$
דן אריאלי
צילום: Duke Photography
פרופסור דן אריאלי מוסף ממובילי חקר הכלכלה ההתנהגותית בעולם ומחבר רבי המכר "לא רציונלי ולא במקרה", "לא רציונלי אבל לא נורא" ו"האמת על באמת" לכל הטורים של פרופסור דן אריאלי מוסף

מהי הדרך הטובה ביותר לתמרץ נהגי מוניות?

פרופסור יקר, שיטות דירוג לשירותים שונים לרוב אינן מבוססות על תמריצים. לדוגמה: במקום שהנוסעים ידרגו את נהגי אובר וליפט בתום הנסיעה, למה שדירוג הנהגים לא יהיה מבוסס על הטיפים שהם מקבלים? במערכת מסוג זה, נהגים שמרוויחים באופן קבוע טיפים גבוהים יזכו גם לדירוג גבוה, בעוד הנהגים עם הטיפים הנמוכים ייחשבו למועדפים פחות. האם השיטה הזו לא עדיפה על שיטת הדירוג הנוכחית? רוקסי

דן אריאלי 20:4108.04.16

רוקסי היקרה,

 

האם באמת תתני טיפ נמוך לנהג מעצבן שהסיע אותך הביתה ויודע איפה את גרה? (אני כמובן קצת צוחק, אבל אני באמת תוהה אם נהגי מוניות מקבלים טיפים גבוהים יותר כשהם מסיעים אנשים לבתיהם).

 

בדומה לגישות אחרות המבוססות על תשלום תמורת ביצועים, ההצעה שלך למערכת דירוג הנסמכת על גובה הטיפים תיצור בעיות רבות. ראשית, תשלומים המבוססים על שיקול דעת כמו טיפים משקפים סיפוק, אך הם גם משקפים עושר ורגישות לתמחור. יש אנשים שפחות אכפת להם מכסף ולכן יעניקו טיפ גבוה, זאת לעומת אנשים הרגישים לתמחור. מכיוון שעושרם ורגישותם לתמחור של הנוסעים אינם משקפים באופן מדויק את איכותו של הנהג, ההצעה שלך פשוט תחליף מערכת פגומה אחת במערכת פגומה אחרת.

 

אפליקציית אובר אפליקציית אובר

בעיה נוספת וחמורה יותר היא שלפי המערכת שהצעת, אנחנו מספקים לנהגים תמריץ להעניק את שירותיהם באזורים שבהם אנשים לא מתרגשים ממחירים גבוהים, מה שעלול לגרום להם לספק שירות גרוע לאנשים שאולי זקוקים יותר לתחבורה ציבורית.

 

 

בעיה שלישית ואחרונה היא השאלה מה ימנע מהנהגים להחזיר חלק מהכסף לנוסעים שהעניקו להם טיפ גבוה - החזרה של חלק מהכסף אגב חיזוק נקודות הדירוג שלהם במקביל?

בטל שלח
    לכל התגובות
    x