$
פרסום ושיווק

יצרני הבירה דופקים את הראש

יצרני בירות הבוטיק הישראלים פותחים במאבק נגד העלאת מס הקנייה על הבירה. "זה מסכן אלפי משפחות של תעשייה חדשה וצעירה. אם כבר, שיעלו את המס על וודקה וטקילה, ושיפסיקו לתת פטור ממס ליין", הם אומרים

גיל קליאן 09:0030.07.12

יצרני בירות הבוטיק הישראלים יוצאים למאבק: אנשי המבשלות הפרטיות מתכננים השבוע לנסות ולהתאגד נגד הגזירה החדשה שנחתה עליהם בשבוע שעבר, העלאת מס הקנייה על הבירה. העלאת מס הקנייה ב־92%, ממס של 2.18 שקלים לליטר למס של 4.19 שקלים לליטר, תחייב את כל היצרנים הקטנים, שנאבקים כיום על מקומם בשוק, לגלגל את עליית המס לצרכן. לטענת לא מעט מבשלות, מדובר בגזירה קשה מדי, בתעשייה צעירה מדי, ובחברות שבינתיים לא רושמות רווחים.

 

"קשה יותר לשווק"

 

אסף לביא, בעלי מבשלת מלכה, אמר אתמול ל"כלכליסט", כי "אני חושב ששר האוצר וחבר יועציו, שהטילו את הצו, כלל לא מודעים לקיום שלנו. אנחנו פחות מ־1% משוק הבירה בישראל. היו יכולים לא להתייחס אלינו בהעלאת מס הקנייה. אבל מה לעשות, אנחנו תחת קטגוריה של בירה, אין מס דיפרנציאלי בישראל ואנחנו צריכים לספוג את המס כמו טמפו או החברה המרכזית. זה חמור מאוד - גם ככה אנחנו שוק קטן בהתהוות, כל חומר הגלם מיובא, מייצרים בכמויות קטנות וכל זה מאלץ אותנו לתמחר את המוצרים גבוה. עלות מס הקנייה תעשה את הבירה שלנו עוד יותר יקרה. גם ככה אנשים מרימים גבה על המחיר, הקפצה של זה בעוד כמה שקלים תקשה עלינו עוד יותר לשווק".

 

אורי שגיא הבעלים של מבשת אלכסנדר אורי שגיא הבעלים של מבשת אלכסנדר צילום: אביגיל עוזי

 

אורי שגיא, הבעלים של מבשלת אלכסנדר, החליט לעת עתה לספוג את מס הקנייה ולא להעלות את המחיר, אך קשה להאמין שהחלטה זו תעמוד בעינה עוד זמן. לדבריו, "עצם קיומו של מס קנייה וההעלאה האחרונה למבשלות הקטנות, שהן סטארט־אפים - הם ממש מכה קשה. זה קטסטרופה. רוב המבשלות הקטנות עדיין לא רווחיות. אנחנו בהתלבטות קשה. אם נעלה את המחיר במוצר שממילא הוא יותר יקר מהבסיס, זה יעשה את המוצר פחות נגיש.

 

אנחנו מאמינים שגם בירה איכותית צריכה להיות נגישה ועממית, ואם אנחנו לא מעלים, לא בטוח שאנחנו שורדים את האירוע הזה. יש פחות או יותר שמונה מבשלות חדשות קטנות ממוקדות איכות שצמחו פה בשנתיים־שלוש האחרונות, וזה מסכן אותן. זה מסכן מאות אם לא אלפי משפחות של תעשייה חדשה, צעירה, שעושה איכות. זה מאוד מעציב אותנו".

 

"מס דיפרנציאלי"

 

לדברי שגיא, במדינות כמו ארה"ב, בריטניה ואירלנד קיים מס קנייה דיפרנציאלי - וכך, ככל שיצרן מייצר פחות, הוא גם משלם פחות. מס כזה, לדבריו, היה משנה דרמטית את התמונה עבור המבשלות הקטנות. כמו כן שגיא לא מבין כיצד המדינה מטילה מס מוגדל על בירה, ובמקביל לא מטילה כלל מס על יין. לדבריו, "אנחנו עושים 10,000 ליטר בחודש - טמפו והחברה המרכזית עושים כל אחת בערך 3.5 מיליון ליטר בחודש, ייצור ויבוא. אם על כל היצרנים הקטנים יחד יצמצמו את המס, ברמת הכנסות המדינה לא ירגישו את זה. ההכנסה של המדינה לא תיפגע וגם יתאפשר קיומם של עסקים צעירים. חסר פה איזון. על יין אין מס קנייה בכלל. ואם מדברים על השפעה חברתית - לכו לוודקה וטקילה. אם חסר כסף למדינה, הגיוני שיהיה קצת מס קנייה על יין לפני שמכפילים את הבירה".

 

טלי לוין מנכ"לית מבשלת הגולן טלי לוין מנכ"לית מבשלת הגולן צילום: אביהו שפירא

 

בעלי המבשלות הקטנות נפגעו גם מהכללת בירות הבוטיק ביחד עם העלאת מס הקנייה לסיגריות. "לא צריך להכניס אותנו בקטגוריה של הסיגריות", אומר איציק שפירא, מבעלי מבשלת שפירא. "גם מי שמעשן מסכים שסיגריה זה לא בריא, אבל בירה זה משקה בריא. ילדים שמשתכרים ברחוב זה מוודקה או ערק - ובטח לא מבירת בוטיק ישראלית. לנו אין השפעה שלילית על אף אחד".

 

לדברי טלי לוין, מנכ"לית מבשלת הגולן: "הגזירה הזאת תחזיר את שוק הבירה בארץ אחורה. בשנתיים האחרונות החל תהליך מבורך ברמה הצרכנית, נפתח סוג של תחרות בשוק הבירה שעד היום היה חד־משמעית דואופול. עכשיו לקטנים יהיה קשה עד בלתי אפשרי להתמודד עם דבר כזה. הגזירה גם באה בעיתוי לא מוצלח ובימים לא פשוטים בכלכלה, ואם רצינו להגדיל צריכה, לעודד צריכה, זה לא עוזר. אנחנו ננסה לשלב כוחות ולפעול נגד זה, כי מבחינתנו, זה להיות או לחדול. ההסתכלות מצד המדינה צריכה להיות אחרת, לא על מוצר שאפשר לחיות בלעדיו, אלא על לפתח תעשייה שצומחת".

 

ברשות המסים טוענים בתגובה כי העלאת מס הקנייה על הבירה היתה למעשה השוואה של המס על הבירה עם משקאות בעלי אחוז אלכוהול דומה, כמו למשל בריזרים. אנשי הרשות רואים את המהלך כתיקון של עיוות קודם במיסוי, ולא כהחמרה מיוחדת על תעשיית הבירה. לפני כשנה יצאה לדרך הרפורמה במיסוי האלכוהול, שאמורה בתהליך הדרגתי לאורך שנים לגרום לכך שמשקאות ימוסו על פי אחוז האלכוהול שלהם. כך אמורה המדינה לדאוג לכך שבקבוק וודקה כבר לא יהיה זול וזמין לבני נוער. בנוגע לבירות הבוטיק אומרים ברשות המסים כי אינם יכולים להפלות במיסוי בין חברות קטנות לגדולות. ברשות גם טוענים כי במרבית המדינות המיסוי אינו דיפרנציאלי בין חברות הבירה. בנושא היין הסבירו ברשות המסים כי בישראל הוחלט שלא למסות את היין, כמו במדינות אחרות בעולם.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x