$
פרסום ושיווק

אחרי שתקפה את הענף, גם מי עדן תסנן מים

מותג המים המינרליים ייכנס לשוק ברי המים המסוננים, לאחר שבעבר הוביל קמפיין אגרסיבי נגדו. האם יש קשר להתכנסות ועדת ששינסקי שצפויה להגדיל את התמלוגים? לטענת המנכ"ל, התזמון מקרי

אורנה יפת 14:5521.07.13

שנתיים וחצי אחרי שמי עדן יצאה בקמפיין שלעג לתחום המים המסוננים ותקף את תמי 4, בקרוב החברה תתחיל לשווק בעצמה מכשירי סינון מים - כך הודיע אתמול מנכ"ל החברה יריב שפירא. ההודעה באה חודש לאחר שהחלה לפעול ועדת ששינסקי 2, הבוחנת מחדש את מדיניות התמלוגים שמשלמים מפעלים פרטיים למדינה משימוש במשאבי טבע לאומיים.

 

ההשקעה במסנני המים תעלה לחברה 10 מיליון שקל, והיא כוללת פיתוח מוצר חדשני המפיק גם מים מוגזים ובעל מסך מגע. כמו כן, החברה מציעה בר נייד.  

הכניסה של מי עדן מהווה תחרות בעיקר לקבוצת שטראוס, המובילה עם מכשירי תמי 4, ולאלקטרה בר, אך לא רק להן. ל"כלכליסט" נודע כי מי עדן עתידה להשיק מוצר שיציע סודה בטעמים. ברים אלה יהוו תחרות גם לסודה סטרים וגם ליצרני המשקאות המוגזים.

 

במי עדן בחרו ללכת למהלך הזה דווקא באמצעות המותג מי עדן, המתמחה במים מינרליים ומזוהה עמם. זאת אף שהמותג השתתף כאמור במלחמה שערכו חברות המים המינרליים על ברי המים המסוננים. לדברי שפירא, "המהלך לא היה קל כי כל הזמן היו חששות מה זה יעשה למותג ולאמינות שלנו". לטענתו, על אף הקמפיין האגרסיבי נגד חברות המים המסוננים הוחלט לשנות אסטרטגיה משני טעמים: "זה שוק שצומח ויש בו הזדמנויות, ולא נכון לנו להתעלם מהזירה הזו. כמו כן, הלקוחות שלנו העלו את הצורך במכשירי סינון".

 
אילוסטרציה אילוסטרציה צילום: שאטרסטוק

 

אף שהיקף המכירות של מי עדן צמח בשנה החולפת ב־14%, המגמה ברורה. יותר ויותר אנשים עוברים מצריכה של מים מינרליים למים מסוננים. זאת בין היתר משום שענף המים סבל בשנים האחרונות מקמפיין שלילי שנוהל נגדו בשל השימוש בבקבוקי פלסטיק מזהמים ובשל שאיבת מים מינרליים ממשאבי טבע של המדינה. זאת אחת הסיבות שמי עדן רואים בשוק המים המסוננים פוטנציאל. אבל האם הכניסה של החברה לענף לא נעשית מאוחר מדי, אחרי שתמי 4 ביססה את מעמדה כשחקן כמעט בלעדי ואלקטרה בר נכנסה אליו כבר ב־2011? "יהיה מי שיטען שאנו נכנסים מאוחר מדי", אומר שפירא."אבל אנו מנצלים גם את החולשות של השוק הזה. השוק לא הביא חדשנות הרבה שנים ולכן סבל מנחיתות. לא עוד". לדבריו, החברה צפתה ששוק המים המסוננים יגיע לקיפאון, אולם הוא רק המשיך לגדול. "המקומות היחידים שבהם שוק הברים הצליח משמעותית הם מדינת ישראל, ששיעורי החדירה בה גבוהים, ודרום קוריאה. בארה"ב יש חדירה לתחום הפרטי אבל בעיקר של ברים של מים מינרליים. אנחנו החברה היחידה שתצליח להציג ללקוחות הן מוצרים בתחום המים המינרליים והן מוצרים בתחום המים המסוננים".

 


  

שוק פתרונות המים מגלגל כ־750 מיליון שקל בשנה, כאשר מתוכו המים המסוננים מהווים 68%, נכון לשנת 2012, והמים המינרליים כ־32% בלבד. זאת לעומת 2006, לשם השוואה, אז המים המינרליים היוו 63% מהשוק והמים המסוננים רק 37%. במי עדן מצפים לתפוס בתוך שנתיים־שלוש עד 10% משוק המים המסוננים. לדברי שפירא, הנפגעת העיקרית תהיה תמי 4.

 

הצמיחה של שוק הברים המסוננים לא באה רק על חשבון לקוחות שהפסיקו לצרוך מים מינרליים אלא גם נבעה מגידול של השוק עצמו. על פי ההערכות, בשלוש השנים הקרובות יצטרפו עוד 200 אלף לקוחות נוספים לשוק המסננים.

 

 

האם השינוי באסטרטגיה של החברה הוותיקה נובע מהעובדה שמי עדן עשויה לשלם בקרוב תמלוגים גבוהים יותר למדינה? לטענת שפירא, "ההחלטה להיכנס לתחום אינה קשורה כלל לוועדת ששינסקי". לדבריו, מי עדן נערכת לכך כבר זמן רב. "חברות המים המינרליים פועלות לשתף פעולה עם ועדת ששינסקי, אבל אף אחד לא יודע כמה נשלם, והגזירה, אם תהיה, תבוא על כל הענף ולא רק על מי עדן". אולי משום כך, כניסתה לשוק המים המסוננים אינה מהווה בשורה מבחינת המחיר שתציע לשוק. "אנחנו לא רוצים להתחרות בזירת המחיר", אומר שפירא. "מכשירים כאלו עולים אלפי שקלים. כשנלחמים בזירת המחיר, או שפוגעים באיכות המוצר או שלא שורדים לאורך זמן".

 

דפנה נעים שאול, מנהלת שיווק ומכירות בחטיבת המים באלקטרה מוצרי צריכה, מסרה בתגובה כי "אלקטרה מברכת כל שחקן חדש שנכנס לשוק. מבחינת איכות יש לנו מענה הולם. למי עדן אין בשורת מחיר, והצעת הערך שלה לא נותנת הרבה יותר לצרכן". מתמי 4 לא נמסרה תגובה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x