סגור
מימין מנכ"ל דפוס בארי בן סוכמן מנכ"ל רשות הדואר דוד לרון
מימין מנכ"ל דפוס בארי בן סוכמן ומנכ"ל רשות הדואר דוד לרון (צילום: אוראל כהן )

בלעדי
מכרז חברת החשמל הצית עימות בין הדואר לדפוס בארי

חברת דואר ישראל טוענת: דפוס בארי ניסה להפעיל עלינו לחץ לסגת ממכרז להפצת חשבונות של חברת החשמל, שבו זכינו. במכתב של הדואר, מואשם בארי ב"התנהגות דורסנית שפוגעת בתחרות". דפוס בארי: "הדואר עבר על החוק"

זכייה ראשונה של חברת דואר ישראל במכרז ענק לחלוקת דואר של חברת החשמל הציתה מאבק חריף בין החברה לבין קבוצת דפוס בארי־מסר, שהיא המתחרה הגדולה של דואר ישראל.
זוהי הפעם הראשונה בה חברת הדואר זוכה במכרז להפצת דואר כמותי והיא תוצאה של הרפורמה בשוק הדואר, שהובילו משרדי התקשורת והאוצר, שאיפשרה לדואר להציע מחירים על בסיס עלות כלכלית. עד לרפורמה, שנכנסה לתוקף בשנה שעברה, המדינה היא שקבעה לדואר את התעריפים.
הדואר, המנוהלת בידי דוד לרון, טענו כי קבוצת בארי־מסר, המנוהלת בידי בן סוכמן, ניסתה להפעיל עליהם לחצים לסגת מהמכרז כדי לאפשר את זכיית בארי־מסר, שהגישה את ההצעה השנייה בטיבה. הלחצים כללו פניה ישירה של בכירים בדפוס בארי למנהלי הדואר למשוך את ההצעה הזוכה בטענה כי מדובר במחיר נמוך מדי ובעייתי.
ל"כלכליסט" נודע כי היועצים המשפטיים של הדואר שלחו מכתב קשה להנהלת דפוס בארי, בו האשימו אותם בהתנהגות קשה ודורסנית שפוגעת בתחרות בשוק הדיוור המודפס (דואר כמותי).
גורמים ממשלתיים בכירים סבורים כי המאבק על הפצת חשבונות החשמל החודשיים, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, מוכיח את צדקת הממונה על התחרות מיכל כהן שהמליצה לאסור על דפוס בארי להתמודד על רכישת הדואר.
הוועדה למכירת מניות המדינה בדואר, בראשה עומד מנהל רשות החברות ינקי קוינט, צפויה לקבל בימים הקרובים החלטה סופית בנוגע להשתתפות דפוס בארי במכרז לרכישת הדואר. קוינט הסכים שבארי תשלח נציגים אובייקטיביים מטעמה לחדרי המידע של הדואר, אולם בארי לא העמיד את הערבות הדרושה והתהליך יצא לדרך ללא הקבוצה של דפוס בארי.
מבארי נמסר: "דפוס בארי הוא אחד הלקוחות הגדולים של הדואר. אף על פי כן, הדואר הציע לחברת החשמל תעריפים נמוכים משמעותית מאלה שהוא גובה מדפוס בארי. זו הפרה של חוק הדואר ושל דיני מונופולין. דפוס בארי דורש מהדואר לתקן את ההפרה ולקבל תעריפים ההולמים את פעילותו".
מדואר ישראל נמסר: "הרפורמה של משרד התקשורת בשוק הדואר הכניסה לפני כשנה תחרות לתחום הפצת דואר כמותי, ואיפשרה לראשונה לדואר ישראל להתחרות מול השחקנים ששולטים במכרזי החברות הגדולות בתחום. התחרות בדואר הכמותי הינה התפתחות חיובית, וצר לנו שבפעם הראשונה שדואר ישראל משתתף עם הצעה תחרותית במכרז, יש מי שפועלים לכאורה על מנת לסכל תחרות זו".
תשע קבוצות מתמודדות במכרז לרכישת הדואר, כשהעשירית, דפוס בארי, ממתינה להחלטה פורמלית של ועדת המכרזים אם לאשרה כמתמודדת. הסיכוי לכך איננו גבוה על רקע התחרות בין הגופים ובעיקר ההמלצה של רשות התחרות שלא לאפשר לבארי להתמודד.
המועמדות שכבר קיבלו אישור מרשות החברות הן קרן אייפקס, קרן פורטיסימו, חברת התחבורה דן, אפריקה ישראל, דלק ישראל, מילגם בקבוצה עם הפניקס, ניאופרם ויעקב אנגל. גם משפחת בר, מבעלי טמפו, מעוניינת להשתתף אך טרם קיבלה אישור. הדואר סיים את 2020-2022 עם הפסד של 1.9 מיליארד שקל. המדינה השקיעה 1.7 מיליארד שקל בתוכנית הבראה לחברה. בתשעת החודשים הראשונים של 2023, הרווח הנקי של הדואר הסתכם ב־176 מיליון שקל (מתוכם 146 מיליון שקל רווחי הון).