$
פרסום ושיווק

נחשף בכלכליסט

גם יצרני המזון רוצים לבטל את המע"מ

בפגישה שהתקיימה השבוע החליטו יצרני המזון הגדולים לממן קמפיין שייצא לאחר הפסח ושיקרא לממשלה לבטל מע"מ על מוצרי מזון

נורית קדוש 07:0927.03.14

ביטול המע"מ לרוכשי דירה ראשונה מעורר את יצרני המזון הגדולים להוביל מהלך דומה בענף שלהם. בפגישה של יצרניות המזון שהתקיימה בראשית השבוע ונחשפה אתמול ב"כלכליסט", הוצגה הורדת המע"מ על דירה ראשונה כטריגר להובלת קמפיין במימונן, שיקרא לממשלה לפעול לביטול המע"מ על מוצרי מזון.

 

לדברי גורם בענף, "עדיין לא חולקו משימות ספציפיות, אבל הקמפיין צפוי לצאת לדרך אחרי פסח. ללא ספק, הורדת המע"מ על הדירות היתה הקטליזטור למהלך".

 

יצרניות המזון הגדולות רשמו בשנה החולפת רווח נקי של מאות מיליוני שקלים (תנובה - 518 מיליון שקל, אסם - 376 מיליון שקל, שטראוס - 329 מיליון שקל), אך בכירי הענף תולים את האחריות לגובה מחירי המזון בממשלה. לטענתם, העלות הממשלתית הכוללת עומדת על כ־30% ממחירי המזון. "לא נסכים יותר שהממשלה תגלגל עיניים לשמים ותגיד שהאחריות לכך שמחירי המזון בארץ יקרים היא של יצרני המזון", אומר תעשיין בכיר.

 

אילוסטרציה אילוסטרציה צילום: עמית שעל

 

על פי נתוני התאחדות התעשיינים, באנגליה, דרום אפריקה, מקסיקו, אירלנד, קנדה ואוסטרליה אין מע"מ על מזון, בארה"ב המע"מ עומד על 1%, ושיעור המע"מ הממוצע במדינות ה־OECD עומד על 8.3%. זאת בעוד בישראל הממשלה גובה גם על מוצרי המזון מע"מ בשיעור של 18%, החל על יתר המוצרים והשירותים.

 

התעשיינים לא צופים שיוכלו להביא לשינוי בדרישות רגולטוריות אחרות המשפיעות על המחירים ובוחרים למקד את מאמציהם בניסיון להוביל הפחתת מע"מ על מזון, כך שבעת השוואת מחירי המזון בארץ למחירים בעולם, לא יירשמו פערים חדים.

 

"במרבית המדינות בעולם נהוג מע"מ דיפרנציאלי המקל על נטל המס במוצרי המזון ויש מדינות בהן כלל לא גובים מע"מ על מזון", טוען אחד היצרנים. על פי נתוני נילסן, 76% ממוצרי המזון בישראל התייקרו בשנת 2013, וזאת לצד ירידה כמותית של 1% ברכישת מוצרי מזון באותה תקופה.

 

 

בתחילת 2014 המגמה החריפה, ובחודש פברואר נרשמה ירידה כמותית של 4.5% ברכישת מוצרי מזון. נתונים אלו מעוררים חשש בקרב ראשי תעשיית המזון מהתפרצות חוזרת של המחאה החברתית בקיץ הקרוב. בנוסף, בתעשיית המזון חשים בתקופה האחרונה תחת מתקפה, הן בעקבות חוק המזון שעבר בשבוע שעבר ומגביל את הספקים הגדולים והן לנוכח הצהרות הממשלה על טיפול בגובה מחירי המזון, בין היתר באמצעות פיקוח על רווחיות והרחבת היבוא.

 

הפעילות הנוכחית של יצרני המזון מהווה שינוי מגמה, שכן במהלך המחאה החברתית בקיץ 2011 הם בחרו לספוג את ההאשמות לגבי אחריותם למחירים בישראל מבלי להגיב. "משמיצים אותנו ומתייחסים אל היצרנים כאל חבורת רמאים שרק רוצה לסחוט עוד ועוד כסף״, אמר ל"כלכליסט" מנכ"ל חברת מזון שהשתתף בפגישה בראשית השבוע. באמצעות הקמפיין המתוכנן ינסו היצרנים לשפר את תדמיתה הפגועה של התעשייה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x