$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

תנובה מתמקדת בייצור העוף על חשבון ההודו

תנובה סוגרת את מפעל הנקניקים הוד חפר ומנהלת משא ומתן למכירת המשחטה שלה בבאר טוביה, המתמחה במוצרי הודו. המטרה: לייעל את הפעילות הנחשבת למפסידה של ההודו, ולהתמקד בשוק הרווחי יותר של מוצרי העוף

אורנה יפת 08:0403.02.13

חברת א.ת שיווק, הנמצאת בבעלות משותפת בחלוקה שווה של תנובה ואמבר, מבצעת תהליכי התייעלות במשחטות שבשליטתה. ל"כלכליסט" נודע כי החברה מנהלת משא ומתן למכירת משחטת מעוף למוצרי הודו, הממוקמת בבאר טוביה, והיא צפויה להימכר למשחטת מסאסא. במקביל, היא סוגרת א.ת שיווק את מפעל הנקניק והנקניקיות הוד חפר הצמוד למשחטת העופות הוד חפר. מאחורי צעדים אלו עומד הרצון של תנובה לרכז את כושר הייצור שלה בפחות מיקומים כדי לחסוך בעלויות.

מפעל הוד חפר בעמק חפר מפעל הוד חפר בעמק חפר צילום: נמרוד גליקמן

 

גורם בא.ת שיווק אישר את המידע, ומסר כי "משחטת מעוף עוד לא נמכרה, אבל יש דיבורים על אפשרות של מכירתה ואנחנו מתכוננים להתייעל. לגבי מפעל הוד חפר, אנחנו מצמצמים את הפעילות התעשייתית של המוצרים בתוך המפעל כדי להגדיל את כושר הייצור של המשחטה". מנכ"ל חברת התערובות לבעלי חיים אמבר, ישראל דגים, אמר ל"כלכליסט" כי "מתנהל משא ומתן למכירת המשחטה, אבל אפילו עוד לא פנינו לממונה על הגבלים עסקיים. שום דבר עוד לא סגור".

 

מפעל הוד חפר גלגל 3 מיליון שקל בחודש

 

ב־2009 מכרה אמבר לא.ת שיווק, החברה־הבת שלה ושל תנובה, את חברת הוד חפר תמורת 90 מיליון שקל, מתוכם 30 מיליון שקל שולמו במזומן וכ־60 מיליון שקל בהעברת התחייבויות לבנקים וספקים. הוד חפר, שכוללת משחטה באזור התעשייה עמק חפר ואת המפעל הסמוך, עוסקת בעיבוד ובשיווק מוצרי הודו ועוף טריים וקפואים, ומוצריה מופצים על ידי תנובה. בעת המכירה סבלה הוד חפר מירידה במכירות ההודו בארץ, וגם פעילותה בתחום העופות לא הניבה רווחים. פעילות הוד חפר מוערכת בכ־70 מיליון שקל בשנה, ואינה נתפסת כפעילות משמעותית בקבוצת תנובה.

 

עוד נודע ל"כלכליסט" כי תנובה מנסה למכור את המותג הוד חפר תמורת 1.5 מיליון שקל ואת ציוד המפעל תמורת 1.5 מיליון שקל נוספים, והיא מנהלת עם חברת יחיעם משא ומתן. אולם, מקורבים לצדדים אומרים שכיום הסיכויים שיחיעם תרכוש את המותג נמוכים מבעבר. זאת כיוון שמותג הוד חפר הפך עם השנים לכזה ש"משחק בגזרת המחיר", כלומר שהמוצרים המשווקים תחתיו נמכרים במחירים זולים יחסית. יצרנים גדולים ובינוניים כמו יחיעם יתקשו לשווק את מוצרי הוד חפר במחיר הנמוך שבו הם נמכרים בשוק, ולכן פחות משתלם להם לרכוש את המותג.

 

אריק שור מנכ"ל תנובה אריק שור מנכ"ל תנובה צילום: עמית שעל

 

גורמים בענף טוענים כי הציוד של המפעל מיושן ולא מתקדם, ותנובה לא השקיעה מאמצים שיווקיים בפיתוח המותג הוד חפר או באריזות המוצרים, ולכן אין היגיון לשלם עליהם 3 מיליון שקל. אותם גורמים העריכו את שווי הציוד בפחות ממיליון שקל.

 

מפעל הוד חפר ייצר תחת המותג הוד חפר כ־200 טונה נקניקיות ונקניקים בחודש, ורוב הסחורה שווקה למגזר הערבי, לשוק המוסדי ובהיקפים נמוכים לצרפת. המפעל, שמתפרס על פני כמה מאות מטרים רבועים, כולל חדר ייצור וחדר אריזה, מכונות פריסה ואריזה לנקניקים ומכונות למילוי אריזות. על פי הערכות, המפעל לבדו גלגל 2–3 מיליון שקל בחודש.

 

א.ת שיווק עוסקת בשחיטה ובשיווק של מוצרי פטם והודו קפואים וטריים לשוק המוסדי ולשוק הקמעונאי, ומחזור המכירות השנתי שלה מוערך בכ־1.4 מיליארד שקל בשנה. החברה מפעילה שלוש משחטות שפעילותן נחשבת להפסדית עבורה: משחטת עוף הנגב לשחיטת פטמים (עופות), שהיא הגדולה והחדשנית ביותר, משחטת הוד חפר, שאף היא עוסקת בשחיטת פטמים, ומשחטת מעוף לשחיטת הודו.

 

הגדלת הפעילות של משחטת הוד חפר על חשבון שטח המפעל משתלבת עם תוכניות החברה לחסל את הפעילות של משחטת מעוף. מעוף היא משחטה קטנה יותר מהוד חפר, ועם מכירתה תעביר א.ת שיווק את שחיטת ההודו להוד חפר, כששחיטת העופות שנעשית היום בהוד חפר תעבור למשחטה הגדולה עוף הנגב בנתיבות.

 

מכירות ההודו צנחו ב־19% ב־2012

 

בקבוצת תנובה מעדיפים להתמקד בשוק הפטם, שהוא שוק עם פעילות גבוהה יותר ביחס לשוק ההודו, ועל כן מרכזים את שחיטת ההודו במשחטה אחת במקום בשתיים ומעבירים את שחיטת העופות למשחטה הגדולה והחדישה יותר, עוף הנגב.

 

היקף שוק הפטם מוערך בכ־7 מיליארד שקל, ושוק ההודו מגלגל כמיליארד שקל נוספים. המחיר הממוצע לקילו פטם נמוך ממחיר קילו הודו, אך הביקוש למוצרי פטם גבוה משמעותית מהביקוש להודו. על פי נתוני מועצת הלול, ב־2012 שווקו בישראל כ־360 אלף טונה פטם, ירידה של 4% לעומת 2011, בעוד שהיקף ההודו ששווק בישראל עמד על 58 אלף טונה בלבד, ירידה של 19% לעומת 2011.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x