סגור
מד מים מדי מים ארד קיבוץ דליה רמות מנשה

חברת מדי המים ארד מעריכה: לכמעט 20% ממשקי הבית הייתה נזילה ב-2023

הנתון עולה מדו"ח שהגישה החברה לשר האנרגיה אלי כהן. הנתונים נשענים על מדי מים חכמים הפרושים בכ-60% ממשקי הבית בישראל. הנזילות חמורות במיוחד במגזר הכפרי, שם נרשמו בכ-40% ממשקי הבית

לכ-18.5% ממשקי בישראל היו נזילות במהלך 2023. כך עולה מנתוני חברת מדי המים ארד, בדוח שהגישה היום (א') לשר האנרגיה אלי כהן. הנתונים בדוח נשענים על מדי מים חכמים הפרושים בכ-60% ממשקי הבית בישראל. עוד עולה מהדוח כי באחד מכל 7 בתים במגזר העירוני הייתה נזילת מים, בעוד שבמגזר הכפרי נרשמו נזילות בכ-40% ממשקי הבית.
לארד שבניהולו של גבי ינקוביץ, 1.1 מיליון מונים חכמים בישראל, בעלי היכולות להעריך האם יש נזילה באותו בית ולהעביר לצרכנים התראה מיידית על כך. לפי נתוני החברה ממדי המים נמצאו 204,289 נזילות בקרב משקי הבית בישראל במהלך 2023. מעל שליש מהנזילות (35.6%) היו בהיקף של פחות מ-20 ליטר בשעה, אותן יותר קשה לאתר.
על פי ארד, השלמת פרישת המונים החכמים צפויה עד 2026, ואלו מאפשרים איתור תקלות תוך 10 ימים בלבד, לעומת מעל חודש כיום. החברה מעריכה את החיסכון במעבר למונים אוטומטיים בעד כ-100 מיליון שקל בשנה, בזכות איתור מוקדם של נזילות.
הדוח גם מציין את החוזקה של משק המים הישראלי, שנחשב לאחד מהמתקדמים בעולם, יחד עם מדינות כמו סינגפור ואוסטרליה. שיעור פחת המים בישראל, כלומר כמות המים שנאבדת במהלך הולכת המים ממתקן ההתפלה או הקידוח ועד לבית הצרכן היא כ-7% בלבד, בעוד שהממוצע העולמי עומד על 30%. בתשתיות המים הבינעירוניות הפועלות על ידי חברת מקורות, פחת המים עומד על כ-4% בלבד.
מדובר בירידה חדה בשיעור פחת המים, שטרם הקמת תאגידי המים בתחילת שנות ה-2000 עמד בממוצע על כ-25%. תאגידי המים, שבימים אלה מקדם שר האנרגיה מהלך לסגירתם כפי שנחשף בכלכליסט, הובילו לעלייה חדה בהשקעות בתשתיות המים בתוך הערים בישראל.
עיקר העלייה נבעה מהפרדה בין הכסף שהעיריות מקבלות מתעריף המים מקופת העירייה הכללית. מצד שני, תאגידי המים כוללים תפקידים רבים וניהול מסורבל – ולכן במידה ויצליח כהן לסגור את התאגידים תוך השארת הכספים המתקבלים מתעריף המים בהשקעה בתשתיות המים ולא לצרכים פוליטיים של ראשי הערים, המהלך יכול לחסוך כסף רב לציבור.
החוזק והיעילות של משק המים הישראלי נבעו מצורך – בשל שנות הבצורת והמחסור במקורות מים טבעיים, התקדמו בישראל טכנולוגיות להתייעלות בניהול תשתיות המים והקמה של מתקני התפלה שאחראים לרוב כמות מי השתייה בישראל. התחממות כדור הארץ הובילה לכך שביותר ויותר מדינות בעולם, ובעיקר באירופה, נוצר צורך בניהול נכון ויעיל יותר של משק המים.