$
מעסיקים

רוצים קריירה מאוזנת? לימדו להגיד לא

האם הסוד להצלחה בהכרח טמון בעבודה קשה, עד אובדן כוחות? לא בהכרח. כדי לשמור על שפיות וקריירה ארוכת טווח, מנכ"לית אחת החליטה שהיא מתחילה להשתמש באופן קבוע במילה "לא"

נטלי ריער 13:3110.12.14
רבים טוענים שאנו חיים בתקופה של "עבדות מודרנית". רובנו עובדים שעות ארוכות מאוד, לא כולל נסיעות, לפעמים במקביל אנחנו גם מגדלים ילדים ומנהלים זוגיות, ובנוסף מנסים לעשות עוד ועוד דברים. ואז עוד קצת.
קריסטין מולנר, היא המנכ"לית של NewBrand Analytics, חברה המנטרת את פעילות המדיה החברתית עבור חברות. בראיון מעניין שנתנה למגזין האינטרנט Fast Company, היא העניקה עצה מאוד לא שגרתית להצלחה, הן בקריירה והן בחיים - פשוט להתחיל להגיד "לא" לרשימה ארוכה של דברים, שלרוב אנו מסכימים להם באופן אוטומטי.

 

יש לכם רק 100% לתת מעצמכם - במה תשקיעו אותם?

 

"אני רואה המון אימהות עובדות שחושבות שהן צריכות לתת 110% בעבודה, ואז להתנדב לנהל פעילות בבית הספר. הפכנו להיות כל כך גרועים בלהגיד לא. אני מנסה להיות סלקטיבית במיוחד לגבי הדברים בהם אני משתתפת, כדי שאוכל להיות נוכחת בדברים שאני כן עושה, ולהיות מחוברת באמת לילדיי. אנשים מנסים להספיק יותר מדי, והם הורגים את עצמם בתוך כך", אומרת מולנר.

 

היא פורטת את קבוצת הפעילויות שלהן היא מסרבת לעתים קרובות, כדי להשאיר לעצמה מרחב נשימה וזמן פנוי לפעילויות שחשובות לה יותר. יש שיקראו לזה תעדוף, או אפילו מודעות עצמית גבוהה - מה שזה לא יהיה, היא בהחלט לא מנסה להיות "וונדרוומן".

 

קבלו את רשימת הסירובים שלה, יחד עם הסיבה להגיד "לא":

 

1. לא להתערב יותר מדי בעבודה של אחרים

“אני רואה הרבה עמיתים שמכניסים את עצמם לכל מיני פעילויות שככל הנראה אינן הכרחיות", מספרת מולנר, על הנטיה של אנשים לחשוב שהעולם יתמוטט בהיעדרם. "זה יכול להעיד על כך שהם לא סומכים על הצוות שלהם שיעבוד באופן עצמאי, או על כך שהם חושבים שהם כל כך מרכזיים שהם חייבים להיות מעורבים בהכל. אני חושבת שנכשלתי, אם לא הצלחתי להעצים את אנשי הצוות שלי להשגת היעדים שלהם בעצמם. כשעסקתי בייעוץ, למדתי מהר שכולם הם ברי החלפה. המעגל נסגר מהר כשאנשים עוזבים. ברגע שאתה מתחיל להבין את זה, זה מאפשר לך לצאת מהתחושה שאתה חייב להיות במרכז של כל החלטה".

 

2. להגיד "לא" לנטוורקינג

בשנים האחרונות, המילה החמה ביותר בניהול קריירה היא "נטוורקינג" - לעבוד על קשרים עם אנשים בהנחה שזה יניב פרי בעתיד ויעזור לקידום הקריירה. אבל מולנר, אומרת לא גם לנטוורקינג. "אני תמיד אומרת לא לפעילויות נטוורקינג. הדבר האחרון שאני רוצה בעולם הוא להתייצב בפני חבורת אנשים שאני לא מכירה כל כך, עבור מה שבגדול, מניב משהו אמורפי ובלתי מדיד". מולנר מספרת שבאזור שלה מתקיימים אינספור אירועים המיועדים לנטוורקינג מקצועי, ושאליהם מגיעים פחות או יותר אותם אנשים. לה זה מרגיש כאילו כל אחד מנסה למכור את עצמו, כך שלמעשה, מבחינתה, אם אין תמורה ברורה או וודאית להשתתפות באירועים כאלו ומדובר בדבר מעושה ומיותר.

 

לימדו להגיד "לא", זה ישפר את הקריירה שלכם לימדו להגיד "לא", זה ישפר את הקריירה שלכם צילום: shutterstock

 

3. לא להשיב לכל מייל

מולנר מציינת את אהבתה לעבודה עם מיילים, בטענה שהדבר מאפשר לה לקלוט המון מידע שרץ בתוך הארגון. אך יחד עם זאת, ובמיוחד כמי שניצבת בראש הפירמידה, היא מגלה שמלבד מקרים שבהם שואלים אותה שאלה באופן מפורש - היא מעדיפה שלא להשיב כלל. ההסבר שלה לכך הוא שמענה של מנכ"ל גורר ברוב המקרים יותר מדי תגובות, רובן מיותרות. "אם מנכ"ל משיב (למייל), כולם חושבים שהם חייבים להשיב לו". אז כמובן שלא כולנו מנכלי"ם, אבל אפשר ללמוד מהגישה שלה משהו על חסכון בזמן, ועל כמה שחשיבה לפני פעולה, גם כזו פשוטה כמו מענה למיילים, יכולה לחסוך לנו זמן בעבודה.

 

4. לא להתנהגות מזוייפת

אחרי כמה סעיפים של נושאים לסירוב, מולנר אולי נשמעת קצת רובוטית, אבל זה לא המסר שהיא מנסה להעביר. למרות שהיא מתייחסת לדברים שלא משרתים אותה כבזבוז זמן, היא מדגישה שמה שמנחה אותה הוא לבחור לעשות דברים מתוך רצון אמיתי ולא מזוייף. לדוגמא, מפגש עסקי שלא תרם לה מבחינה מקצועית, אבל היא הרוויחה ממנו מאוד ברמה הרגשית: "לאחרונה נפגשתי עם מנהלת השיווק של מותג מכובד, וברגע שהתיישבתי היא אמרה "זה באמת נפלא להכיר אותך, אבל אני חייבת לומר לך: אני עוזבת את החברה בשבוע הבא כי הוחלפתי". מן הסתם, מאותו רגע לשיחה לא היה ערך מקצועי, אך מולנר המשיכה אותה כי זה הרגיש לה נכון וטוב. "היתה לנו את השיחה הכי אותנטית, פגיעה ופתוחה. התגמול היה לגמרי רגשי. טיפחתי מערכת יחסים אישית שאני איהנה ממנה מאוד".

 

5. לא להתנדב לכל משימה

רצוי וצריך להגדיל ראש בעבודה, אבל לא תמיד אפשר. כשיש ברשותנו מספר מסוים של שעות שבמהלכן צריך לסיים את הדברים החשובים והנחוצים באמת, מה שפחות קריטי, נדחק הצידה. ככה זה בחיים ומי שינסה להיות צדיק יותר מהאפיפיור ולנדב את עצמו לכל פעילות, ישיבה או החלטה שלא בהכרח מחייבות את נוכחותו, ישלם על כך בעוד כמה שעות במשרד - דבר שעבור חלק מהאנשים, כלל לא אפשרי בגלל מחויבויות אחרות. מולנר מייחסת את ההצלחה שלה לא רק לעבודה קשה, אלא דווקא לתעדוף נכון של כמות האנרגיה שהיא החליטה להשקיע בכל דבר ודבר. "אנשים שואלים אותי לעתים קרובות: 'עבדת ממש קשה כדי להגיע למקום הזה?' התשובה שלי היא תמיד: "לא! ממש לא! תמיד הייתי כזו. עוד לפני שהיו לי ילדים, הכל היה סביב בילוי עם חברים, בישול ולא להיות מחויבת כמו עבד רק לעבודה שלי."

 

6. לא להיות כבול לשולחן בעבודה

בהמשך לסעיף הקודם, אנשים שלא יודעים לזהות את הרגע שבו צריך לעצור וללכת הביתה, או אפילו לצאת לחופשה, עלולים להביא את עצמם מהר מדי לקצה גבול היכולת וגם לא להיות יעילים במיוחד. מולנר מספרת על עמית שלה שלא ידע להגיד לא לשום משימה, וכך מצא את עצמו מתגורר פחות או יותר, במשרד שלו. לדבריה, אחרי שהתקשרה לאשתו של אותו מנהל וממש אילצה את השניים לצאת לחופשה - הוא חזר למשרד עם כוחות מחודשים ובהלך רוח אחר לחלוטין מזה שבו הוא יצא. אמנם מדובר בדוגמא קיצונית למדי, אבל כמעט כל אחד מאיתנו מכיר איזה טיפוס וורקוהוליקי בחייו - שכיר, או בעל עסק שבעצם "התחתן עם העבודה" שלו. וזה בדיוק מה שקורה בהיעדר גבולות, וכשאנו מוציאים את המילה "לא" מאוצר המילים שלנו.

 

7. לא לבילויים ליליים על חשבון שעות שינה

ככל שאנחנו מתבגרים וחיים חיי שגרה של עבודה מסודרת, כך אנחנו זקוקים יותר ויותר לשעות השינה שלנו. זה תקף במיוחד עבור מי שעובד במשרה מלאה וחסרת גמישות ויודע היטב איך לכל בילוי של אמצע שבוע יש מחיר. מצד שני, לפעמים אנחנו גם אומרים לעצמנו "מה, לא נצא? איזה כבדים נהיינו…"

 

למולנר לא אכפת להיות כבדה. מבחינתה, חוסר בשעות שינה גורר אחריו אומללות שלא מצדיקה את היותה גיבורה גדולה בערב שלפני. "שמתי לב די מהר שאם לא כיבדתי את הצורך שלי בשינה, הפכתי לאדם אומלל. אני רואה חברים שהורגים את עצמם ועונדים את תג הכבוד של ארבע שעות שינה בלילה. אנחנו יכולים להיות יעילים ויצרניים, אבל אנחנו חייבים לנוח." אומרת מולנר.

 

לסיכום, אם אתם מעדיפים להיות יעילים ומרוצים על פני עייפים וחרוצים, הצעד הראשון הוא להבין מהו סדר העדיפויות האמיתי שלכם, ואיך לחלק את ה- 100% שלכם באופן הנכון, מבלי להגיע להתשה טואטלית.

 

הכותבת היא מנהלת תוכן בנושא עבודה וקריירה ב-AllJobs
בטל שלח
    לכל התגובות
    x