סגור
דניאל ספיר מנכ"ל פרטנר, אילן סיגל מנכ"ל פלאפון, ו אבי גבאי מנכ"ל סלקום
מימין: דניאל ספיר, מנכ"ל פרטנר, אילן סיגל, מנכ"ל פלאפון, ואבי גבאי, מנכ"ל סלקום. נגמרה תחרות המחירים? (צילומים: רמי זרנגר, אוראל כהן, אלכס קולומויסקי)

ניתוח
חברות הסלולר הכפילו את הרווח הנקי על חשבון הצרכנים

פרטנר, סלקום ופלאפון הגדילו את ההכנסה הממוצעת מלקוח לרמה שלא נראתה מאז 2019, ושיעור הנטישה הנמוך מעיד שהציבור התעייף מהניסיון לחסוך כמה שקלים. החברות מצדן מעדיפות להצניע את הביטוי "העלאת תעריפים"

דו"חות הרבעון השלישי בשוק הסלולר מגלים שאנחנו פחות רגישים למחיר החודשי שלנו. נראה כי הנכונות של הציבור בישראל להחליף חברת סלולר בשביל חיסכון של שקלים בודדים במגמת ירידה, וזה מאפשר לחברות הסלולר להגדיל את ההכנסה שלהן מכל לקוח.
פרטנר דיווחה על תוצאותיה הכספיות בשבוע שעבר וגילתה כי ההכנסה החודשית הממוצעת שלה מכל לקוח סלולר (ARPU) ברבעון השלישי עמדה על 51 שקל. הפעם האחרונה שחברת הסלולר הצליחה לגבות את הסכום הזה מכל לקוח היתה לפני שנתיים, ברבעון השלישי של 2020.
בחברת סלקום עמד הנתון הזה ברבעון השלישי על 50.3 שקל. במקרה של סלקום מדובר בנתון דרמטי הרבה יותר, שכן הפעם האחרונה שחברת הסלולר דיווחה על הכנסה חודשית ממוצעת הגבוהה מ־50 שקל לכל לקוח סלולר היתה ברבעון הרביעי של 2019, אז דיווחה על הכנסה חודשית ממוצעת של 50.5 שקל. בעצם סלקום לא הצליחה כבר שנתיים וחצי לייצר הכנסה חודשית ממוצעת מלקוח של מעל 50 שקל.
בחברת פלאפון סיכמו את הרבעון השלישי של 2022 עם הכנסה חודשית ממוצעת מלקוח של 58 שקל. גם בפלאפון עלה נתון זה ברבעון השלישי לעומת הרבעונים הקודמים. למעשה בפלאפון לא ראו הכנסה חודשית ממוצעת כזאת מלקוחות הסלולר מאז הרבעון הראשון של 2020.
נתון אחר, שיעור הנטישה, מצביע על ירידת הנכונות של הלקוח הממוצע להחליף חברה כדי להוזיל את החשבון החודשי. שיעור הנטישה הממוצע של שלוש החברות ברבעון השלישי של 2022 עמד על 6.5%, וברבעון המקביל על 6.4%, ללא הבדל משמעותי. עם זאת, ברבעון השלישי של 2020 עמד שיעור הנטישה על 7.7%, ואילו ברבעון השלישי של 2019 על 8.8%.
בדו"חות הרבעון השלישי התייחסה סלקום לעלייה בהכנסה החודשית הממוצעת מכל לקוח, והסבירה כי מדובר בתוצאה של העלאת תעריפים ושיפור בהכנסות משירותי נדידה (כלומר תשלומי לקוחות בחו"ל וגם הכנסות גדולות יותר מתיירות נכנסת). בדו"חות פרטנר ופלאפון לא מוזכרת העלאת תעריפים, ושם מייחסים את העלייה לשירותי הנדידה.
ניתן להבין מדוע בחברות מהססים לומר עליית מחירים בקול רם, במיוחד כשנראה כי המגמה הזאת רק בתחילתה. עם זאת, בענף בהחלט מדברים על תהליך מעניין שמתחיל לקרות - ירידה בנכונות של הלקוחות להחליף חברה כדי לייצר חיסכון קטן של שקלים בודדים. נתון ירידת נטישת הלקוחות בשנתיים האחרונות בהחלט מורגש, ונראה כי הוא מתחיל לבוא לידי ביטוי גם בהכנסה הממוצעת מלקוח.
השאלה הגדולה מבחינת שוק הסלולר היא אם מגמת עליית ההכנסה מלקוח תימשך, ואם כן - עד לאן תגיע? החברות רואות בינתיים כי הן יכולות לייצר הכנסה גדולה יותר מכל לקוח בלי להסעיר שוב את השוק עם עלייה בנטישת הלקוחות שבורחים כדי לחפש חבילות זולות יותר אצל ספקים אחרים.
ניתן להניח כי כל עוד לא יעלו שיעורי הנטישה, החברות ינסו לייצר הכנסות גדולות יותר ולהעלות מחירים. עם זאת, מדובר במשחק מסוכן ועדין, שכן ככל שחברה אחת מעלה מחירים, היא מגדילה את הפיתוי עבור החברות האחרות "לשבור את השוק" ולמשוך לקוחות חדשים.
בדיקת האתרים של חברות הסלולר הגדולות מעלה כי מחירי חבילות ההצטרפות שהן מציעות עומדים על 40-30 שקל בחודש, ובחבילות ה־5G המחירים מאמירים אף למעלה מכך. במילים אחרות, עדיין אין עדויות בשטח לחזרתה של תחרות המחירים האגרסיבית שראינו בימים הראשונים של פתיחת שוק הסלולר לחברה נוספת.
ירידת רמת התחרות והשיפור בהכנסה מכל לקוח בהחלט באו לידי ביטוי בתוצאות הכספיות של כל אחת מהחברות ברבעון החולף. כאשר מחברים את המספרים של שלוש החברות מגלים כי ההכנסות המצרפיות עמדו על 2.6 מיליארד שקל ברבעון השלישי, צמיחה של מעל 10%, ואילו הרווח הנקי המצרפי יותר מהוכפל: 142 מיליון שקל ברבעון השלישי של שנת 2022, לעומת 60 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. פרטנר דיווחה על צמיחה של 6.5% בשורה העליונה להכנסות של 891 מיליון שקל, ואילו הרווח הנקי יותר מהוכפל. שורת הרווח הנקי של פרטנר עמדה על 51 מיליון שקל ברבעון השלישי, לעומת 24 מיליון שקל ברבעון המקביל. סלקום דיווחה על צמיחה גבוהה הרבה יותר של 12.2%, בדומה לחברת פלאפון. בסלקום עמדו ההכנסות על 1.1 מיליארד שקל.
הרווח הנקי בסלקום קפץ מ־13 מיליון שקל בלבד ברבעון השלישי של שנת 2021 לסכום של 41 מיליון שקל ברבעון השלישי של שנת 2022. בפלאפון עמדו ההכנסות על 608 מיליון שקל, צמיחה של 12.4%, ואילו שורת הרווח הנקי קפצה מ־23 מיליון שקל ברבעון המקביל ל־50 מיליון שקל ברבעון השלישי של שנת 2022.