סגור
מוחמד אשתייה ראש הממשלה הפלסטיני ו אבו מאזן יו"ר הרשות
מוחמד אשתייה ראש הממשלה הפלסטיני המתפטר ואבו מאזן יו"ר הרשות (צילומים: אלכס קולומויסקי, ויקיפדיה)

ניתוח
התפטרות הממשלה הפלסטינית: חלק מהמאמץ להציג "רשות מתחדשת" שתוכל לשלוט בעזה

מוחמד אשתייה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית הודיע על התפטרותו. הוא נימק את החלטתו ב"התפתחויות הפוליטיות, הביטחוניות והכלכליות והתוקפנות בעזה ואיו"ש". בפועל, המאמץ להחלפת הממשלה הינו אמריקאי–ערבי לשיקום מעמד הרשות וחזרתה לשלטון בעזה

מוחמד אשתייה ראש ממשלת הרשות הפלסטינית בחמש השנים האחרונות הודיע בתחילת הישיבה השבועית שלה היום (ב') כי הגיש את התפטרותו ליו"ר הרשות אבו מאזן. אשתייה נימק את החלטתו ב"התפתחויות הפוליטיות, הביטחוניות והכלכליות הקשורות לתוקפנות נגד עמנו ברצועת עזה וההסלמה חסרת התקדים בגדה המערבית ובעיר ירושלים". בפועל הדיווחים על החלפת הממשלה החלו זמן קצר לאחר שפרצה המלחמה בעזה, וזאת כחלק ממאמץ אמריקאי – ערבי לשקם את מעמד הרשות הפלסטינית ולהחזירה לשלטון בעזה ביום שאחרי המלחמה.
על הפרק עתה עומדת הקמת ממשלת טכנוקרטים, קרי ממשלת מומחים של אישים פלסטינים שאינם מזוהים פוליטית עם פלג כזה או אחר. בראיון שנתן בשבוע שעבר לכלי תקשורת מצרי, אמר בכיר הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק כי ארגונו לא יתנגד להקמת ממשלה שכזו. לפי הדיווחים, המועמד המוביל לעמוד בראש הממשלה החדשה הוא מוחמד מוסטפא - מי שעומד בראש קרן ההשקעות הפלסטינית מאז 2005.
מוסטפא, ששימש בעבר כסגן ראש הממשלה הפלסטינית, נחשב לכלכלן מוערך לאחר שעבד בבנק העולמי כ-15 שנים. שם נוסף שעלה בהקשר לממשלה החדשה הוא של ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר סלאם פיאד אם כי סיכוייו נראים נמוכים יותר בשל מערכת יחסים עכורה עם אבו מאזן. פיאד הביע לאחרונה עניין לחזור לעשייה כולל לממשלה הפלסטינית שתפעל לשיקום עזה ולאיחוי הקרעים הפנימיים אם זו תזכה לתמיכה רחבה מכל הפלגים הפלסטינים.
מתי תוקם הממשלה החדשה ומה יהיה מנגנון הבחירה של השרים שיכהנו בה? טרם הובהר. עם זאת, הקמתה הייתה דרישה אמריקאית נחרצת מאבו מאזן במסגרת הרצון לכונן "רשות פלסטינית מחודשת" כדי להתחיל רפורמה עמוקה ברשות הפלסטינית הסובלת מהיעדר פופולאריות בציבור, תפקוד מוסדות לקוי, שחיתות ומשבר פיננסי חמור.
הממשלה החדשה אמורה להיות אחראית על שיקום רצועת עזה לאחר שתקים וועדת היגוי מיוחדת מטעמה לנושא, כשהמימון אמור להגיע מהמדינות התורמות ובראשותן של מדינות המפרץ. ממשלת ישראל מסרבת לרעיון של חזרת הרשות הפלסטינית לרצועת עזה וגם בקרב הממשל האמריקאי ומדינות המפרץ שואפים לצמצם ככל הניתן את השפעת חמאס על האישים שיאיישו את הממשלה החדשה.
הממשלה הפלסטינית מתפטרת באחת התקופות הקשות ביותר שלה ושל הכלכלה הפלסטינית. מוקדם יותר החודש, הודיעה הממשלה כי היא משלמת משכורת של 60% בלבד למועסקיה עבור חודש דצמבר וזאת בשל המחסור שלה במזומנים. הקיזוז של ישראל בכספי המסים עקב תשלום למשפחות מחבלים ואסירים וסירוב הפלסטינים לקבל סכומים מופחתים העמיקו את המשבר הפיננסי של הרשות. כמו כן, אשתייה הסביר לאחרונה כי אם בעבר הסיוע ממדינות תורמות היה אחראי על 30% מתקציבה, הנתון הזה ירד ל-1% בלבד בשנה שעברה. לכל אלה יש להוסיף גם את הפסקת תעסוקת הפועלים הפלסטינים בשטח ישראל דבר שמהווה אובדן הכנסה חשוב למשק הפלסטיני.
לאור מצב הרשות uממדי החורבן ברצועת עזה, אתגר הממשלה הפלסטינית החדשה יהיה עצום - כזה שלא תוכל להתמודד במשאביה איתו ולכן תצטרך לפעול בשקיפות מול המדינות התורמות. לפי דו"ח הבנק העולמי שפורסם בשבוע שעבר, במהלך הרבעון האחרון של שנת 2023, קרי מאז החלה המלחמה בעזה, כ-80% מכלכלת עזה נמחקה. לפי הבנק העולמי התוצר ברצועה צנח מ-670 מיליון דולר ברבעון השלישי של שנת 2023 ל-90 מיליון דולר בלבד ברבעון האחרון של השנה שעברה. לפי הבנק העולמי, קריסת הכלכלה העזתית ברבעון האחרון יצרה צניחה שנתית של 24% בתוצר של עזה בכל שנת 2023.