• תפריט
מדיה

צוק איתן

הזכייניות: "מאז תחילתו של המבצע הפסדנו 75 מיליון שקל"

זכייניות ערוץ 2, ערוץ 10 וערוץ 9 טוענות כי מתחילת המבצע המפרסמים מצמצמים נוכחות על המסך. ערוץ 2 מכר 25% מזמן הפרסום שלו ביולי, לעומת 99% אשתקד. קשת ורשת ייאלצו להזרים תקציב נוסף של 4 מיליון שקל לחברת החדשות בעקבות השידורים המיוחדים

אופיר דור 09:3221.07.14

שידורי החדשות הארוכים והירידה החדה בפרסום במהלך מבצע צוק איתן גובים הפסדים כבדים מזכייניות הטלוויזיה המסחרית. מנתונים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי זכיינית ערוץ 2 רשת רשמה מתחילת החודש ועד אתמול בבוקר הפסד של 28 מיליון שקל כתוצאה מאובדן דקות פרסום, קשת הפסידה 26 מיליון שקל, וערוץ 10 הפסיד 19 מיליון שקל. בערוץ 9 דובר הרוסית מדווחים על הפסד צפוי של כ־2 מיליון שקל בהכנסות מפרסום.

במקביל מדווחות קשת ורשת כי בעקבות השידורים המיוחדים הן יצטרכו להזרים לחברת החדשות של ערוץ 2 תקציב נוסף של 4 מיליון שקל. גם בערוץ 9 דיווחו על עלייה של 60-50 אלף שקל בהוצאות ההפקה (ליום) על רקע שידורי החדשות הרצופים. בסך הכל מסתכמות ההוצאות הנוספות של הערוץ עד כה בכחצי מיליון שקל.

 

מגישת חדשות 10 תמר איש־שלום באולפן בכיכר רבין. ירידה של 90% במכירת זמן הפרסום במהלך המבצע מגישת חדשות 10 תמר איש־שלום באולפן בכיכר רבין. ירידה של 90% במכירת זמן הפרסום במהלך המבצע

 

בערוץ 2 דיווחו כי מתחילת החודש, מאז הימצאות גופות הנערים החטופים ותחילת מבצע צוק איתן, נמכרו רק 25% מדקות הפרסום. לשם השוואה, ביולי אשתקד נמכרו 99.4% מדקות הפרסום בערוץ 2 וביולי 2012 עמדה תפוסת הפרסומות על 92%. באופן מסורתי חודש יולי נחשב לחזק יחסית מבחינת הפרסום בערוצי הטלוויזיה המסחרית. בסוף השבוע הגיע המשבר לשיאו כאשר קשת מכרה 0 דקות פרסום בפריים טיים ביום שישי ו־9 דקות פרסום בלבד בשבת. גם בערוץ 10 חווים בימים האחרונים ירידה של 80%-90% במכירת זמן פרסום במהלך ימי הלחימה.

 

רוצים סיוע מהרגולטור

 

לאורך השבוע שעבר קיימו נציגי הזכייניות התייעצויות בנוגע להתמודדות עם ההוצאות הכבדות, וביום חמישי הן העבירו מכתב משותף לשר התקשורת גלעד ארדן. במכתב מבקשות הזכייניות למצוא פתרונות שיאפשרו להן להמשיך ולקיים את תפקידן הציבורי.

 

על המכתב לארדן חתומים מנכ"ל קשת אבי ניר, מנכ"ל רשת אבי צבי, מנכ"ל ערוץ 10 יוסי ורשבסקי, מנכ"ל חדשות 2 אבי וייס, מנכ"ל חדשות 10 גולן יוכפז, מנכ"לית ערוץ 9 ויקטוריה גורדין ומנכ"ל ערוץ 24 אורי דיקשטיין.

 

"מאז החל מבצע צוק איתן פועלים הגופים המשדרים במתכונת חירום והלכה למעשה כטלוויזיה ציבורית. מאות עיתונאים וצוותי שידור מאיישים את עמדות השידור מסביב לשעון ודואגים להגיש לציבור חדשות ועדכונים מהשטח", כותבים המנכ"לים.

 

"בשעת משבר זו אנו מקבלים על עצמנו את תפקידנו במערכה ובאחריות הציבורית, וגאים על כך שבכל שעה נתונה בוחר הציבור להתעדכן ולסמוך על ערוצי הטלוויזיה המסחריים. אלא שבמקביל לתפקודנו כטלוויזיה ציבורית, גם אנו כמו תעשיות אחרות סובלים מהפסדים חסרי תקדים בשל עלויות שידורי החדשות וביטול קמפיינים פרסומיים", נכתב במכתב.

 

המנכ"לים מוסיפים כי "על אף ההפסדים, ממשיכים גופי השידור להשקיע סכומי עתק בחברות החדשות, כדי לאפשר שידורים חיים בתנאים קשים. עם זאת, כפי שהתברר כבר במקרים דומים בעבר, קיים חוסר התאמה קיצוני בין התפקיד הציבורי של גופי השידור לבין הרגולציה שלה כפופים הגופים".

 

הבקשה של גופי השידור משר התקשורת מנוסחת באופן כללי מאוד ובזהירות: "יצירת מנגנוני התאמה רגולטוריים למצב הקשה שאליו נקלעו גופי השידור בימים אלה היא הכרח. כדי שגופים אלו ימשיכו לקיים את תפקידם הציבורי נדרשת התאמה מיידית. אנו פונים אליך, כשר הממונה על התחום, לפתור בעיה אקוטית זו".

 

גורמים בזכייניות אמרו כי הדרך הקלה והמיידית של משרד התקשורת והרגולטורים המפקחים על הערוצים המסחריים, הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין, לסייע להם בהתמודדות עם ההפסדים הכבדים היא דרך הקפאת תשלום דמי הזיכיון. זכייניות ערוץ 2 וערוץ 10 מחויבות בתשלום דמי זיכיון בגובה 1.5 מיליון שקל לחודש לרשות השנייה.

 

"זה לא שהזכייניות נכנסו למבצע עם מאגרים כספיים שהן יכולות לקחת מהם", אמר בכיר בערוץ 2. "אנחנו מצפים מהרגולטור לגבש הוראות שיתאימו לתקופת משבר כזו". אפשרות נוספת לפצות את הזכיינים היא באמצעות הפחתה כלשהי במחויבויות ההפקה שלהן כמו של תוכניות סוגה עילית (הפקות דרמה, תחקירים ותעודה מקומיות).

 

הרייטינג דווקא עלה

 

ההפסדים של הערוצים המסחריים עומדים בניגוד לעלייה בשיעורי הצפייה בטלוויזיה במהלך ימי המבצע. לפי נתוני הוועדה למדרוג, מספר הצופים הממוצע בכל ערוצי הטלוויזיה בשעות הערב (24:00-20:00) במהלך השבועיים של מבצע צוק איתן עמד על 2.32 מיליון, עלייה של 8.5% בהשוואה לשבועיים שקדמו למבצע.

 

יוכפז. ביקש משר התקשורת התאמות למצב הקשה שאליו נקלע יוכפז. ביקש משר התקשורת התאמות למצב הקשה שאליו נקלע

 

העלייה החדה ביותר בצפייה נרשמה בין 23:00 ל־24:00 בלילה. במהלך ימי המבצע צפו ברצועת שידור זו 2.08 מיליון צופים, עלייה של 13% בהשוואה לתקופה שקדמה למבצע. נתונים אלו נובעים מהצפייה המוגברת במשדרי החדשות, אך גם מהנטייה של אנשים לצאת פחות מהבית במהלך ימי המבצע.

 

עובדי רשת יצאו לחופשה כפויה של יומיים

 

הנהלת זכיינית ערוץ 2 רשת הודיעה אתמול (א') לעובדי החברה כי היא נאלצת להוציא אותם לחופשה כפויה בת יומיים השבוע לאור המצב הביטחוני וההפסדים שנרשמים בגינו.

 

במייל שהעבירה ההנהלה לעובדים נכתב כי "לאור המצב הנהלת רשת קיבלה החלטה על יציאה מרוכזת לחופשה. בשלב זה מדובר על ימי רביעי וחמישי הקרובים בהם לא תתקיים עבודה שוטפת במטרה לחסוך בעלויות ולהימנע מצעדים קשים יותר בהמשך (הקפאת משכורות וקיצוצים). אנו תקווה שמהלכים אלו לא יחריפו וייפגעו בהמשך דרכנו כחברה מובילה".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x