$
פרסום ושיווק

"קניון רננים יתחרה חזק בשבעת הכוכבים"

כפי שנחשף בכלכליסט, הקבוצה שהוביל עמיר בירם רוכשת את הקניונים רננים וסביונים תמורת כמיליארד שקל מקבוצת מליסרון. 90% מהבעלות יהיו בידי חברות הביטוח הפניקס ומנורה וקבוצת עמיתים. בירם: "החבירה למוסדיים התגלתה כפורמט מוצלח"

אורנה יפת 08:5114.02.13

"רננים הוא קניון גדול יותר משבעת הכוכבים. נמתג אותו כקניון אזורי שמשרת את כל אזור השרון, שיתחרה חזק בשבעת הכוכבים", כך אמר ל"כלכליסט" עמיר בירם, שעומד בראש הקבוצה שהשלימה אתמול את רכישת הקניון ברעננה ואת קניון סביונים ביהוד מקבוצת מליסרון תמורת יותר ממיליארד שקל. "נכניס אל קניון רננים פונקציות שימשכו את הקהל, ממותגי אופנה ועד הצעות בילוי", הוסיף.

 

קניון רננים ברעננה קניון רננים ברעננה צילום: עדי בובר

 

הקניונים נמכרו על רקע דרישת הממונה על הגבלים עסקיים לשעבר רונית קן, שחייבה את מליסרון בינואר 2011 למכור אותם כתנאי לאישור רכישת השליטה בבריטיש ישראל. המו"מ למכירת הקניונים בהובלת בירם נחשף ב"כלכליסט" בדצמבר. במסגרת העסקה תקבל חברת הביטוח הפניקס 40% מהנכסים, חברת הביטוח מנורה מבטחים תקבל 40% נוספים, קבוצת עמיתים (קרנות פנסיה) תחזיק ב־10% ו־10% יהיו בבעלות חברת JTLV של בירם.

 

"אנחנו מרוצים מהרכישה", הוסיף בירם, שהוביל בעבר גם ניסיון שלא צלח לרכוש מחצית מקניון עיר ימים בנתניה. "היה מו"מ הוגן. הקבוצה שרכשה את הקניונים מסוגלת לעשות הרבה דברים. הפורמט של לחבור למוסדיים ולבצע רכישות משותפות הוא מוצלח מבחינתנו, ואני מאמין שנעשה עסקאות נוספות בעתיד".

 

הקבוצה שילמה למליסרון 1.02 מיליארד שקל: 844 מיליון שקל עבור קניון רננים ו־178 מיליון שקל עבור קניון סביונים. עם זאת, מליסרון תרשום בדו"חות הכספיים ל־2012 הפסד לאחר מס של 56 מיליון שקל כתוצאה מהמכירה, משום ששווי הקניונים הרשום בספרים גבוה יותר: 902 מיליון שקל לרננים ו־181.6 מיליון שקל לסביונים.

 

עמיר בירם עמיר בירם צילום: עמית שעל

 

מי שינהל את שני הקניונים תהיה החברה של בירם, שניהל את בריטיש ישראל ונחשב לאחר מאנשי המקצוע המובילים בתחום הקניונים. לגבי קניון סביונים ביהוד הוסיף בירם: "סביונים אמור להיות קניון שכונתי ולא להתחרות בקניונים האזוריים כפי שקורה היום. סביוניפ הוא קניון מקומי שאמור לשרת את תושבי יהוד ולא להתחרות עם קניון קריית אונו. נהפוך אותו לקניון שנותן שירותים כמו סופרמרקט, רשת פארם, קופת חולים, חנויות בסיסיות ואוכל טוב. כיום אין בסביונים בתי אוכל ובתי קפה טובים ונשנה את זה".

 

מכירת הקניונים לוותה בלחץ זמנים, וזו אחת הסיבות לכך שמליסרון התפשרה על המחיר. "במצב של השוק כיום גם לא פשוט לגייס מימון לעסקה כזו", אמר אנליסט הנדל"ן אדר עציוני ממגדל שוקי הון. "כל רוכש פוטנציאלי ידע על מגבלות הזמנים, כך שהזמן עבד לטובת הקונים". לדברי עציוני, בין היתר התעניינו ברכישה גם חברות הביטוח כלל והראל, קרן הנדל"ן המניב ריט 1 ומשקיע צרפתי.

 

למרות מחיר ההפסד, במליסרון רואים בעסקה הצלחה. "השוק היום הוא קשה", אמר אבי לוי, מנכ"ל מליסרון. "כל הטייקונים שפעם היו מבצעים עסקאות נדל"ן גדולות בשתי שניות וחצי לא קיימים היום, אז שוק הקונים הצטמצם מהותית. מה גם שמדובר בעסקה של יותר ממיליארד שקל, שזה לא דבר של מה בכך. בלוח הזמנים של המכירה, אני רואה הישג בכך שסיימנו את העסקה בהפחתה של 5% מהמחיר".

 

לשאלת "כלכליסט" בנוגע למינוף הגבוה של מליסרון, הגיב לוי ואמר כי "איגרות החוב שלנו נסחרות בתשואה של 2.2%. אם בשוק ההון היו חושבים שהמינוף שלי מצביע על חוסר איתנות פיננסית, לא היו משקיעים בי בתשואה כזו. מינוף זו מילה גסה, אבל השאלה אם אתה יודע או לא יודע לשרת את החוב הזה. אנו רואים איפה נמצאים הטייקונים היום עם שיעורי התשואה שלהם".

 

לוי הוסיף כי האסטרטגיה הנוכחית של מליסרון היא להשביח את הקניונים שבבעלותה ולא לרכוש נכסים נוספים. "כשקנינו את קניון רמת אביב גם אז אמרו שקנינו במחיר גבוה ועלינו במינוף, אך קנינו נכס שמניב יותר מ־140 מיליון שקל", אמר. "השווי שלו היה 1.5 מיליארד שקל, ואחרי שלוש שנים הוא מתקרב ל־2 מיליארד שקל".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x