבליזציה למכירות בסניפים, או לכל הפחות לא תגביר אותן, ובמקביל תעלה את עלויות התפעול של הרשת.

 

כיום בורגראנץ' היא רשת ההמבורגרים הגדולה ביותר שמפעילה שירות משלוחים ברחבי הארץ. מדי יום מבצעת הרשת 1,000 משלוחים מהסניפים, ומרבית הפעילות שלה נשענת על שילוח של מנות לבתים. לא מן הנמנע כי מקדונלד'ס מנסה כעת להיכנס מחדש לענף כדי לנגוס בנתח של המתחרה בתחום זה.

 

בעבר נהנתה מקדונלד'ס מיתרון בשוק לאחר שבורגראנץ' נכנסה להקפאת הליכים, ומספר נקודות המכירה שלה צומצם. עם חזרתה לשוק ההמבורגרים לאחר שנרכשה על ידי האחים אורגד, נעלמה מהנוף המקומי גם ברגר קינג שסניפיה מוזגו לבורגראנץ'.

 

מאז התפתח מאוד שוק ההמבורגרים בישראל, ולא מעט רשתות המבורגרים פועלות ברחבי הארץ. בין הרשתות: BBB בורגוס, שכפי שנחשף ב"כלכליסט" רכשה לאחרונה את רשת בורגרים, אגאדיר, מוזס, בלאק בורגר, וולפניייטס ואחרות. אלה כשלעצמן מציעות מוצר שממוצב כאיכותי יותר מבורגראנץ' ומקדונלד'ס, ומרבית המכירות שלהן מתבססות על מכירות במסעדה. עם זאת, הן מציעות גם תפריט משלוחים ומגיעות עד לבית הלקוח, מה שמשאיר, נכון להיום, את מקדונלד'ס מאחורי מתחרותיה בתחום המשלוחים.

 

על פי הערכות, בעולם 60% מהמשלוחים הביתה הם של פיצה (רק אחר כך מדורגים נודלס, סושי והמבורגר).

 

מקדונלד'ס סירבה להגיב לידיעה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x