$
קיימות בארץ
קפיטליזם 3.0 גג כתבה

קפיטליזם 3.0

המשרד להגנת האוצר: אבי גבאי מוותר על כספי הקרן למיחזור פסולת

השר להגנת הסביבה אפשר השבוע למשרד האוצר לקחת לצורכי התקציב השוטפים 200 מיליון שקל מקרן הניקיון, שנועדה למימון תשתיות מיחזור ואשר מתוקצבת בעיקרה מכספי ארנונה. שבועות קודם לכן הצהיר כי בכוונתו לבטל את הצבת הפחים החומים המיועדים לפסולת אורגנית. גבאי: "אין הפחתה בתקציב הקרן, זו רק הלוואה"

גיל קליאן 14:5718.11.15

סכום של 200 מיליון שקל לקח השבוע משרד האוצר מ"קרן הניקיון" למילוי צרכים שוטפים של תקציב המדינה, חרף התנגדותה של עמותת אדם טבע ודין ועל רקע אדישותו של השר להגנת הסביבה אבי גבאי. קרן הניקיון, שמטרתה לממן הקמת תשתיות מיחזור אשפה, ממומנת על ידי היטלי הטמנת פסולת שהרשויות המקומיות והעסקים הגדולים משלמים. מרבית היטלי הרשויות המקומיות מגיעים מכספי הארנונה של התושבים.

 

בקרן נצברו עד כה כמיליארד שקל, אולם באוצר ראו את הסכום והתפתו ללוות חלק ממנו לטובת הצרכים השוטפים ‑ ושהמיחזור יחכה. אדם טבע ודין מאשימה כעת את האוצר בניגוד עניינים, שכן כספי הקרן מנוהלים על ידי משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה והרשויות המקומיות (נציג ציבור היה אמור להתמנות גם להנהלת הקרן, אך לא מונה), וכשהאוצר משתמש בכסף לצורכי תקציב שוטף, קטנים האינטרסים שלו להשקיע את הכספים בתשתיות לטיפול בפסולת.

עמדת המשרד להגנת הסביבה לא נשמעה בפרשה הזאת, ואולי טוב שכך, שכן עד היום דבריו של השר גבאי בכל הנוגע לנושא המיחזור הצליחו עד היום רק לבלבל את ארגוני הסביבה ואת הפעילים בתחום. אפשר שהצהרתו מלפני שבועות אחדים שבכוונתו לבטל את מיחזור הפסולת האורגנית הקלה על האוצר למשוך את הכספים מקרן הניקיון. גבאי הודיע שבכוונתו לצמצם ואף לבטל את מיחזור הפסולת האורגנית, שמסתייע בהפרדתה לפחים החומים. גבאי ביסס את עמדתו בטענה ש"מסלול הפח החום" כשל.

הצהרה זו עוררה תרעומת בקרב ארגוני סביבה, שטענו כי מוקדם מדי להספיד את היוזמה, וכי בכל מקרה דרך הביטול של גבאי תעשה יותר נזק מתועלת משום שיש משקי בית שהתרגלו כבר להפריד פסולת ולהשתמש בפח החום.

 

 צילום: נמרוד גליקמן

 

הרשויות המקומיות שלחו מכתב זועם

 

גם ראשי רשויות מקומיות כמו זכרון יעקב, עמק חפר ופרדס חנה כרכור כתבו בעניין זה לגבאי: "אתה טועה ומטעה את אזרחי ישראל ופוגע בצורה אנושה בהרחבת פעילות המיחזור ומניעת ההטמנה. יחד עם המשרד להגנת הסביבה, ולאחר דיונים משותפים ועבודה מקצועית מעמיקה, השקענו מאמצים ניכרים ומשאבים רבים לקידום המיחזור ברשויות שלנו תוך כדי שיתוף התושבים שלנו במהלך ארוך ומעמיק. כל הבדיקות והמחקרים מלמדים שהמדינות המתקדמות בעולם רואות בהפרדה במקור ובהיטל ההטמנה כלים חיוניים להרחבת המיחזור ומניעת ההטמנה".

 

בעקבות התגובות הנזעמות הללו פרסם גבאי הודעה מרוככת, ולפיה יישובים שבהם ההפרדה של הפסולת האורגנית מתבצעת בהצלחה יוכלו להמשיך במיזם ההפרדה. עם זאת, הוא הודיע שמדיניות הפרדת הפסולת האורגנית לא תיושם ביישובים נוספים. על רקע אמירה זו נשאלת השאלה: האם ישראל תופרד לרשויות שבהן מתבצע מיחזור והפרדת פסולת בשיטה אחת, ואילו אזורים אחרים יקיימו מדיניות שונה ונפרדת? לא ברור.

 

 

ההצהרות של גבאי בדבר חיסול הפרדת הפסולת האורגנית נותנות רוח גבית ליוזמת האוצר ללוות כספים מקרן הניקיון לטובת מימון התקציב השוטף. האוצר אמנם התחייב להחזיר את הכספים אם הקרן תעשה בהם שימוש, אך ההכרזה של גבאי כי לא יתמוך בהפרדת הפסולת האורגנית מפחיתה משמעותית את הסיכוי כי הרשויות או היזמים יבקשו להיעזר בכספי הקרן כדי להקים תשתיות מיחזור. הניסיון הזה מזכיר מאוד את הניסיון להוציא כספים מהקרן לשיקום מחצבות. אז השנה היתה 2009, והאוצר ניסה להוציא 300 מיליון שקל מהקרן, שהיתה אמורה להיות מוקדשת לשיקום מחצבות בלבד. אז סיכל בג"ץ את ניסיון האוצר, אך כעת נראה כי האוצר יצליח ללוות את הכספים מהקרן.

 

יש לציין כי עד כה גבאי לא הציג נתונים כלשהם שיתמכו בטענתו כי מדיניות הפרדת הפסולת בפח החום נכשלה. "כלכליסט" ביקש את הנתונים מהמשרד להגנת הסביבה לפני כשבועיים, אך לא נענה. מנגד, לפי נתונים שפורסמו בעבר על ידי אדם טבע ודין, עולה כי מדיניות המיחזור שגבאי פסל דווקא מתקדמת יפה. כך למשל מדו"ח שפרסמה העמותה (על פי נתונים שקיבל מהרשויות המקומיות) עולה כי מספר משקי הבית שמפרידים פסולת בעזרת הפח החום עלה ב־63% בשנה שעברה ל־310 אלף משקי בית. כ־2,700 טונות פסולת אורגנית נאספו ב־2014 בכל חודש, עלייה של 30% לעומת 2012.

 

גבאי, השר להגנת הסביבה. "אין טעם לזרוק כסף טוב" גבאי, השר להגנת הסביבה. "אין טעם לזרוק כסף טוב" צילום: אוראל כהן

 

נתוני המיחזור סותרים את טענת גבאי

 

לצד הנתונים המעודדים הללו, הדו"ח של אדם טבע ודין העלה שדווקא בערים הגדולות, כדוגמת רמת גן ותל אביב, נתוני הפרדת האשפה נמוכים מאוד, ויש צורך בהליך ארוך ומורכב של חינוך התושבים להפרדת פסולת. נתון שלילי נוסף בדו"ח היה ירידה בכמות הפסולת האורגנית שנאספה מכל משק בית: 103 ק"ג בממוצע לשנה ב־2014, לעומת 162 ק"ג שנאספו מכל משק בית ב־2012. עם זאת, לדברי ארגוני הסביבה, נתון זה מעיד יותר על הפוטנציאל שבחינוך משקי בית להפרדה, ולא על כישלון השיטה שמצדיק את ביטולה.

 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "היקף ההפרדה בפועל זניח לחלוטין, למרות השקעה כספית עצומה של המדינה, ואין טעם לזרוק כסף טוב אחרי כסף רע. כיום מתבצעות שיטות שונות של איסוף ומיחזור פסולת ברשויות ברחבי הארץ. רשות שתהיה מעוניינת להמשיך בהפרדה במקור של פסולת רטובה תוכל לעשות זאת, אך המשרד יפסיק לתמוך ברשויות שהפרויקט לא מצליח בהן. בנוגע לקרן הניקיון, לא קיים ניגוד עניינים ואין הפחתה בתקציב הקרן, אלא רק הלוואה שתוחזר במלואה על ידי האוצר בהתאם לקצב הפעילות של הקרן".

 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "בקרן הצטברו סכומי כסף משמעותיים. במצבים ששיעור ניצול המזומן נמוך באופן יחסי, והתקציב מיועד למשימות של פיתוח שהן ארוכות טווח, מקובל לבצע תקצוב בהרשאה להתחייב וכך להימנע מחוסר יעילות תקציבית. ההמרה תתבצע באמצעות הפחתת הסכום מתקציב ההוצאה המותנית בהכנסה של קרן הניקיון, והוספה של 200 מיליון שקל לתקציב ההרשאה להתחייב של הקרן. ככל שייווצר מחסור במזומן ב־2016, מחויב משרד האוצר לתקצב מחסור זה עד לסכום הנ"ל, כך שבכל מקרה לא תיפגע פעילות קרן הניקיון מהמהלך התקציבי. הכסף יוחזר לקרן כשיידרש על ידי המשרד".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x