סגור
ליאור רביב על רקע מלון ישרוטל אילת
מנכ"ל ישרוטל ליאור רביב: "אם נמשיך לחטוף העלאות לא בטוח שנוכל להמשיך" (צילומים: אביגיל עוזי, רוני בלחסן)

ישרוטל: "אם הריביות ימשיכו לעלות נעלה מחירים"

רשת המלונות רשמה את הרבעון הטוב בתולדותיה, עובדה שלא מנעה ממנה להודיע שגם היא סובלת מיוקר המחיה ואם הריבית והאינפלציה ימשיכו לעלות – הלקוחות ישלמו. רשת דן לא הודיעה על התייקרות

אם מישהו חשב שמחירי הלינה במלונות בארץ אינם גבוהים מספיק, רשת המלונות ישרוטל מעריכה בדו"חותיה לרבעון הראשון של 2023 כי אם העלאות הריבית יימשכו – הדבר יביא לעליית מחירי התשומות שלה ומבחינתה גם להתאמת מחירי המכירה, כלומר העלאות מחירים ברשת המלונות. "ככל שהעלייה בשיעור ריבית בנק ישראל תימשך יחד עם עליית שיעור האינפלציה, הרי שהדבר יוביל גם לעלייה במחירי התשומות ולהתאמת מחירי המכירה לצרכן", כותבת החברה בדו"ח.
ישרוטל היא אחת משתי הרשתות המובילות בתחום המלונאות בארץ. הרשת נמצאת בשליטת משפחת לואיס ובניהולו של ליאור רביב, והיא מחזיקה ומנהלת 23 בתי מלון בארץ, ביניהם שמונה באילת ובראשם רויאל ביץ', רויאל גארדן והמלך שלמה.
ההודעה של ישרוטל מגיעה דווקא ברבעון חורף חריג, בו הצליחה לרשום רווח נקי של 2 מיליון שקל. לשם השוואה, ברבעון המקביל אשתקד היא הפסידה 4 מיליון שקל. הרווח הוא תוצר ישיר של גידול בהכנסות ברבעון ל־339 מיליון שקל, לעומת 294 מיליון ברבעון המקביל אשתקד, עלייה של כ־15%, שמצביעה על הגאות בתיירות הפנים, למרות המחירים הגבוהים. ישרוטל נהנתה גם מירידה חדה בהוצאות המימון מ־10 מיליון שקל ל־4 מיליון שקל ברבעון הנוכחי. הסיבה היא שעליית הריבית הגדילה את הכנסות החברה מפיקדונות בבנקים בסכום של 340 מיליון שקל. הרבעון הראשון ב־2022, שבו הפסידה החברה 25 מיליון שקל, היה הטוב ביותר של החברה עד הרבעון הנוכחי.
ישרוטל מציינת מדי רבעון בדו"חותיה את העונתיות בפעילות שלה ואת העובדה שהרבעון השני והשלישי טובים יותר מהראשון והרביעי. עובדה זו באה לידי ביטוי ברשת דן, למשל, שהפסידה ברבעון הראשון 5 מיליון שקל. גם עבור דן מדובר ברבעון מוצלח יחסית, שבו נסקו ההכנסות ל־345 מיליון שקל לעומת 231 מיליון ברבעון המקביל אשתקד – זינוק של 45%. החברה רשמה רווח תפעולי של 30 מיליון שקל לעומת הפסד תפעולי של 3.9 מיליון שקל ברעבון המקביל ב־2022. ולמרות זאת, דן סיימה בהפסד של 5 מיליון שקל לעומת הפסד של 31 מיליון ברבעון המקביל. כלומר רבעון טוב יחסית מבחינתה, אבל עדיין הפסדי.
דן, בדומה לישרוטל, ציינה את השפעת האינפלציה והריבית העולה על פעילותה, אבל לא הזכירה אפשרות להעלאות מחירים. "עליית האינפלציה בישראל גורמת להתייקרות בתשומות העיקריות של שני מגזרי הפעילות של הקבוצה. התשומות הינן מזון, משקאות וכוח אדם. הקבוצה נוקטת באמצעים לצמצום ההשפעה של עלייה זו, בין היתר באמצעות שינוי תמהיל עלויות, התייעלות ברכש ובכוח אדם וכדומה. נכון לתקופת הדו"ח, אין לאמור לעיל השפעה מהותית על עלויות הקבוצה ותוצאות פעילותה".
לדברי מנכ"ל ישרוטל ליאור רביב, הרשת מקבל הודעות כמעט יום יומיות על העלאות מחירים של ספקיה בתחום המזון והאנרגיה. "אנחנו משתדלים לא להעלות מחירים ולספוג ככל שניתן, אבל אם נמשיך לחטוף העלאות לא בטוח שנוכל להמשיך. בסוף אנחנו עסק כלכלי, והמשק בגל של עליות מחירים. עסק כמו שלנו חשוף מכל הכיוונים, מזון, אנרגיה וכוח אדם. יוקר המחיה מכה בנו לא פחות מאשר בכל אחד אחר. עלויות המזון שלנו הן 15 מיליון שקל בשנה ואנחנו משתדלים להתייעל לפני שמגיעים לדיונים על העלאות מחירים. חלק מהחברות כמו יוניליוור התעסקו עד היום בהעלאות בשוק המוסדי ופחות בפרטי. זה לא שמחר כבר נעלה מחירים, בסוף אנחנו בשוק תחרותי גם מול התיירות לחו"ל. התוצאות הטובות נובעות גם מהעובדה שפתחנו שלושה בתי מלון חדשים".