$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

זאפ מנסה להפוך ל־ebay הישראלית

אתר השוואות המחירים יפסיק להפנות לקוחות לאתרים חיצוניים, ומקדם מהלך שבמסגרתו כל הרכישות יבוצעו דרכו. בעלי אתרים: זאפ תשלוט בכל תהליך המכירה, נאבד עצמאות. זאפ: המהלך ייטיב עם הצרכן ויגביר מכירות ברשת

אורנה יפת 07:2915.07.14

אתר השוואות המחירים זאפ, שבבעלות דפי זהב, משנה מודל עסקי. ל"כלכליסט" נודע כי זאפ תחל באוגוסט בפיילוט שנועד להפוך אותה מאתר השוואת מחירים, שכיום רק מפנה לקוחות לקנייה באתרים חיצוניים, לאתר מכירות שבו הקנייה מהספק החיצוני נעשית בתוך אתר זאפ עצמו. החברה כבר פנתה ללקוחותיה, החנויות המקוונות שמפרסמות אצלה, וביקשה מהם להעביר את החנות המקוונת שלהם לתוך אתר זאפ.

 

במצב כזה, בדומה לאתרים כמו אמזון ו־ebay, לזאפ תהיה שליטה רבה יותר על המכירה ועל תוצאותיה. בזאפ מקווים להגדיל את הרכישות באתר דרך המהלך, ומסבירים כי אם הצרכנים יתקלו בבעיות מול ספקים הם יוכלו להיעזר בזאפ, מה שיאפשר להגביר את תחושת הביטחון של הקונים (המהלך מכונה בחברה – ZAP PROTECT).

 

מנכ"ל קבוצת זאפ ניר למפרט. הפיילוט יתחיל באוגוסט מנכ"ל קבוצת זאפ ניר למפרט. הפיילוט יתחיל באוגוסט צילום: ליאת מנדל

 

זאפ בחנה מודל גביית עמלות מהאתרים

 

בזאפ שקדו בתקופה האחרונה על ההכנות לפיילוט. ל"כלכליסט" נודע שבין היתר בחנה זאפ שינוי במודל התשלום של הלקוחות. כיום, בעלי אתרים המופיעים בזאפ משלמים לחברה על פי כמות ההקלקות של הגולשים (בין 70־40 אגורות להקלקה). בזאפ תכננו להחליף את המודל הקיים במודל שיכלול תשלום עמלה בגובה 6%־8% מכל עסקה, מהלך שזכה להתנגדות מצד בעלי האתרים. בשל כך החליטה החברה בשלב זה לא לגבות עמלות ולהמשיך במודל התשלום הנוכחי, אך לא מן הנמנע שבעתיד ייבחן הנושא מחדש.

המודל העסקי החדש של זאפ כולל גם חיוב של בעלי העסקים שמולם עובדת החברה לסלוק כרטיסי אשראי באמצעות חברת ישראכרט בלבד, זאת בשונה מהמצב היום שבו בעלי העסקים עצמם בוחרים מול איזה סולק לעבוד.

 

לטענת בעלי העסקים שמולם עובדת זאפ, תנאי התשלום במסגרת המודל החדש צפויים לפגוע בהם, היות שבניגוד למצב הקיים ישראכרט תשאיר אצלה את תמורת העסקה זמן רב יותר. הרציונאל על פי זאפ, הוא לבדוק שהספק שעמו מבוצעת העסקה אינו חדל פירעון. עם זאת, הספקים עצמם חוששים מהשינוי וטוענים שהמהלך יגרום להם לקשיי נזילות. "זאפ הופכת להיות המסלקה של כל המכירות, הם אלה שיעבירו לעסקים כסף בפועל", אומר אחד הספקים. "זאפ רוצה לשלוט בכל תהליך המכירה והופכת לרגולטור של החנויות המקוונות. זה יחסל עסקים קטנים".

 

הפיילוט יחל עם חנויות חשמל ואלקטרוניקה. בעלי אתרים נדרשו להביע הסכמה בכתב לשינוי עד אמצע יולי, אך בשיחות עם "כלכליסט" הביעו חלק מהם תרעומת. יש מי שחוששים כי אם לא יצטרפו לפיילוט החדש הם יסבלו מירידה במכירות, ומנגד טוענים אחרים כי המיזם יבטל לחלוטין את הזהות של החנויות המקוונות העצמאיות שעובדות עם זאפ, ויהפוך את החברה לשותפה בעסקאות שהם מבצעים, מה שיחייב אותם להעלות מחירים.

 

"כבר לפני שנה וחצי מנכ"ל זאפ אמר לנו שזה לא נכון שזאפ לא תמכור בעצמה לצרכנים הסופיים", מספר אחד הלקוחות של זאפ שמפעיל אתר למכירת מוצרי חשמל. "זה ירד אז מסדר היום, אבל מאוחר יותר התגבש בזאפ הרעיון של שינוי המודל העסקי בצורה חד־צדדית, עם תכתיבים מאוד קשים שיביאו לכך שהצרכן לא יכיר את האתר שממנו הוא רכש את המוצר".

 

לקוח אחר של זאפ טוען כי פיתח מערכת גביית כספים בשווי של מאות אלפי שקלים, שכעת צפויה להפוך למיותרת. "זאפ רוצים שאעשה התאמות לאתר החדש שלהם, שאמשוך קובץ מהמערכת החדשה שלהם, ושכל הזמנת המוצר וביצוע העסקה תיעשה דרך אתר שהם פיתחו ושהכסף ייסלק רק על ידי ישראכרט".

 

"מי שיאכל אותה יהיו רמאים וחאפרים"

 

בעיה נוספת שמעלים בעלי האתרים העובדים עם זאפ נוגעת לסעיף בהסכם ההתקשרות החדש בין הצדדים הקובע כי במקרה של תלונות לקוחות על כך שמוצר שרכשו אינו תקין, תוכל זאפ להורות לישראכרט לא לשלם לספק, והוא לא יוכל להביע התנגדות לכך, גם אם הצרכן אינו צודק.

 

על פי הסכם ההצטרפות למיזם שנשלח לבעלי העסקים, "לחנות ייפתח חשבון ייעודי אצל חברת האשראי שבאמצעותו ינוהלו החיובים והזיכויים של החנות. החשבון הייעודי ייפתח עבור החנות גם אם יש בבעלותה חשבון קיים אצל חברת האשראי... החנות תחתום על כתב הרשאה, המסמיך את זאפ לבצע פעולות בחשבון הייעודי, ובכלל זה לא לבצע את התשלום בגין העסקה, לבטל עסקאות, להקפיא את התשלום לחנות ואף להשיב לגולש את התשלום ששילם בגין מוצרים שרכש מהחנות וזאת על חשבון החנות ומתוך התקבולים המגיעים לחנות מחברת האשראי".

 

לדברי בעלים של אחד מאתרי המכירות, "הלקוח יכול לבטל עסקה מול זאפ ולא מולי. זו בעיה, כי הם יהיו שירות לקוחות של האתר שלי. זאפ תוכל לבטל ללקוח את העיסקה אבל הוצאות הביטול יהיו עלי ללא כל עמלה או דמי טיפול. הם מממש מנחיתים את זה עלינו".

 

מנגד בזאפ רואים במנגנון הזה מהלך שייטיב מאוד עם הצרכנים. "בעלי חנויות ישרים ירוויחו יותר כי המכירות שלהם יעלו, ומי ש'יאכל אותה' יהיו רמאים וחאפרים", אומרים בחברה. ואמנם, זאפ מציגה את המיזם החדש בפני בעלי העסקים ככזה שירכוש את אמינות הצרכנים ויגביר את המכירות דרך האינטרנט. "ככל שהצרכנים ירגישו יותר ביטחון גם הם ירוויחו וגם בעלי העסקים", אומרים גורמים בחברה. "באופן טבעי אנשים חוששים משינוי ורואים בו איום, אבל אנו קשובים, ולא נעשה משהו שידרוס את העסקים, אלא להיפך".

 

מזאפ נמסר: "זאפ בשלב ראשוני של פיילוט שמטרתו להאיץ את שוק המסחר האלקטרוני המקומי וליישר קו עם אתרים בינלאומיים כמו ebay ואמזון. בבדיקות שנעשו, עולה כי קיים צמא אדיר בקרב הצרכנים לזירת מסחר אלקטרוני מקומית מסוג זה. זאפ מאמינה כי המהלך ייטיב עם הצרכן ויתרום משמעותית לעסקיהם של כל העושים בתחום ובעיקר לחנויות האונליין. זאפ מאמינה שהמהלך יסיט חלק לא מבוטל מהקניות שנעשות כיום באתרים בחו"ל לעבר חנויות ישראליות מקומיות".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x