$
פרסום ושיווק

הפקת הישרדות: תעשיות הפרסום וההפקה עומדות בפני תקופה קשה גם אם ערוץ 10 יינצל

היום, 1 בינואר, הוא התאריך האחרון שבו אמור ערוץ 10 לשלם את חובותיו ולהגיש בקשה לרישיון שידורים. כלכליסט מגיש את שלושת התסריטים האפשריים למפת המדיה בשנה החדשה, ומנתח כיצד ישפיע כל אחד מהם על תעשיות הפרסום וההפקה - עם או בלי ערוץ 10

שלי פריצקר 09:2101.01.12

1. ערוץ 10 נסגר

  • פיטורי 500 עובדי הערוץ ופגיעה בפרנסה של 2,500 ספקים ועצמאים
  • מכה הרסנית לחברות ההפקה, חלק גדול מהן לא ישרוד
  • העלאת מחירי הפרסום הטלוויזיוני עקב הקטנת היצע המדיה

 

אם הפוליטיקאים לא יסכימו לדחות את חובות ערוץ 10, כפי שסירבו לעשות כבר שלוש פעמים, ואם לא יחליטו בעלי הערוץ להכניס את היד לכיס - צפוי ערוץ 10 להיסגר ב־27 בינואר 2012, אחרי עשור באוויר. המאבק של הערוץ לדחיית חובותיו למדינה בהיקף של 60 מיליון שקל הפך לקרב פוליטי בין ימין לשמאל, והערוץ זכה לאהדה ציבורית מסוימת על רקע מגמת החקיקה הכללית בכנסת וההתגייסות של חברי הקואליציה נגדו. אולם גורמים בשוק התקשורת טוענים כי בלי קשר למשבר החובות, מצבו של הערוץ לא פשוט. על רקע המשבר המתמשך בשוק הפרסום הם מעריכים כי נדרשת לערוץ 10 הזרמה של כ־150 מיליון שקל מהבעלים לצורך פעילות שוטפת בשנה הקרובה. אך הבעלים, אחרי עשור של תחרות כושלת מול ערוץ 2 והזרמת 1.3 מיליארד שקל, משדרים מסר לפיו הקופה ריקה. את רוב המימון עד היום הזרים בעל השליטה יוסי מימן (51%). אולם בחודשים האחרונים סגר מימן את הברז על רקע משבר הגז המצרי, שהסב נזק לחברת אמפל שבבעלותו.

 

 

רון לאודר, שמחזיק ב־24.5% מהבעלות, העביר כ־85 מיליון שקל לפעילות הערוץ מתחילת השנה. אך לאודר אינו מוכן לשאת יותר לבדו את הערוץ, ולכן עצר את המימון לפני כמה חודשים.

 

לאחרונה היה נראה שאיש העסקים חזי בצלאל ייכנס כמשקיע לערוץ, אך בצלאל לא מעוניין שהכסף שיזרים ילך היישר לכיסוי חובות, ומתנה את כניסתו לערוץ בהזרמת מימון מצד בעלי המניות הקיימים. ההערכות כרגע הן שבסופו של דבר יוותר על הכניסה לערוץ.

 

אם ייסגר ערוץ 10, כ־500 עובדיו ועוד כ־2,500 עובדי המעגל השני - פרילנסרים וספקים שמתפרנסים ממנו - יאבדו את פרנסתם. סגירת חברת חדשות 10 תשאיר את שוק הטלוויזיה עם חברת חדשות עצמאית אחת, זו של ערוץ 2.

 

שוק הפרסום: שוק הפרסום בטלוויזיה גדל בעשור האחרון מכ־900 מיליון שקל בשנה, לכ־1.3 מיליארד שקל בשנה. במקביל, המחיר הממוצע לפרסומת, המחושב על פי נקודות רייטינג של התוכנית, ירד ב־56%, מ־2,500 שקל לנקודת רייטינג ב־2001 ל־1,100 שקל לנקודה ב־2011. החזרה למצב של לפני עשור, שבו ערוץ 2 מהווה ערוץ מסחרי יחיד, תוביל להקטנה מסיבית של היצע המדיה ולזינוק במחירי הפרסום, זינוק שהחברות המפרסמות עלולות אף לגלגל לפתחו של הצרכן.

 

שוק ההפקות: סגירת ערוץ מסחרי המשדר שבעה ימים בשבוע תהיה מכה קשה והרסנית לחברות ההפקה. יואב פרץ, מנכ"ל אולפני הרצליה, מעריך כי "אם ערוץ 10 ייסגר, היקף הפעילות של תעשיית ההפקות יקטן ב־40%-50% לפחות, בתעשייה שגם כך אינה רווחית במיוחד". פרץ צופה ש"חברות ההפקה שישרדו את הסגירה יהיו אלו שמחוברות בווריד לזכיינים". ערוץ 10 כבר סגר כמה הפקות מאז שהחל משבר החובות - דבר שהביא לפיטורים של מאות עובדים בשוק.

אסף גיל, הבעלים של גיל הפקות, מעריך שתוצאה נוספת של סגירת הערוץ תהיה ירידה באיכות התכנים המשודרים. "כמות הכסף שתצא לשוק ההפקות תהיה קטנה יותר וגם התחרות תקטן, מה שיכול להוביל למוצרים פחות מושקעים".

 

עוד משהו: סגירת הערוץ עשויה לקדם הכנסת פרסומות לערוצי הכבלים והלוויין, וכן לקדם הקמת ערוץ חדשות ייעודי המתפרנס מפרסומות.

 

יואב פרץ, מנכ"ל אולפני הרצליה יואב פרץ, מנכ"ל אולפני הרצליה

2. רשת וערוץ 10 מתמזגים

  • הערוץ המאוחד עשוי להיות היחיד שיוכל להתמודד מול קשת
  • שני שחקנים בשוק יאפשרו לשמור את מחירי הפרסום ברמה הקיימת
  • מעבר לרישיונות עלול להוריד את איכות ההפקות מצד הערוצים

 

בשנה האחרונה התחממו הגישושים בין ערוץ 10 לזכיינית ערוץ 2. על פניו נראה הגיוני ששתי החברות החלשות ביותר בטלוויזיה המסחרית יתמזגו לחברה חזקה אחת, אך מה שעצר את המהלך בשלב הגישושים הוא החובות הכבדים של שתיהן. בעוד שמצבו הקשה של ערוץ 10 נמצא בכותרות, בשוק התקשורת מתחזקות ההערכות שמצבה הכלכלי של רשת אינו טוב בהרבה. גורמים הבקיאים בפרטים מעריכים שחובות רשת לבנקים עומדים על כ־250 מיליון שקל — סכום הדומה לחובות ערוץ 10.

 

אם בכל זאת יחליטו הצדדים להתמזג, יש שתי אפשרויות לעשות זאת: הראשונה היא שרשת תתמזג אל תוך ערוץ 10 והחברה המאוחדת תשדר באפיק 10, והשנייה היא שערוץ 10 יתמזג לתוך רשת והשתיים ישדרו באפיק 22. "אם ערוץ 10 נסגר, המיזוג חייב להתרחש השנה כדי שחברה לא תלך סתם לאיבוד", אומר גורם בשוק. אולם יותר סביר שמיזוג יתרחש רק בשנה הבאה. גורם בכיר בערוץ 10 טוען כי "שם המשחק בשנה הבאה יהיה הישרדות עד למיזוג עם רשת". בעוד שאותו הגורם מאשר כי מתקיימות שיחות בין הצדדים, ברשת מכחישים מגעים כאלו. גורם אחר אומר כי "אף שהמיזוג בין החברות נראה הכי הגיוני, במיוחד אם קשת תקבל רישיון לשידור בערוץ נפרד, צריך לזכור שמדובר בתעשייה שמונעת מאגו. מלבד זאת, המיזוג תלוי גם באישור רשות ההגבלים העסקיים".

 

מה שיקבע אם קשת תגיש בקשה לרישיון לשידור בערוץ נפרד, וכתוצאה מכך ישפיע על המיזוג בין רשת לערוץ 10, זהו גורל חברת החדשות של ערוץ 2. בימים אלו מחכה להכרעת הכנסת תיקון לחוק הרישיונות, שיאפשר לקשת ורשת להמשיך להחזיק בחברת החדשות של ערוץ 2 למשך שלוש שנים, גם אם רק אחת מהן יוצאת לשדר ברישיון. אישור התיקון ידחוף את קשת לפנות לרישיון, כיוון שהיא תוכל להישאר מזוהה עם המותג החזק של חדשות 2. במקרה כזה, האופציה הריאלית היא שערוץ 10 יתמזג לתוך רשת, שהכריזה כבר כי היא נשארת בזיכיון ולא עוברת לרישיון שידור נפרד עד 2015. כך, נקבל שני ערוצים מסחריים: קשת ורשת 10, עם שתי חברות חדשות.

 

לטענת גורמים בשוק התקשורת, המצב האפשרי היחיד בשוק הטלוויזיה הוא של שני בעלי רישיון, שכן לרישיון, לעומת זיכיון, יש פחות מחויבויות לרגולטור. למרות השאיפות של שר התקשורת משה כחלון שרפורמת הרישיונות תיצור 2–4 ערוצים מסחריים, בפועל אין מקום ליותר משני שחקנים בשוק הטלוויזיה המסחרית.

 

שוק הפרסום: אם רשת וערוץ 10 מתמזגים לחברה אחת וקשת הופכת לחברה נפרדת, המצב הקיים של שני ערוצים מסחריים נשמר. לדעת יפעת בן חי־שגב, מנכ"לית הוועדה למדרוג, "כולם תולים את הירידה בהיקף הפרסום במחאה, אבל בשנים האחרונות הכנסות הטלוויזיה מפרסום לא עומדות ביחס לרייטינג בגלל כשל שוק. יש חשיבות לכך שיהיו שני ערוצים מסחריים, אבל אין מקום ליותר מזה".

 

אסף גיל, בעלי גיל הפקות אסף גיל, בעלי גיל הפקות

 

שוק ההפקות: מוש דנון, יו"ר איגוד המפיקים לשעבר, טוען ששוק ההפקות ייצא מופסד משני ערוצים הפועלים במודל של רישיון. "מאחר שמחויבויות התוכן יורדות ברישיון באופן משמעותי, התכנים ייראו אחרת. יהיו פחות דרמה ודוקו ותעשיית הטלוויזיה תידלדל". גם דנון אינו מצפה להגדלת מספר הערוצים המסחריים. "אין מקום ליותר מ־14 ימי שידור בנוסף לשבעת ימי השידור של ערוץ 1".

 

עוד משהו: אולי סוף סוף נראה תחרות אמיתית בין קשת ורשת, אחרי 20 שנה של שותפות בערוץ 2?

 

3. ערוץ 10 ניצל

  • לחדשות 10 לא יהיה קל לחזור ולתקוף את הפוליטיקאים
  • לערוץ 10 מצפה תחרות קשה מול המותגים החמים של ערוץ 2
  • הפקות הערוץ בכל מקרה יקטנו, מה שיפגע בחברות ההפקה

שלושה תסריטים יכולים להציל את ערוץ 10: דחיית מועד פירעון החובות למדינה; המרת החובות בהשקעה בתוכן, כפי שמקדמת הרשות השנייה; או הזרמת כסף של בעלי המניות לכיסוי החובות - אפשרות שנראית פחות סבירה כרגע. זאב פיינר, דוברו של יוסי מימן, התחייב בשבוע שעבר שבמצב של דחיית חובות "בעלי המניות יזרימו את הכסף הדרוש להמשך הפעילות של ערוץ 10".

 

בתחילת השנה היה ברור שערוץ 10 יהיה הראשון לקפוץ על העגלה ולבקש רישיון כדי לקבלו ב־2013, מועד כניסת רפורמת הרישיונות לתוקף. רישיון שידורים הוא נכס ומאפשר ראייה עסקית לטווח ארוך, מה שיכול לסייע לערוץ לקבל אשראי מהבנקים ולגייס משקיע. המועד האחרון להגשת בקשה לרישיון הוא היום, 1 בינואר, אך כרגע ערוץ 10 אינו עומד בתנאי הסף - תשלום חובותיו ומעבר חברת החדשות שלו לירושלים. בכל מקרה, מסתמן כי מועד הגשת הבקשה לרישיונות יידחה בשלושה חודשים עד שהתמונה בשוק תתבהר.

 

אך גם בהנחה שערוץ 10 שורד את כל המכשולים שבדרך, ככל הנראה נקבל ערוץ מוחלש כלכלית עם קופה מדולדלת ואג'נדה הישרדותית. הוא ייאלץ לבצע צעדי התייעלות של קיצוצים במשכורות וכוח אדם, מלבד הצעדים שכבר נקט.

 

רק לפני שנה היה נדמה כי ערוץ 10 יוצא לדרך חדשה - 160 מיליון שקל הושקעו בבניית לוח שידורים תחרותי, ובערוץ העזו להתמודד ראש בראש מול ימי השידור של קשת. לא לקח הרבה זמן בטרם הערוץ הובס ברייטינג, הרים ידיים והעדיף לרכז את התוכניות המושקעות שלו מול ימי השידור של רשת, ניסיון שלא הצליח במיוחד גם כן. ב־2012 צפויה לערוץ 10 תחרות קשה בפריים טיים מול מותגי ערוץ 2 החזקים, כמו "האח הגדול", "מאסטר שף", "המירוץ למיליון" ו־"The Voice". לערוץ 10 עם זאת יש כמה תוכניות חזקות המחכות לשידור, כמו עונות חדשות של "הישרדות" ו"היפה והחנון", שאולי יסייעו לו בקרב על הפריים טיים.

 

ערוץ 10 ספג מכה קשה נוספת בפרשת שידור ההתנצלות בפני שלדון אדלסון. האם התקופה האחרונה שבה הערוץ נתון לחסדיהם של הפוליטיקאים תפגע בעבודה העיתונאית? אפשר לקוות שחדשות 10 ימשיכו להוות אלטרנטיבה לחדשות 2, ולא יירתעו מתחקירים נשכניים.

 

שוק הפרסום: גם אם יישארו שני ערוצים מסחריים, לא צפויה לענף הפרסום שנה קלה. המשבר הקיים כבר בענף יצר מצב של אובר־פרוגרמינג - מחסור בפרסומות שיחזירו את ההשקעה, אפילו בתוכניות בעלות רייטינג גבוה. מודי כידון, יו"ר איגוד חברות הפרסום והבעלים של גיתם BBDO, קרא למפרסמים לרכוש זמן אוויר מראש ל־2012 ובכך לגייס לפחות מחצית מהחוב של ערוץ 10 למדינה (30 מיליון שקל). "כבר יותר משנה שמשרד הפרסום גיתם נותן מקדמות לערוץ כדי לתת לו לנשום", אומר כידון. ככל הידוע, משרדים נוספים גם הם נותנים מקדמות לערוץ.

 

שוק ההפקות: "גם אם הערוץ ישרוד, הפעילות שלו תצטמצם ב־25%", מעריך יואב פרץ. כרגע הערוץ עצר את כל ההפקות העתידיות, וכדי להתניע מחדש את כל התהליך ייקח לו זמן. אולם לדברי אסף גיל, "ברגע שיהיו שני ערוצים מסחריים, לא משנה אם ערוץ אחד מצליח יותר מהשני, כבר יש תחרות, פי שניים יותר מוצרים והפקות ברמה גבוהה יותר".

 

עוד משהו: המשבר בערוץ 10 ובזכייניות הקיימות, כמו גם העובדה שלא נראה באופק שחקן חדש שמעוניין ברשיון שידור, מלמד על הכשל העמוק ברגולציה. אחד הצעדים החיוניים לשיפור הוא הקמת רשות תקשורת מאוחדת, שתסדיר הן את הערוצים המסחריים והן את הטלוויזיה הרב־ערוצית.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x