• תפריט
פרסום ושיווק

ערוץ 10 כבר חייב לרשות השנייה 18 מיליון שקל

ל"כלכליסט" נודע כי מאז אוקטובר 2013 ערוץ 10 לא משלם לרשות השנייה את דמי הזיכיון שלו ואת דמי הפצת השידורים דרך עידן פלוס

אופיר דור 07:2610.07.14

החוב של ערוץ 10 לרשות השנייה כבר תפח ל־18 מיליון שקל, כך נודע ל"כלכליסט".

 

הערוץ אינו משלם את דמי הזיכיון שלו מאז אוקטובר 2013, ואלה מסתכמים לחוב של כ־15 מיליון שקל. נוסף על כך, ערוץ 10 אינו משלם מאז אוקטובר גם את דמי הפצת שידוריו דרך מערך עידן פלוס החינמי, שמופעל על ידי הרשות השנייה. עלות חוב זה מסתכמת בכ־3 מיליון שקל לשנה.

 

עד היום מועצת הרשות השנייה טרם דנה בחילוט ערבויות הערוץ בגובה 40 מיליון שקל שנועדו להבטיח את תשלום דמי הזיכיון ועמידה בהתחייבויות נוספת. חילוט הערבויות על ידי המועצה עלול להביא את ערוץ 10 לקריסה מיידית, כיוון שצעד כזה יגרום לבעלי חוב אחרים של הערוץ לדרוש תשלום מיידי. כך למשל, לערוץ חוב של 30 מיליון שקל לקרן המנוף אוריגו שנלקח ב־2011.

 

החוב מחייב את גופי הרגולציה להכריע

 

מצבו הפיננסי האנוש של הערוץ, שבא לידי ביטוי בקשיים תזרימים, נובע מעזיבתו של המממן העיקרי שלו בשנים האחרון רון לאודר, שהתנתק מהערוץ בסוף 2013. עם עזיבתו נאלץ בעל השליטה יוסי מימן לחזור לקחת את המושכות על הערוץ בחוסר רצון.

 

מימן תמך בערוץ 10 במשך שנים ארוכות והשקיע בו כמיליארד שקל, אולם מאז עצירת יבוא הגז הטבעי ממצרים והמשבר בעסקיו הציבוריים, הוא עצר את הזרמות הכספים לערוץ. כתוצאה מכך ערוץ 10 צריך לשרוד ממקורותיו העצמיים, משימה שהוא לא הצליח לבצע עד היום.

 

החוב הגדול של ערוץ 10 מחייב את גופי הרגולציה להכריע בנוגע להסדרת הטלוויזיה המסחרית. על שולחנו של שר התקשורת גלעד ארדן כבר מונח תזכיר חוק שאמור לחייב את שתי זכייניות ערוץ 2, קשת ורשת, לעבור לשדר בערוצים נפרדים בתחילת 2015, במקום ב־2017 כפי שמאפשר החוק הנוכחי. עם זאת, על פי הערכות, ארדן, שטרוד בקידום הצעת החוק לסגירת רשות השידור, מתלבט לגבי עיתוי הגשת תזכיר החוק לכנסת.

 

תזכיר החוק נוסח על ידי הרשות השנייה ונועד להתכונן לתסריט שבו ערוץ 10 אינו מקבל רישיון ונסגר בסוף השנה. החוק מיועד למנוע מצב שבו בישראל נשאר לפעול רק ערוץ מסחרי אחד עם חברת חדשות אחת, כאשר החשש הוא מחזרה לימים של ערוץ מסחרי אחד, מצב שינציח מונופול באפיק 22 וימנע כניסת שחקנים חדשים לשוק. ברשות השנייה דוחפים לכך שארדן יגיש את התיקון לחוק במהלך מושב הקיץ של הכנסת, שמסתיים בסוף החודש.

 

אם ארדן יגיש את התזכיר רק במושב החורף, שנפתח באוקטובר, לזכייניות ערוץ 2 יהיה זמן מועט להתכונן ליישום החוק, והן יטענו במידה רבה של צדק שאינן יכולות לעבור לערוץ שמשדר 7 ימים בשבוע בתוך חודשים ספורים. אפשרות ביניים היא לכנס את הכנסת לדיון מיוחד בחוק בפגרה, אך לא ברור אם צעד כזה יהיה אפשרי.

 

שי באב"ד, מנכ"ל הרשות השנייה שי באב"ד, מנכ"ל הרשות השנייה

 

כפי שפורסם לראשונה ב"כלכליסט" השבוע, קשת מביעה נכונות לעבור לערוץ נפרד בתנאים מסוימים בעוד ברשת טוענים כי לא יוכלו לעמוד בעלויות המעבר בגובה מאות מיליוני שקלים. לפי הצעת החוק, קשת ורשת יתחרו על חברת החדשות של ערוץ 2 בהליך "במבי", כשהגוף שיפסיד יצטרך להקים חברת חדשות חדשה או לקנות את חברת החדשות של ערוץ 10.

 

כמעט בכל תסריט יידרשו שינויי חקיקה

 

בערוץ 10 חוששים כי עצם הגשת הצעת החוק עלול להבריח משקיעים ולכן לקדם את סגירת הערוץ. אולם גם אופציה של "שב ואל תעשה" לא מבשרת טובות. נכון להיום, ערוץ 10 אינו זכאי לרישיון ל־15 שנה לאור חובו למדינה, מבנה הבעלות הלא ברור שלו כשמניותיו של לאודר מוחזקות בנאמנות, והיעדר הגב הפיננסי שלו. כל עוד לא ייכנס משקיע לערוץ לא תוכל מועצת הרשות השנייה לאשר לו רישיון, וכרגע משקיע כזה אינו נראה באופק.

 

כדי לאפשר לערוץ 10 להמשיך לשדר אחרי ינואר 2015, צריך ארדן לפנות לכנסת ולשנות את החוק הקיים. אולם קשה לראות אותו עושה צעד כזה במציאות הנוכחית. בערוץ 10 מנסים לקדם פתרונות יצירתיים כמו הפיכתו לערוץ נישה שיתמקד בשידור חדשות, אקטואליה ותחקירים, חובות התוכן שלו יופחתו וכך הוא יוכל להמשיך לשרוד. אך גם צעד כזה דורש שינוי חקיקה מורכב ברגולציה על הערוצים המסחריים, ולא ברור אם הרשות השנייה ומשרד התקשורת ילכו על זה.

 

בכיר בערוץ 10 אמר בתגובה כי "ראוי להסתכל על כלל המחויבוית שנטלו הזכייניות המסחריות. בחישוב כולל של קיום המחויבויות שיש לזכייניות המסחריות, ערוץ 10 נמצא במקום הטוב ביותר בענף".

בטל שלח
    לכל התגובות