$
פרסום ושיווק

אחרי המחאה החברתית ב-2011 תנובה וקוקה-קולה רק התחזקו

לפי סטורנקסט, לתנובה תשעה מוצרים שנכללים בדירוג 20 המוצרים הנמכרים ביותר ברשתות השיווק ב־2013 – אחד יותר מהדירוג ב־2010. רוב המוצרים בעשיריה הראשונה הם בפיקוח

אורנה יפת 07:1528.01.14

חלב תנובה בקרטון 3% היה המוצר הנמכר ביותר ברשתות השיווק ב־2013, כך עולה מדירוג סטורנקסט של 20 המוצרים הנמכרים ביותר ברשתות, שהגיע לידי "כלכליסט". מהדירוג עולה כי רוב המוצרים בעשירייה הראשונה הם כאלה שמחירם בפיקוח. תנובה מיוצגת בדירוג עם תשעה מתוך 20 המוצרים הנמכרים ביותר, זאת לעומת שמונה מוצרים שהופיעו ברשימה ב־2010, לפני המחאה.

 

 

 

היום יתקיים בכנסת דיון נוסף בהצעת החוק לקידום התחרות בענף המזון. הדיון יתקיים בוועדה המשותפת לוועדות הכלכלה והכספים וישתתפו בו נציגים ממשרד האוצר וממשרד הכלכלה. בדיון יוצגו, בין היתר, נתוני מכירות של הספקים הגדולים במשק על ידי נציגי רשות ההגבלים העסקיים.

 

 

מדירוג המוצרים הנמכרים ביותר ברשתות השיווק ניתן לראות כי למרות המחאה החברתית וקול הצעקה שהקים הציבור לא חלו שינויים דרמטיים ברשימת המוצרים הפופולאריים ביותר, לעומת העידן שלפני המחאה. את שלושת המקומות הראשונים בדירוג תופסת תנובה עם חלב טרי בקרטון 3%, חלב טרי בשקית 3% מהדרין וגבינת עמק במשקל. הקוטג', המוצר שפתח את המחאה החברתית, ירד שלושה מקומות: מהמקום השני בדירוג המוצרים הנמכרים ביותר ברשתות השיווק ב־2010 למקום החמישי ב־2013.

 

הדירוג קובע באופן ברור כי הצרכן הישראלי מתייחס לקוקה־קולה כאל מוצר בסיס. כוחה של קוקה־קולה התחזק ביחס לימי טרום המחאה. בעוד שבשנת 2010 נכנסו לעשרת המוצרים הנמכרים ביותר בקבוק קוקה־קולה ושישיית קוקה־קולה, לדירוג של 2013 נוסף גם קולה זירו שדורג במקום ה־16. בקבוק קוקה־קולה 1.5 ליטר ירד בדירוג מהמקום השלישי למקום רביעי, אבל שישית קוקה־קולה עלתה מהמקום השמיני ב־2010 לשישי וקוקה־קולה זירו נכנס למקום ה־16 בדירוג.

 

איציק אלרוב ממקימי מחאת הקוטג' (ארכיון) איציק אלרוב ממקימי מחאת הקוטג' (ארכיון) צילום: אביגיל עוזי

 

מוצר נוסף שנכנס לרשימת עשרים המוצרים הנמכרים ביותר ברשתות הוא טונה סטארקיסט, שלא הופיעה ברשימה ב־2010. מדובר במותג הטונה הנמכר ביותר בישראל, שמחירו עלה בשנה האחרונה במצטבר בכ־24%. הכניסה של הטונה לדירוג והתחזקות טייסטרס צ'ויס מלמדים על עליית מחירם של המוצרים שהביאו לעליית המיקום שלהם בדרוג, שכן הדרוג הוא דרוג כספי.

 

מיקומו של הקוטג' ירד בדרוג מהמקום השני טרם ימי המחאה למקום חמישי בשנה החולפת. זאת למרות שהמחיר המומלץ לצרכן ירד ב־15%: – בשנת 2010 היה המחיר המומלץ של גביע קוטג' 6.95 שקלים וכיום הוא עומד על 5.95 שקלים. אפשר להניח שאם הקוטג' נמכר באותו מספר יחידות כיום וטרום המחאה, הוא ירד בדירוג בשל היקף מכירות כספי נמוך יותר עקב ירידת המחיר שלו.

 

הדירוג עשוי להצביע גם על התחזקות מגמת צריכה של מוצרים בריאים יותר וויתור של הצרכן על מוצרים עתירי סוכר. בהשוואה לדרוג של שנת 2010 – יצאו מהדרוג האחרון סוכר של סוגת שהוא מוצר בסיס, מילקי, נסטי שאף הוא מכיל לא מעט סוכר ומשקה האנרגיה XL. יחד עם זאת, יוצא מהכלל הוא קוקה־קולה, שאף הוא מוצר עתיר סוכר, ונמצא בעשירייה הפותחת ואף מתחזק.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x