$
פרסום ושיווק

מנכ"ל קוקה-קולה: תפקידנו הוא להציל את העולם

בעוד שבוע ייכנס לתפקידו מנכ"ל קוקה-קולה העולמית החדש, מוכתר קנט. בראיון בלעדי ל"כלכליסט" רגע לפני ביקורו בישראל, הוא מספר על תוכניות המותג החזק בעולם להצלת הכדור, פורש את האסטרטגיה החדשה, ומחפש נשים בכירות לקידום

גלי ברגר, מינכן 07:2422.06.08
אחד המיתוסים הידועים הנוגעים לחברת קוקה־קולה הוא שמספר אחת ומספר שתיים בחברה לא יכולים לטוס יחד - כי הם היחידים שיודעים את הנוסחה המדויקת למשקה השחור. לו מישהו היה מחליט לנסות לפגוע בנוסחה במהלך ועידת המזון העולמית של ארגון CIES (פורום תעשיית המזון), הוא היה יכול לדאוג בקלות להיעלמותה - כל בכירי קוקה־קולה היו שם, במפגן כוח שרק המותג החזק בעולם יכול לייצר.

 

קוקה־קולה העולמית ניצלה את האירוע, שבו התכנסו 800 בכירים מרשתות ויצרניות מזון מכ־50 מדינות כדי להציג את המנכ"ל החדש של החברה, מוכתר קנט, שייכנס לתפקידו באופן רשמי ב־1 ביולי. קנט יחליף בתפקידו את נביל אידזל, שאמר בטרם הציג את קנט לקהל כי "אני מאמין שיש לי המחליף הטוב ביותר - מישהו שהוא צעיר בעשר שנים, שהוא אזרח העולם הגדול ושניחן ביכולת להסתכל קדימה. אני מכיר אותו 20 שנה. הוא האיש שייקח את קוקה־קולה למחוזות חדשים".

 

אז איך נראה ומתנהג האיש שמוביל את המותג החזק בעולם? קודם כל, הוא לא מסתובב עם שומרי ראש, וכל מי שרצה יכול היה לגשת אליו בקוקטייל הפתיחה של הוועידה, שנערך בחסות קוקה־קולה. קנט הוא איש חם וידידותי. כשהחמאתי לו על הקפה הקר החדש שפיתחה החברה בשיתוף חברת אילי הוא התרגש כאילו שיבחתי את אחד מילדיו. למחרת, ביום הרצאתו בפני באי הוועידה, הוא הבחין בי בקהל ובא ללחוץ את ידי. לאחר מכן, בזמן ארוחת הצהריים בחסות פפסיקו, המתחרה המרה, קנט עמד בחוץ, עישן ודיבר בסלולרי.

 

"רוצים מעסיקים ירוקים"

כשקנט עלה לבמה הוא שטח במשך כ־40 דקות, בכריזמטיות יוצאת דופן, את פילוסופיית המנהיגות של קוקה־קולה ואת תפקידה בהצלת העולם. המונח Sustainability (קיימות, היכולת להתקיים לאורך זמן) עומד בראש השיח העולמי בכל הקשור למזון ולקמעונאות, וגם כאן קוקה־קולה רוצה לקחת את ההובלה. קנט לא מדבר על ניהול, הוא מדבר על מנהיגות. לדבריו, לחברות המזון והמשקאות בימינו יש תפקיד מנהיגותי, ולקוקה־קולה מקום מכריע בכך. "המתח שאנחנו רואים עכשיו בעולם, עם העלייה במחירי המזון, נסיקת מחירי הנפט והמחסור במזון - כל אלה דורשים חדשנות. התפקיד שלנו הוא להגן על משאבי הטבע, לדאוג למקומות עבודה ולאמץ מודלים עסקיים שידאגו לצרכנים באזורים העניים. עלינו לשנות את דרך החשיבה וההסתכלות על העולם. זה התפקיד של כל חברות המזון, ויש לשלב כוחות כדי להבטיח את קיימות העולם".

 

מוכתר קנט מוכתר קנט צילום: בלומברג

 

קיימות עוזרת בגיוס אנשים טובים?

 

"בהחלט. 70% מהסטודנטים בארצות הברית רוצים שהמעסיקים שלהם יהיו ירוקים", עונה קנט ל"כלכליסט". "באירופה המספר גדול עוד יותר. סקר נוסף מראה שאנשים רוצים שהמעבידים שלהם יידעו לדאוג לעצמם, אבל גם לאחרים. הם רוצים שהעבודה שלהם תהיה בעלת משמעות ותורמת. הימים השתנו מאז שאני התחלתי לעבוד בקוקה־קולה".

 

קנט, כמובן, לא מתבייש לומר כי מאחורי הדאגה לשלום העולם עומדות לא מעט שאיפות עסקיות. "בעוד עשור 700 מיליון אנשים ממדינות מתפתחות יהפכו להיות בני המעמד הבינוני, ואנחנו רוצים אותם איתנו כבר מההתחלה", הוא אומר. "אנחנו עדים למגמה של אורבניזציה. בכל 30 יום נוצרת עיר בגודל של מינכן במקום כלשהו בעולם, וצרכנים עוברים להתגורר בערים. בעתיד הם ירצו מזון ומשקאות באיכות טובה, ואנחנו בהחלט רוצים אותם איתנו".

 

אחת הדוגמאות שהציג קנט לפעילות של קוקה־קולה למען האנושות והעולם היא פרויקט המפיצים באפריקה. "אנחנו מאפשרים למפיצים עצמאיים להקים מערך הפצה על חשבוננו. במקום שאנחנו נגיע לעשרות מקומות נידחים - הם עושים את זה, ואנחנו יוצרים מקומות עבודה". בסרט שהציג קנט נראים אפריקאים נוסעים על אופניים עם ארגזי קוקה־קולה בעגלה מאחוריהם, קשורים בדרך לא דרך ומובלים לכל מיני נקודות ביבשת. "יש לנו יותר מ־2,000 מפיצים באפריקה. יצרנו יותר מעשרת אלפים מקומות עבודה בכ־30 מדינות - ועבורנו זו גם הזדמנות עסקית", אמר. אין ספק שביבשת שבה קשה למצוא מים ראויים לשתייה לגרום לצרכנים שלא רואים בקוקה־קולה משקה לא בריא לשתות אותה היא משימה פשוטה יחסית, עם החזר השקעה מובטח.

 

"אין מספיק נשים בכירות"

אם למישהו מתחשק לעבוד בקוקה־קולה, קנט מבהיר ל"כלכליסט" מהן הדרישות: "אנחנו מחפשים אנשים שיש להם גמישות. אנחנו חברה שמשרתת 20 מיליון לקוחות בכל העולם. אנחנו צריכים אנשים שיכולים לדבר בכמה שפות, להרגיש נוח במונטריאול ובתל אביב, אבל להיות מסוגלים להבין את הניואנסים של קיוסק בסנט פטרבורג. אנשים שרוצים להימתח".

 

מה המדיניות שלכם בנוגע לנשים?

 

"יש לנו הרבה נשים, אבל לא מספיק נשים בכירות. זו בהחלט אחת המשימות שלנו לשנים הקרובות. התועלת שנשים מביאות לתעשייה עצומה. נשים מחליטות איזה משקה שותים, הכוח שלהן בכלכלה הולך וגדל, ולכן אנחנו צריכים להיות שם - לראות שאנחנו משווקים להן נכון ועונים על הצרכים שלהן".

 

גם אם מישהו מבאי הוועידה בחר לדלג על הרצאתו של קנט, הוא לא יכול היה להתחמק מאסטרטגיית "הצלת העולם" של החברה. בדוכן קידום המכירות שהיא כינתה "אזור החדשנות", ניצבו לצד יפהפיות בחליפות לבנות גם מסכים שהראו מקומות שונים על פני הגלובוס. נגיעה בנקודה אדומה על גבי המסך הציגה מה עושה קוקה־קולה למען חלק זה של העולם. הגימיק הגדול ביותר היה פינת המיחזור: מי שהכניס בקבוק מצד אחד קיבל בצד השני חולצה ועליה כתוב "מיחזרתי ארבעה בקבוקי פלסטיק, וכל מה שקיבלתי זה הטי שירט הזו".

 

סייע בהכנת הכתבה: חגי לוי

בטל שלח
    לכל התגובות
    x