$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

האקזיט של רשת הצעצועים: שילב מוכרת את טייני לאב ב-50 מיליון דולר

יצרנית הצעצועים שהקימו איציק ושושי אורן תימכר לגורם פרטי זר. בני הזוג התנו את מכירת החברה שמוצריה משווקים ל-50 מדינות בהשארת פעילותה בישראל

נורית קדוש 07:0925.12.13

אחרי שהתקשו בשנים האחרונות למצוא קונה לרשת מוצרי התינוקות שבבעלותם, ימכרו בעלי שילב איציק ושושי אורן את יצרנית ומפתחת הצעצועים Tiny Love (טייני לאב) שהקימו לפני שני עשורים תמורת 50 מיליון דולר.

 

 

 

יצרנית הצעצועים תימכר לחברה פרטית בינלאומית, אולם על פי תנאי ההסכם, פעילותה תמשיך להתקיים בישראל. מדובר בסעיף מהותי עבור בני הזוג אורן, שבעבר הביעו התנגדות למכירה החברה לגורם זר, מתוך חשש שזה יעתיק את פעילות החברה מחוץ לישראל. בני הזוג אישרו אתמול את הפרטים ומסרו בתגובה: "אנו במגעים מתקדמים עם חברה בינלאומית למכירת טייני לאב".

 

לא מצאו מותג מתאים שיוכלו לשווק בשילב

 

טייני לאב המתמחה בעיצוב, פיתוח וייצור צעצועי תינוקות הוקמה על ידי בני הזוג אורן בשנת 1993, לאחר שנואשו מנסיונותיהם למצוא מותג צעצועי התפתחות שאותו יוכלו לשווק בשילב.

 

שושי ואיציק אורן. הצעצועים הראשונים שפיתחו היו משטח פעילות ומובייל מנגן שושי ואיציק אורן. הצעצועים הראשונים שפיתחו היו משטח פעילות ומובייל מנגן

 

בני הזוג החליטו לתעל את הידע הרב שצברו בשיווק צעצועי תינוקות לאורך שנות הפעילות של שילב, לטובת פיתוח מותג פרטי משלהם.

 

הם הציבו לעצמם יעד לייצר מותג שיוכל להיות מתחרה מוביל ליצרנית צעצועי התינוקות "פישר פרייס", והמוצרים הראשונים שפיתחו היו משטח הפעילות לתינוקות "ג'ימיני" ומובייל מנגן. מדובר בשני מוצרים שחוללו מהפכה בקטגוריות שבהן הם פועלים, וחייבו את החברות המתחרות להתאים את המוצרים שלהן לאלו של טייני לאב. כך לדוגמה, לפני השקתו של המובייל המנגן, נמכרו מוביילים בשוק האמריקאי בכ־20 דולר ליחידה. המובייל של טייני לאב נמכר ב־40 דולר ליחידה ולמרות זאת הפך באותם ימים למוביל שוק ולמושא לחיקוי של יצרניות הצעצועים הגדולות.

 

בעבר אמרו בני הזוג כי טייני לאב הוקמה מלכתחילה עם הפנים לשוק הבינלאומי וחשפו כי 50% ממכירות החברה הן לארה"ב, 46% למדינות נוספות באירופה, אוסטרליה ויפן, ורק 4% לשוק הישראלי. בעולם נמכרים מוצרי טייני לאב לרשתות מובילות ובהן טוי'ס אר אס העולמית.

 

 

אחרי הקמת החברה, חילקו ביניהם בני הזוג את ניהול החברה, כך ששושי ניהלה את טייני לאב ואיציק את שילב. עם השנים, הקימה אורן מרכז פיתוח בישראל, המרכז צוות מקצועי של פסיכולוגים ומעצבי מוצר ושיווק המוצרים הורחב ל־50 מדינות ברחבי העולם.

 

בתחילת הדרך, פעל לצד שושי גם בנם של בני הזוג גילי אורן שכיהן כמנהל השיווק של שילב, אולם משהבין כי אין בכוונת אימו לפנות עבורו את כיסא המנכ"ל, החליט לעזוב לטובת לימודים באמסטרדם.

 

עזיבתו של גילי וההבנה כי שני הבנים הנוספים, רני וחן, לא מעוניינים להיכנס לעסק המשפחתי, הביאה את בני הזוג להכרה כי ייאלצו למכור את הרשת והחברה. ההחלטה התקבלה, בין היתר, על רקע העבודה שאיציק אורן חולה בפרקינסון, וחש כי ניהול העסק מכביד עליו.

 

ניהלו מגעים למכירת שילב ב־150 מיליון שקל

 

רשת שילב הוקמה על ידי בני הזוג אורן בשנת 1974, עם הולדתו של בנם רן. איציק, שנשלח על ידי רעייתו לרכוש מוצרים לתינוק והתקשה למצוא את מבוקשו, הגה את הרעיון להקים חנות שתרכז את כל הדרוש ליולדת. תחילה פעלו בני הזוג מביתם ובהמשך עברו לפעול ממרתף ששכרו ברחוב אבן גבירול בתל אביב. כיום מונה הרשת 46 סניפים ומעסיקה כ־500 עובדים.

 

לפני שלוש שנים, ניהלו בני הזוג מגעים למכירת הרשת תמורת 150 מיליון שקל. הסכום משקף את מכפלת ה־EBITDA של הרשת (רווח תפעולי בניכוי הוצאות מימון, מסים, פחת והפחתות) לשנת 2010 ב־6. עוד נחשף באותם ימים כי שילב עברה לרווח נקי דו־ספרתי של 10 מיליון שקל רק בשנת 2008, לאחר שלאורך שנים השיגה רווח חד־ספרתי נמוך בלבד. במצגת לרוכשים נחשף עוד כי מכירות החברה הסתכמו ב־2009

ב־220 מיליון שקל.

 

בין המתעניינים ברשת באותם ימים היו גבי רוטר מקסטרו, ג'ורג' חורש, זכיין M&H ומוטי זיסר מאלביט הדמיה. את המכירה ריכז לאומי פרטנרס, אך היא לא יצאה לפועל. אחרי שהופסקו המהלכים למכירת הרשת, חשף אורן כי מרגע שנודע לו על דבר מחלתו, הוא נמנע באופן מוחלט מלקחת כדורים שהיה בהם להקל על תפקודו, בשל תופעות הלוואי המורכבות שהיו להם. ההחלטה למכור התקבלה בתקופה שהרגיש לא טוב וחשב שכבר לא יוכל להחזיק ברשת. מאז, החל אורן טיפול תרופתי במינון מוגבל והרגשתו השתפרה מאוד, עד שאינו רוצה למכור את שילב.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x