סגור
הדמיית קו  המטרו  M2 קו מ פתח תקווה ל תל אביב
הדמיה של קו המטרו M2 - אורכו יהיה 26 ק"מ והוא יכלול 22 תחנות (צילום: באדיבות נת"ע)

המטרו מתקדם: פורסמו החברות שינהלו את התכנון והביצוע, רגב חתמה על צווי הפקעת קרקע

החברות שזכו במכרזים ינהלו את הקווים M2 ,M1 ו-M3 של הרכבת התחתית של גוש דן. במקביל, שרת התחבורה חתמה על צווים להפקעות קרקע ראשונות - מה שיאפשר להתחיל בהעתקת תשתיות בחודשים הקרובים. המטרו הוא פרויקט התשתיות היקר בתולדות ישראל ועלות הקמתו נאמדת ב-150 מיליארד שקל

אחרי פתיחת הפעילות של הקו האדום של הרכבת הקלה ביום שישי, התקדמות כפולה נרשמה היום (א') בפרויקט הרכבת התחתית של גוש דן (המטרו). משרד התחבורה, משרד האוצר וחברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) הכריזו על הזוכים במכרז לניהול התכנון ולניהול הביצוע של שלושת קווי המטרו. כמו כן, שרת התחבורה מירי רגב הודיעה שחתמה היום על הפקעות קרקע ראשונות בתוואי קווי המטרו וזאת לאחר שסירבה לעשות זאת לפני כן בטענה כי לא מקודמים פרויקטים לפריפריה.
הקבוצה הראשונה שזכתה במכרז מורכבת מיניב זוהר הנדסה בע"מ, דנה הנדסה בע"מ, MM S.P.A, לוי שטרק וזילבשטיין ייעוץ הנדסי בע"מ שינהלו את קו M1. הקבוצה השנייה שזכתה במכרז מורכבת מדוד אקרשטיין בע"מ, WSP UK LTD, דקר בנייה והנדסה בע"מ שינהלו את קו M2. הקבוצה השלישית מורכבת מדבלמן פרצלינה ניהול פרויקטים ומבנים בע"מ, Artelia SAS, ומהוד הנדסה שינהלו את קו M3. מנת"ע נמסר כי היקף ההתקשרות עם שלושת הקבוצות נאמד במיליארדי שקלים לאורך תקופה של למעלה מעשר שנים. הזוכות יהיו אחראיות על התכנון המפורט של שלושת קווי המטרו המתוכננים, ינהלו וילוו את העבודות המקדימות לחפירת הקווים ואת החברות שיבצעו את העבודות ההנדסיות בפועל.
במקביל, שרת התחבורה מירי רגב הודיעה שהחלה לחתום על צווי הפקעה לפרויקט המטרו ושכתוצאה מכך ניתן יהיה להתחיל כבר בחודשים הקרובים את שלב העתקת התשתיות בתוואי המטרו. השרה רגב לקחה את פרויקט המטרו כ"בן ערובה" עד שיועברו תקציבים לפרויקטים שהיא רצתה לקדם, ולאחר שהאוצר הסכים להעביר תקציבים לתכנון מסילות לקריית שמונה ואילת ולרפורמת התעריפים "צדק תחבורתי" אז היא הסכימה לחתום על צווי ההפקעה. השרה, שהתבטאה בעבר נגד נחיצות פרויקט המטרו כתבה: "אנחנו מקדמים את המטרו בכל הכוח, והיום אני שמחה לחתום על צווי הפקעה ראשונים המבטיחים זמינות קרקע בתוואי המתוכנן למטרו. זהו פרויקט ענק בהיקף שטרם נראה בארץ, אך אני בטוחה כי מאמצינו יישאו פרי וכי בעזרת השם, נראה בקרוב מאד את תחילת העבודות".
לפני חודשיים פורסם ב"כלכליסט" כי משרד האוצר מתכוון לאפשר לשרה רגב לפצל חלק ממקטעי פרויקט המטרו ולהעביר אותם לביצוע של חברת נתיבי ישראל. רגב לא הסתירה את כוונתה להעביר את כל הפרויקט לאחריות של חברת נתיבי ישראל או לפצל אותו לכמה חברות. בכירים בנת"ע ששוחחו עם "כלכליסט" טענו כי הם קיבלו את הרושם כי השרה ירדה מכוונתה להעביר את הפרויקט לחברה אחרת, ובכירים בנתיבי ישראל התבטאו בחודש שעבר באופן דומה וטענו כי עדיף שנתיבי ישראל לא תקבל עליה את האחריות לפרויקט.
המטרו צפוי לשרת כ-2.5 מיליון נוסעים ביום במטרופולין תל אביב - החל מלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון ופתח תקוה במזרח - ולהקל באופן משמעותי את העומס בכבישים, שגורם נזק המוערך ב-40 מיליארד שקל בשנה. עלות ההקמה היא כ-150 מיליארד שקל - פרויקט התשתית היקר ביותר בתולדות ישראל.
קו המטרו M1 צפוי לכלול 31 תחנות, ואורכו יהיה 45 ק"מ. חלקו הדרומי של הקו יתחיל בצומת חולון, ומשם ימשיך דרומה ויתפצל לשלוחה מערבית שתגיע לראשון לציון, נס ציונה ורחובות, ושלוחה מזרחית שתעבור דרך ראשון לציון, באר יעקב, רמלה ולוד.
קו המטרו M2 יהיה באורך של כ-26 ק"מ, הוא יכלול כ-22 תחנות וישרת תשע רשויות מקומיות - חולון, בת ים, תל אביב, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל, פתח תקוה והמועצה האזורית דרום השרון.
קו המטרו M3 יהיה באורך 40 ק"מ, והוא יכלול 25 תחנות. הקו יתחיל בהרצליה ויסתיים בבת ים, ויכלול שלוחה לכיוון נתב"ג. הקו יעבור דרך בתי החולים אסותא, שיבא ובילינסון, וכן דרך אזורי התעסוקה של הרצליה פיתוח, רמת החייל, קריית אריה, חולון מזרח וניסנבוים בת ים.