• תפריט
פרסום ושיווק

משפחה אחת בחזית התקשורת הערבית בישראל: "לא סתם הסיומת של האתר שלנו היא co.il"

פרידה, נווארה ונסרין ג'אבר מנהלות יחד את פנורמה, קבוצת התקשורת הערבית הגדולה בישראל, ומנסות להתמודד עם פרסומאים ועיתונאים יהודים שלא תמיד מבינים מה באמת קורה במגזר. אולי ערוץ הטלוויזיה החדש שלהם ישנה את המצב ויקדם עוד קצת גם את דו־הקיום בתחום

שלי פריצקר 11:1611.05.11

"ישראל מתייבשת? לא במגזר הערבי. אני רואה את הקמפיינים בעברית שקוראים לחסוך במים, אבל בשפה שלנו אין אף מילה על כך. שום מילה לאשה הערבייה על חיסכון במים". כך מדגימה העורכת הראשית של קבוצת פנורמה פרידה ג'אבר, את הפער הקיים בין החברה היהודית לערבית בתחום התקשורת. "הנושא הזה לא מדובר ויש אצלנו בזבוז גדול של מים. עכשיו, כשמתחילים להרגיש את עליית המחירים, הדבר מעורר המון כעס בקרב האוכלוסייה הערבית", היא מספרת ומוסיפה: "אנחנו 20% מהמדינה ומגיע לנו להיות במרכז ולא בצד, מגיעים לנו תשתיות טובות וחינוך טוב. אני מרגישה שדברים מתחילים לזוז עכשיו, למשל עם קמפיין חדש של המשרד להגנת הסביבה, אבל זה לא מספיק".

 

עם זאת, השינוי הצפוי בשנים הקרובות במפת התקשורת הערבית בישראל - עוד עשוי לחולל מהפכה קטנה בהתייחסות לקהל היעד דובר הערבית. בשנה הקרובה צפוי לעלות לאוויר ערוץ ייעודי בערבית, ובמהלך הזה מעורבת גם פנורמה של משפחת ג'אבר. קבוצת התקשורת שלה מחזיקה ב־15% ממניות קבוצת הלא.טי.וי, שבשבוע שעבר קיבלה ממועצת הכבלים והלוויין רישיון להפעלת הערוץ.

 

רוב נשי במערכת

 

 

האחיות נסרין, נווארה ופרידה ג'אבר האחיות נסרין, נווארה ופרידה ג'אבר צילום: אוראל כהן

 

שלוש נשים מנהלות את קבוצת המדיה פנורמה, שאותה הקים אב המשפחה בסאם ג'אבר ב־1986, והוא עודנו הכוח המניע שלה. המערכת המשפחתית נמצאת בטייבה, שם גם מתגוררים כל בני המשפחה, הנחשבת לאחת העשירות במגזר הערבי. הבת פרידה (33) היא עורכת אחראית של אתר פאנט והעורכת הראשית של השבועון "פנורמה". נווארה ג'אבר (25) היא עורכת האתר, ונסרין ג'אבר (23) היא עורכת אתר הנשים החדש בקבוצה, ניסואן. המשפחה מחזיקה גם ברדיו פאנט.

 

מול נתוני התמ"ת על שיעור ההשתתפות של נשים ערביות בכוח העבודה - כ־25% בלבד לעומת 73% בקרב גברים - בנות משפחת ג'אבר מייצגות תמונה אחרת. המערכת שבנו מורכבת גם היא ברובה מנשים. עצם קבלתן את המושכות לעסק תואם את הרצון החדש של האבות במגזר הערבי, שלפיו הבנות לא יהיו תלויות עוד בבעלים. בנות ג'אבר גם קיבלו את הפיקוד על הקבוצה, למרות שהמשפחה כוללת  ארבעה אחים. "אבא מאמין בכוח הנשי, הוא סומך עלינו ב־100%, אחרת הוא לא היה נותן לנו להיות פה", מסבירה פרידה, שאותה מגדירות הבנות כמקבילה הנשית של האב שאותו הן מעריצות.

 

איך מקבלים אתכן ברחוב, בתור נשים עובדות ועוד בתחום התקשורת?

פרידה: "כשרציתי להשתלב בעסק המשפחתי אמא ואבא אמרו לי שזה מאוד קשה לאשה, והזהירו אותי שאני פונה לעולם לא קל שבו הזמן לא שלי. הם אולי צדקו אבל זו היתה ההחלטה שלי. אני מאוד אוהבת עיתונות, כי אני מרגישה שאני קובעת אג'נדה. אין דבר טוב יותר מלהיות אשה משפיעה".

 

"נשים חזקות במגזר זה לא דבר שגרתי. שלושתנו עומדות במרכז ההתרחשויות של המגזר הערבי והעולם", מוסיפה פרידה, המגישה ברשת ב' לצד רענן כהן תוכנית הדנה בסוגיות המטרידות את המגזר הערבי. "זה לא עניין רגיל ושגרתי שאשה ערבייה עורכת עיתון ואתר. בדרך כלל אנשים חושבים שמי שעושה את העבודה זה אבא שלי, אבל הוא לא יכול לעשות הכל. זה צעד מבורך שנשים מתקדמות ומשאירות את הנורמות החברתיות מאחוריהן".

 

עם זאת, לקריירה העיתונאית יש גם מחיר קטן בדמות אי־היכולת להשקיע את מלוא המרץ בבית. הנשים מודות כי אף שהן חשות חובה להספיק הכל, הן מחזיקות מטפלות ועוזרות ולא עושות את עבודות הבית. "אני רוצה שלמות בכל העולמות - גם להיות עורכת וגם להיות אמא, ואני זוכה להמון עידוד לכך מבעלי", אומרת פרידה. אחותה נסרין, שילדה לא מזמן את ילדה השני, מוסיפה: "אין לי זמן לעצמי. לא קל להיות זמינה 24/7, ועכשיו עם ילדים זה קשה עוד יותר, אבל אני מאוד אוהבת את התחום".

 

נשמע שכל המשפחה בעסק. לא קשה לכן להיות יחד כל היום?

נווארה: "אנחנו לא רואות אחת את השנייה, רק אומרות בוקר טוב וכל אחת הולכת לעיסוקיה. בארוחות משפחתיות אנחנו משלימות מידע".

 

פרידה: "בארוחות שישי אנחנו נפגשים כל המשפחה וגם מדברים על עבודה, כי כולנו אוהבות את זה. גם לאמא יש חלק בהצלחה של פנורמה, ההחלטה להקים את הקבוצה היתה שלה. אבא עבד שנים בקול ישראל, ובאיזשהו שלב היא אמרה לו שאין אוכל ובגדים בבית ושהוא חייב לעזוב את עולם הכוכבות ולהתחיל לעבוד".

 

כמעט 100% חשיפה

 

אתר פאנט הוא הנקרא ביותר במגזר עם כמעט 100% חשיפה. אם משווים את נתוני החשיפה שלו מבחינה ארצית, הוא מדורג רק אחרי ynet. החלק העליון של עמוד הבית מחולק תמיד לשניים - חדשות ותרבות, והוא נוגע בכל הנושאים. לאתר גם עמוד פייסבוק שבו כ־300 אלף חברים.

 

"הגולשים באתר הם ערבים ישראלים ומהרשות הפלסטינית אבל גם מחו"ל - קנדה, ארצות הברית, לבנון ועוד", מספרת פרידה. "יש לנו כתבים שפרוסים בכל הארץ וגם בכנסת, בלבנון, במרוקו, בירדן ובמצרים. חברי הכנסת באים אלינו להתראיין בווידיאו לאתר, וגם ראש הממשלה מעביר דרכנו מסרים או ברכה לחגים".

 

סוגיית היחסים בין היהודים לערבים בישראל מעסיקה מאוד את בנות משפחת ג'אבר, וחשוב להן מאוד להסביר את עמדתן - במיוחד כמי שגם אחראיות לשיח ברחוב הערבי. "אנחנו מנסים להיות כמה שיותר אובייקטיביים. מדי יום אנחנו מציגים סקירה של העיתונות בעברית, כי חשוב לנו להביא את מה שקורה בצד השני. כשיש מהומות פוליטיות, למשל, אנחנו תמיד מביאים את כל הצדדים", מסבירה פרידה. "אנחנו מאמינות בדו־קיום - שתי מדינות לשני עמים", ונווארה מדגישה: "לא סתם הסיומת של האתר שלנו היא co.il".

 

חשוב לכם להיות בסדר כדי לא לאבד מפרסמים?

"אנחנו אתר ישראלי שמופנה לערביי ישראל", מסבירה נווארה, "חשוב לנו להביא חדשות מכל המקומות שלא מסוקרים בדרך כלל - את מה שקורה בטייבה ונצרת ובכל שאר היישובים הערביים.

 

"אופי הסיקור שלנו מביא לשיתופי פעולה מוצלחים עם חברות ומותגים כמו תפוזינה ופלאפון, שמאמינים בנו ומחפשים את קהל היעד הערבי", ממשיכה פרידה.

 

להתחשב באם הערבייה

 

בסאם ג'אבר בסאם ג'אבר

 

לרוב משרדי הפרסום במגזר הערבי מחזיקים גם באמצעי מדיה, דבר שיוצר ניגוד אינטרסים. פנורמה לעומת זאת היא קבוצת תקשורת בלבד. בסאם ג'אבר, שהצטרף לשיחה, מסביר את הצורך בהפרדה הזו: "אני סולד מאלו שעושים את החיבור, כי זה פוגע באתיקה העיתונאית. יש לפחות ארבעה משרדי פרסום ערביים שלהם יש גם גוף תקשורת וזה פוגע בי. המפרסמים היהודים לא מכירים את ההתנהלות הזו, מוכרים להם נתוני חשיפה לא נכונים, וזה מביא לירידה בתוצאות. אני למדתי שהערבי הישראלי צריך להצטיין - וכדי לרצות את החברות היהודיות אנחנו צריכים להצטיין".

 

בסאם מאוכזב מעט מן היחס של המפרסמים היהודים, ומספר כי רק 5% מהם מפרסמים בתקשורת הערבית בישראל - וזה לא מספיק. עם זאת, פרידה מספרת על שינוי שחל בחברות, שם מתחילים לתת חשיבות לפרסום בתקשורת הערבית: "קוקה־קולה למשל הכניסו אדם ערבי שיבין את החברה לעומק. לא כל אחד יכול להבין מה האמא הערבייה חושבת או צריכה ומה לא. יש גם משרדי פרסום שעובדים עם המגזרים השונים, ובהם גם הערבי, אשר סומכים על היועצים דוברי הערבית שלהם אבל זה לא מספיק מעמיק. חברות ישראליות מתקשרות להתייעץ איתנו כדי להצליח עם קמפיינים".

 

רק פוקוס שלילי

 

"אמהות ערביות לא ייתנו לבנות שלהן להיכנס לאתר הנשים שלנו ניסואן, אם חברת פרסום לא תכבד את הנשים ולא תגלה רגישות בנושא בגדי ים או הלבשה תחתונה", מסבירה עורכת האתר נסרין. "הקמנו את האתר הזה כי מגיעה לאשה הערבייה מדיה שתוקדש לענייניה. יש באתר כל מה שמעניין אשה מבחינה חברתית, ותכנים הקשורים לכלה וליופי. יש לנו קשר הדוק עם משרדי יחסי ציבור ישראליים, וכל שיתוף פעולה חדש מתקבל בברכה".

 

מה אתן חושבות על אופי הסיקור של הנעשה במגזר הערבי של התקשורת בעברית?

פרידה: "לצערי, אנחנו מקבלים פוקוס רק כשקורה משהו שלילי. אנחנו לא רק אלימות וחילול כבוד המשפחה. יש הרבה בעיות וסוגיות שחייבות לעלות לסדר היום, הצד השני כמעט לא יודע עלינו כלום, חייבים לעשות הכל בשביל דו־קיום. אלימות פוגעת בנו כמו אצלכם, וצריך לטפל בה באותה צורה ולתת תקציבים".

 

בהתייחס להיעדר מקבילה בערבית לקמפיין "ישראל מתייבשת", מרשות המים נמסר כי "הפנייה למגזרים נעשית באופן ממוקד על ידי פעילות יח"צ, מודעות בעיתונים, פגישות ומפגשים, חינוך ועוד. במגזר הלא יהודי נעשית עבודה אינטנסיבית בהנחיית דאהר קאיד, המרכז במסגרת ההסברה והדוברות של רשות המים את ההסברה והדוברות למגזר הלא יהודי".

בטל שלח
    לכל התגובות