$
פרסום ושיווק

בלעדי ל"כלכליסט": רשתות הקפה נכנסות לשוק הקפסולות

ל"כלכליסט" נודע כי הרשתות אילן'ס וקפה גרג ישווקו קפסולות כדי לרכוב על ההצלחה של נספרסו. גם רמי לוי מעוניין להשתתף בתחרות ומבטיח מכונות קפה ש"יהיו זולות ב־20%-30% מהמחירים בשוק"

אורנה יפת וגיל קליאן 08:4914.02.12

השוק הצפוף של מכונות הקפה הפועלות באמצעות קפסולות עומד להיות צפוף עוד יותר: ל"כלכליסט" נודע כי רשתות בתי הקפה פועלות באינטנסיביות לכניסה לתחום הקפסולות. רשת אילן'ס שבבעלות יעקב לוזון תשיק ביולי קפסולות למכונות של נספרסו תחת המותג אילן'ס ותתחיל למכור בסניפיה מכונות אספרסו ביתיות. באילן'ס אף מנהלים מגעים למכירת הקפסולות כמוצר מדף באחת מהרשתות הקמעונאיות. בסך הכל צפויה אילן'ס להשקיע בפיתוח ובכניסה לתחום המכונות והקפסולות סכום של 1.5 מיליון שקל.

 

יעקב לוזון אישר את המידע ואמר כי "אנו צפויים להשיק חמש או שש תערובות בטעמים שונים". לדבריו, "לא מעט מלקוחות אילן'ס מחזיקים בבית מכונה של נספרסו, וזה אותו קהל יעד ששותה אצלי קפה בקניון רמת אביב ואחר כך עובר לחנות ממול לקנות קפסולות של נספרסו בבוטיק שלהם. אז למה שאני לא אספק להם את המענה הזה? 15% מהמחזור של אילן'ס נובע ממכירת קפה הביתה. אני מעריך שעד סוף 2013 נחזיק בנתח של 10% משוק הקפסולות".

 

גם ברשת קפה גרג ישיקו בקרוב קפסולות ממותגות. ברשת גם בודקים אפשרות לנצל את הפלטפורמה של עשרות הסניפים למכירות של מכונות וקפסולות.

 

  

ל"כלכליסט" נודע כי גם רשת ארומה ישראל בחנה בעבר את הכניסה לשוק ואף ניהלה מגעים מתקדמים עם אספרסו קלאב, לפני שהאחרונה נכנסה למו"מ עם שטראוס. אולם המגעים בין ארומה לאספרסו לא הבשילו לכדי עסקה וכפי שנחשף ב"כלכליסט", ארומה בחרה באחרונה להיכנס דווקא לשוק הקפה הטורקי, קטגוריה גדולה יותר ונצרכת יותר מהקפסולות.

 

מובילת שוק מכונות הקפה הפועלות באמצעות קפסולות היא נסטלה עם המותג נספרסו. לפי הערכות, נסטלה מחזיקה ביותר מ־50% מהשוק הישראלי. הקפסולות של נספרסו נחשבות ליקרות יחסית, ובמשך הזמן קמו לה מתחרים רבים המציעים קפסולות תואמות במחירים נמוכים יותר. בשוק העולמי צופים כי השוק יתפוס השנה תאוצה, עם תפוגת כמה ממאות הפטנטים שרשמה נסטלה על הקפסולות, המכונות והתהליך.

 

אורי פדרמן, מנהל פיתוח עסקי בחברת קפה לנדוור המשווקת את הקפסולות ומכונות האספרסו של המותג illy, העריך כי נספרסו לא תוריד את מחיר הקפסולה העומד כיום על 2 שקלים. לעומתו, בשוק מעריכים כי כניסת המתחרים החדשים צפויה להוריד את מחיר הקפסולה לכ־1.2–1.6 שקלים. מאחר שהקפסולות הן מקור הרווח העיקרי בשוק מכונות הקפה, כניסתן של קפסולות חלופיות באיכות גבוהה עלולה לערער את המודל העסקי של נסטלה והחברות המקבילות לה.

 

גם שטראוס תייצר קפסולות לנספרסו

 

שטראוס תכננה להיכנס לשוק מכונות הקפה והקפסולות באמצעות רכישת אספרסו קלאב הישראלית, המשווקת את המכונות והקפסולות של Caffitaly. אלא שבחודש שעבר הודיעה שטראוס כי היא נסוגה בה מהרכישה. בענקית המזון הישראלית הסבירו זאת ב"פערים משמעותיים שהתגלו במסגרת בדיקות הנאותות". אולם אורן טל דחה את הטענות של שטראוס, והתחמש בעורך דין כדי לתבוע אותה על נזקים שנגרמו לו, לטענתו, לנוכח ביטול העסקה. מקורבים לעסקה סיפרו ל"כלכליסט" כי לשטראוס היו עסקים משותפים עם Caffitaly עוד לפני שהחלה במגעים עם אספרסו קלאב, הזכיין של החברה האיטלקית בישראל. כעת מנהלת שטראוס מגעים ישירים עם החברה האיטלקית אך במקביל מנהלת מגעים גם עם יצרנית מכונות משוויץ.

 

מלבד זאת, שטראוס עתידה להיכנס במחצית 2012 באופן עצמאי לתחום הקפסולות שימותגו תחת המותג עלית. שטראוס עובדת על ייצור קפסולות שיתאימו למכונות של נספרסו, אך כנראה תייצר גם קפסולות תואמות ללוואצה, כדי לפנות לקהל יעד רחב ככל האפשר.

 

ל"כלכליסט" נודע כי עוד בטרם התפוצצה העסקה עם אספרסו קלאב עמדה שטראוס לרכוש קו ייצור למילוי קפסולות שהיה מיועד למפעל בלוד. עוד נודע כי בעבר בחנה שטראוס גם היתכנות של רכישת קו לייצור קפסולות (נוסף על מילוין) אך ויתרה על התוכנית בשל העלויות הגבוהות.

 

אחת מרשתות הקפה שלא היתה מרוצה מתוצאות הבדיקה שערכה לקטגוריית המכונות והקפסולות סיכמה את ממצאיה במשפט: "התחושה היא שזה יהפוך לביצה ושיהיה קשה להרוויח כסף מהשוק הזה".

 

משטראוס סירבו להגיב למידע.

 

בתוך כך, גם רמי לוי שוקל להצטרף לשוק מכונות הקפה ומאיים לייבא קפסולות שיתאימו לכל המכונות הקיימות בשוק. "נשווק קפסולות עם קפה לא פחות איכותי ממה שיש היום, ובמחיר נמוך יותר", אמר לוי ל"כלכליסט" והבטיח: "נציע מכונות קפה שיהיו זולות ב־20%–30% מאלו שיש היום בשוק". מבין הרשתות הקמעונאיות, רק שופרסל ופז (באמצעות חנויות הנוחות של yellow) פועלות כיום בשוק מכונות הקפה.

 

אורן טל, בעלי אספרסו קלאב מסר בתגובה: "אספרסו קלאב הינה מועדון האספרסו השני בגודלו בישראל בעלת מומחיות בתחום מכונות הקפה והקפסולות בשיווק ישיר. לאחר 8 חודשים של בדיקות מקיפות ולמידה מצד שטראוס, החליטה האחרונה לסגת מההסכם עימנו בניגוד לתנאיו ולהתקשר עם הספק העיקרי של החברה. מהנתונים הנחשפים בעיתונות, אנו מגלים כי שטראוס השתמשה בכל הידע שלנו גם על מנת לשווק קפסולות תואמות של יתר השחקנים בשוק. אספרסו קלאב מתכוונת להגיש תביעה חוזית כנגד שטראוס ובנפרד למצות את הדין עמם בגין הפרת הסכם הסודיות".

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x