$
פרסום ושיווק

מנועי הצמיחה של ערוץ 10: סלבס וחנונים

הערוץ המשווע למשקיע יוצא למלחמת קיץ מול זכייניות ערוץ 2. האם "היפה והחנון" ו"הישרדות VIP" יצליחו לתת פייט ל"כוכב נולד" ו"רוקדים עם כוכבים" הוותיקות?

שלי פריצקר 09:5604.04.12

אחרי החגים, בחודש מאי, ינסה ערוץ 10 לתת פייט לערוץ 2 ולחזור לזירת הפריים־טיים. אחרי אינספור שידורים חוזרים שרק החלישו את מצבו, הערוץ יחזיר את המותגים המוכרים - "הישרדות VIP" ו"היפה והחנון".

 

לקראת סוף 2011 הערוץ העלה פרומואים ל"הישרדות" ול"היפה והחנון", שהיו אמורות לעלות לאוויר כבר בינואר 2012, אך זמן קצר לאחר מכן הוא החליט לגנוז זמנית את התוכניות, בגלל בעיה כפולה: מצבו הקשה של ענף הפרסום, אשר גרם לערוץ להבין שלא יוכל לגבות את תעריפי הפרסום שתכנן, ומצבו התפעולי הקשה של ערוץ 10 עצמו.

 

הערוץ קיצץ בעלויות ועצר את העבודה על הפקות חדשות. גם כיום הוא סובל מקשיים כלכליים, אבל הקיצוץ המשמעותי בעלויות צמצם את הפסדיו. הערוץ עדיין מחכה למשקיע שיזרים מזומנים כאשר בימים אלו מתנהל משא ומתן עם הצרפתי יריב אלבז. עדיין לא ברור מה יעלה בגורל המו"מ, אבל גם אם ייכנס משקיע ויזרים לערוץ 150 מיליון שקל (הסכום הנדרש לפעילותו, לפי הערכות), ייקח זמן עד שהערוץ יתייצב וייצור תוכניות חדשות.

 

המתחרות מערוץ 2, רשת וקשת, סיימו לקראת פסח את העונות של תוכניות החורף החזקות. רשת שידרה במוצאי שבת את הגמר של "דה וויס", שזכה אמנם לרייטינג מאכזב של 28.9% (בכלל האוכלוסייה), אבל עדיין מדובר בנתון מוצלח עבורה. קשת שידרה שלשום את גמר "האח הגדול" שזכה לרייטינג גבוה יותר, 35.2%, אבל גם כאן מדובר בנתון מאכזב כיוון שפרק ההשקה של תוכנית הריאליטי זכה לרייטינג של 40.3%.

 

 

"הפצצת המסך"

 

בחודש מאי תעלה קשת את העונה העשירית של תוכנית הדגל "כוכב נולד", ואת גרסת הילדים של "מאסטר שף" המצליחה; רשת תחזור עם עונה נוספת של "רוקדים עם כוכבים". האם ערוץ 10 באמת יוכל להתמודד עם זכייניות ערוץ 2?

 

לדברי ד"ר יפעת בן חי שגב, מנכ"לית הוועדה למדרוג, "ערוץ 2 הגדיל את עוגת הרייטינג. פוטנציאל הצפייה גבוה יותר משנה שעברה כי אנשים צופים יותר זמן בטלוויזיה. ככל שיש יותר תוכניות אטרקטיביות, הצפייה גוברת. בינואר היה בליץ של תוכן אטרקטיבי וזה ניכר היטב לאורך כל הרבעון הראשון של השנה בערוץ 2".

 

הבעיה הניצבת בפני ערוץ 10 היא איך להשיב אליו את הצופים שנזנחו בעונת השידורים החוזרים של החורף. כאמור, הערוץ מתכנן להפציץ את המסך בתוכניות חזקות. האם זו אסטרטגיה נבונה? לפי גורם בכיר בשוק הטלוויזיה, "כל גוף משדר מתמודד עם אותה דילמה: האם להפציץ את המסך בתכנים בבת אחת, או לפזר אותם לאורך זמן. 'הפצצת המסך' יוצרת מחסור בתוכן בשלב מאוחר יותר, אבל אם ערוץ 10 רוצה לעשות קאמבק, יש יתרון בלבוא עם לוח שידורים חזק - כפי שרשת עשתה עם 'דה וויס' ו'המירוץ למיליון'. בנוגע לשאלה האם צופים יחזרו, אולי הערוץ יקבל פחות רייטינג מבעבר, אבל עדיין יש לו יכולת לחזור".

 

אחד ממשתתפי העונה הבאה של "היפה והחנון" אחד ממשתתפי העונה הבאה של "היפה והחנון" צילום: דביר כחלון

 

אלון הוכדורף, מנכ"ל חברת המדיה זניט מדיה, מחזק את דברי קודמו: "מבחינת ערוץ 10, השינוי הוא מתבקש והוא גם מבורך - כי לנו, כאנשי מדיה, יש מה לעשות עם הרייטינג".

 

ערוץ 10 יכול להתעודד מכמה הישגים שרשם בחודשים האחרונים. בחמישי שעבר הצליח משחק הכדורסל של מכבי תל אביב נגד פנאתנייקוס היוונית לרשום רייטינג של 17.3% ועקף את "הסיפור", ששודרה במקביל ברשת עם רייטינג של 16.3%. בינואר הצליח ערוץ 10 להכות אפילו את המתחרה החזקה יותר, קשת, בעת שהפרק על הנערה עם 30 הזהויות, מתוך התוכנית "פנים אמיתיות" עם אמנון לוי, רשם רייטינג של 19.8% לעומת 12.2% לפרק של "סברי מרנן" ששודר במקביל בערוץ 2. אפילו "עובדה", ששודרה באותו ערב, רשמה רק 17.4% רייטינג. בערוץ 10 גם טוענים כי הצופים לא באמת עזבו אותם, אלא רק את הפריים־טיים. לטענתם, תוכניות הבוקר ורצועת הפרה־פריים התחזקו.

 

על הכוונת: רשת

 

כמו בעבר, גם הפעם ערוץ 10 צפוי למקד את מאמציו מול המתחרה החלשה יותר, רשת, ולשבץ את "היפה והחנון" ו"הישרדות" בימי השידור שלה. רשת אמנם התחזקה בעונה האחרונה, אבל כאמור התוכניות החזקות שלה ירדו. כך למשל, "היפה והחנון" של ערוץ 10, ששודרה בין נובמבר 2010 למרץ 2011, הצליחה להשיג רייטינג ממוצע של 20.6% בעת ששודרה מול "רוקדים עם כוכבים" של "רשת", שהשיגה רייטינג של 24.1%. כך או כך, בערוץ 10 אופטימיים אבל לא מצפים לנצח לכל רוחב החזית, אלא להגיע לרייטינג של 15% ויותר.

 

מעל הכל מרחפת כמובן ההאטה בפרסום, שמשמעותה היא שהרייטינג לא בהכרח מתורגם למזומנים. המשבר בענף הפרסום הורגש היטב בינואר ובפברואר, כאשר ערוץ 10 חטף את המכה הקשה יותר. מנתוני יפעת בקרת פרסום, ברבעון הראשון של השנה מכרו זכייניות ערוץ 2 כ־47 שעות פרסום לעומת רק כ־35 שעות שמכר ערוץ 10. ברבעון המקביל ב־2011 עמד היקף הפרסום בערוץ 2 על כ־56 שעות לעומת כ־49 שעות בערוץ 10 (ששידר אז את "הישרדות" ו"היפה והחנון"). אולם נתוני מרץ ציינו התאוששות, וכעת נערכים להתחזקות הצפויה במאי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x