$
פרסום ושיווק

מכירת החיסול של האייפון: המספרים של שוק מכשירי הסלולר נחשפים

600 אלף מכשירי האייפון שהגיעו לישראל מאז סוף 2009 הביאו להקטנת מכירות סמסונג וסוני אריקסון בעשרות אחוזים. בסאני, יבואנית סמסונג, מציינים כי מספר המכשירים שנמכרו דווקא גדל, מה שמעיד על תנאי רכישה נוחים מאוד לחברות הסלולר

גילעד נס 11:1130.03.11

השנה שעברה היתה ללא ספק שנת האייפון בישראל, ועל כך יעידו דו"חות סקיילקס, המחזיקה ביבואנית סמסונג סאני תקשורת, ודו"חות אלקטרה צריכה, המחזיקה ביבואנית סוני אריקסון ברס אלקטרה.

 

לפי הדו"חות, קטנו בשנה שעברה ההכנסות ממכירת מכשירי סמסונג לחברות הסלולר בישראל ב־22%, מ־570 מיליון שקל ב־2009 ל־444 מיליון שקל. במקרה של סוני אריקסון נרשמה צניחה של כ־44% במכירות, מ־604 מיליון שקל ב־2009 ל־336 מיליון שקל ב־2008.

 

הנתון היחיד שנחשף על מכירות נוקיה בישראל הוא הצהרתה של פלאפון בדו"חותיה הכספיים, ולפיה רכשה ב־2010 מיורוקום נוקיה טלפונים סלולריים ב־163 מיליון שקל. לא ניתן להשליך מכך על מכירות נוקיה לסלקום ולפרטנר, אך נתון זה מעיד כי היקף מכירותיה של סמסונג לפלאפון ב־2010, 179 מיליון שקל, היה גדול משל נוקיה, וככל הנראה גם מזה של סוני אריקסון.

 

 

קשיי האספקה לא הפריעו לאייפון

 

סמסונג נחשבה בעבר לבעלת נתח השוק הגדול ביותר בפלאפון, משום שנוקיה וסוני אריקסון לא מכרו מכשירים התומכים בטכנולוגיית ה־CDMA שעליה התבססה בעבר הרשת של החברה. גם כניסת השתיים לפלאפון ב־2009 לא פגעה באופן מהותי בסמסונג, שמכשיריה נמכרו לפלאפון באותה שנה בהיקף של 232 מיליון שקל, בדומה ל־2008. הנתונים הטובים שרשמה סאני ב־2009 הושפעו מאוד בהגדלת המכירות לסלקום, מ־98 מיליון שקל ב־2008 ל־182 מיליון שקל.

 

בדצמבר 2009 החלה התמונה בשוק מכשירי הסלולר להשתנות, עם תחילת מכירתו הרשמית של האייפון בישראל.

 

סמסונג, סוני אריקסון ונוקיה, שפיגרו חודשים ארוכים בהשקת מכשירי סמארטפון, בעיקר בגלל עיכוב מצד יצרניות המכשירים, פינו בכך את הדרך לכיבוש עוד ועוד נתחי שוק מצד האייפון, אף שגם אספקתו לישראל נתקלה בקשיים.

 

ערן תור, מנכ"ל iDigital, יבואנית מוצרי אפל לישראל, העריך לאחרונה כי בישראל נמכרו עד כה כ־600 אלף מכשירי אייפון, וכ־400 אלף מהם שיווקו מאז סוף 2009 חברות הסלולר בקמפיינים אגרסיביים. כ־200 אלף מכשירי אייפון נוספים הובאו לישראל ביבוא אישי או שנמכרו בחנויות המתמחות בציוד סלולרי.

 

סמסונג, סוני אריקסון ונוקיה ספגו פגיעה נוספת, אם כי מתונה יותר מזו שספגו מהאייפון, מהקמפיינים של חברות הסלולר ב־2010 לשיווק מכשירי בלאקברי. החברות התמקדו בקהלים לא עסקיים, דוגמת חיילים וסטודנטים, ומכרו עשרות אלפי מכשירים.

 

ההצלחה של הגלקסי S

 

התחרות מצד אייפון ובלאקברי גרמה ב־2010 לצניחה של 112 מיליון שקל במכירת מכשירי סמסונג לפלאפון ולסלקום. נתח השוק של סאני בפלאפון אמנם נותר 40%, בדומה ל־2009, אך זוהי ירידה לעומת 2008, שבה כ־53% מהמכשירים שנמכרו בפלאפון היו של סמסונג. בסאני מציינים כי למרות הירידה בהכנסות, מספרם של מכשירי סמסונג שנמכרו ב־2010 היה גבוה ב־15% ממספר המכשירים שנמכרו שנה קודם לכן. עובדה זאת מרמזת על המשך ירידת המחיר הממוצע שבו מוכרות היבואניות את הטלפונים לחברות הסלולר, הזוכות להזדמנות להגדלת הרווח במכירה לצרכן הסופי.

 

נתון נוסף שעשוי להסביר את הגידול במספר מכשירי סמסונג שנמכרו הוא הזינוק במכירות ברבעון הרביעי של 2010, הודות למכשיר הגלקסי S, שלפני שבוע דווח כי עד כה נמכרו ממנו כ־100 אלף יחידות. מכירת הטאבלט של סמסונג החל באוקטובר סייעה, לצד מכשיר הגלקסי, להגדלת ההכנסות ברבעון הרביעי ב־65% לעומת ממוצע ההכנסות בשלושת הרבעונים הראשונים. בסאני אופטימיים ביחס לרבעון הראשון של 2011, וצופים גידול של פי 2.5 במכירות מכשירי סמסונג בעקבות הזמנות של 650 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x