סגור
ניסוי טיל חץ 3
מערכת חץ 3 בפעולה. מהקווים העמוסים ביותר בשל המלחמה (צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)

קודם צה"ל: החברות הביטחוניות דחו אספקת נשק לחו"ל ב־1.5 מיליארד דולר

מתחילת המלחמה, רפאל, התעשייה האווירית ואלביט נתנו עדיפות לצה"ל ודחו אספקת נשק ללקוחות בחו"ל. בשלושת החודשים האחרונים משרד הביטחון הזמין ביותר מ־10 מיליארד שקל. גם ב־2024 תימשך הקדימות לצבא

החברות הביטחוניות הגדולות רפאל, התעשייה האווירית ואלביט מערכות דחו מאז תחילת המלחמה אספקת נשק בשווי כולל של מעל ל־1.5 מיליארד דולר ללקוחותיהן בעולם כדי להפנות משאבי ייצור וחומרי גלם לתמיכה בצורכי הלחימה של צה"ל בעזה ובגבול הצפון, כך עולה מבדיקת "כלכליסט" בקרב גורמים בתעשיות הביטחוניות. החברות קיבלו מהצבא את המסר שגם ב־2024 יצטרכו להמשיך לתת עדיפות לייצור עבורו עקב הימשכות הלחימה.
מדובר במערכות נשק שהוזמנו על ידי צבאות ומשרדי הגנה בעולם לפני פרוץ המלחמה בעזה והתעשיות הישראליות התחייבו בפניהם על מועדי אספקה לפי מתווים מפורטים שנקבעו במסגרת תנאי העסקאות. רבים מאותם לקוחות נמצאים בעיצומו של מרוץ החימוש הגדול ביותר מזה כמה עשורים, על רקע המלחמה בין רוסיה לאוקראינה שנמשכת זה כשנתיים, המתיחות בים סין, הסתבכות של סכסוכים במזרח התיכון ומבט לעתיד קודר עם פוטנציאל גבוה להסלמה בזירות סכסוך נוספות בעולם.
התעשיות הישראליות רכבו חזק על גל הביקושים האדיר ועל העניין העולמי במערכות ההגנה האוויריות שלהן, שהוכיחו יכולות מבצעיות יוצאות דופן בעשור האחרון, בעיקר עם עזה. רפאל חתמה עם פינלנד על עסקה למכירת מערכת קלע דוד ב־1.2 מיליארד שקל והתעשייה האווירית חתמה עם גרמניה על יצוא, בפעם הראשונה, של טילי חץ 3 בלא פחות מ־3.5 מיליארד דולר.
המלחמה תפסה את היצרניות הישראליות עם קווים עמוסים בשל מבול ההזמנות מחו"ל ובמקביל, הן נקלעו למצוקת כוח אדם חריפה בשל גיוסם למילואים של אלפי עובדים. בניסיון להתמודד עם המחסור, אלביט מערכות הציעה לעובדיה לשעבר שפרשו לגמלאות לשוב לסדנאות הייצור, חברות אחרות פתחו במבצעי גיוס ובהתקשרויות עם קבלנים.


גורמים בתעשיות אמרו ל"כלכליסט" כי כבר ב־7 באוקטובר מנהלים בכל החברות המרכזיות הורו על מעבר מיידי למתכונת חירום, תוך העדפת הזמנות למילוי צרכים דחופים של צה"ל - גם על חשבון אספקות ללקוחות בחו"ל, אף שהמשלוחים אליהם כבר היו ארוזים. החברות עדכנו את לקוחותיהן בעולם על המצב בארץ, תוך הדגשת הצורך שלהן לתמוך במאמץ המלחמתי בחזית.
בכיר באחת החברות הגדולות אמר כי ברוב המקרים הושגו דחיות של כמה חודשים במועדי אספקה ובאופן שמאפשר פינוי קווים לטובת צה"ל. חלק מהקווים הורחבו ואחרים יורחבו בתקופה הקרובה לצד המשך עיבוי מצבות כוח האדם בעיקר במערכי הייצור. בין הקווים שפועלים מסביב לשעון גם זה שמייצר את טילי היירוט של מערכות ההגנה המרכזיות של רפאל, כיפת ברזל וקלע דוד.
הצרכים של צה"ל מגבירים את הביקוש גם לחימושים פשוטים וזולים יותר כמו פצצות מרגמה ופגזי טנקים, שבהם הוא עושה שימוש שוטף ונרחב בלחימה בגזרות השונות, כמו גם לרכיבים, מערכות וחלפים לייצור טנקים ונגמ"שים.
לפי משרד הביטחון, בשלושת החודשים האחרונים הוא העביר לשלוש התעשיות הביטחוניות הגדולות הזמנות של יותר מ־10 מיליארד שקל. הזמנות בשווי דומה הפנה באמצעות מנהל הרכש שלו לעוד מאות חברות קטנות שמעורבות בייצור של תחמושת.
בשבועות האחרונים משרד הביטחון הזמין מרשף טכנולוגיות, שפועלת משדרות, עשרות אלפי מרעומים לפגזים בכ־140 מיליון שקל. עוד מאות חברות שמעורבות בתעשיית טנקי המרכבה והנגמ"שים איתן ונמ"ר קיבלו הזמנות במיליארד שקל, בהן עשות אשקלון של קרן פימי שדיווחה לפני כשבועיים על הזמנות ב־59 מיליון שקל של ממסרות, מערכות הינע וחלקי חילוף.
העומס הזה לא ייעלם בקרוב. בכל תרחיש ולפחות במהלך השנה הקרובה, התעשיות יצטרכו להטות אוזן לצורכי צה"ל ומיד אחרי המלחמה יהיו חייבות להאיץ ייצור להזמנות מחו"ל ובמקביל להמשיך לספק למלאים של צה"ל. הרכש הזה מתוכנן להיתמך בכספי הסיוע המיוחד שמכין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עבור ישראל של 14.3 מיליארד דולר.
חלק ניכר מהסכום, כ־4 מיליארד דולר, יופנה לייצור של מיירטים למערכות הגנה אווירית, בעיקר קלע דוד; כ־3.5 מיליארד דולר יממנו רכש של חלפים וסוגי חימוש שונים ועוד 1.2 מיליארד דולר יופנו להאצת הפיתוח של מערכת היירוט בלייזר רב־עוצמה של רפאל, מגן אור, ופריסתה במהירות האפשרית לקראת הפעלה מבצעית.
גורם ביטחוני בכיר אמר ל"כלכליסט" כי מול האיומים החמורים והרבים שמופנים אליה, הצורך של ישראל ביכולות יירוט באמצעות לייזר קריטי. המענק של הממשל האמריקאי יינתן בנוסף לסיוע הביטחוני שעמו ישראל רוכשת נשק וציוד, בעיקר בארה"ב, ב־3.8 מיליארד דולר בשנה.
מנהלת תחום התעשייה ב־S&P מעלות סיון מסילתי העריכה בסקירה שחיברה על הנושא כי הזמנות הענק שזרמו בשנה וחצי האחרונות לתעשיות יתמכו בהגדלת ההשקעה בפיתוח מערכות עתידיות כמו מגן אור, מערכת ההגנה מטילים היפר־סוניים שגם אותה מפתחת רפאל ויכולות שיאפשרו התמודדות עם מספר רב של איומים אוויריים בו זמנית.לפי מסילתי, מרוץ החימוש העולמי אף צפוי להתעצם.