$
מעסיקים

איך מזהים עובד שחייבים לפטר?

ישנם טיפוסים שפוגעים בעסק, מאיטים את צמיחת החברה ומסיחים את דעתם של העובדים האחרים מהמשימות החשובות. המדריך הבא יעזור לכם לאתר אותם

שירות כלכליסט 17:2530.07.14

בעלי עסקים יודעים יותר טוב מכולנו שזמן הוא מצרך יקר, ולכן הם מעסיקים צוות של עובדים שיעזרו להם לנהל את העסק. אולם גם אם הכל מתנהל כשורה, בדרך כלל יש לפחות עובד אחד שכשרונו הגדול ביותר הוא לעלות לכולם על העצבים.

 

לפעמים לוקח קצת זמן לעלות על זה, אבל אותו עובד פוגע בעסק שכן הוא מסיח את דעתכם מהמשימות הנחוצות. בביזנס אינסיידר מיפו שלושה סוגים בולטים של עובדים שרצוי להיפטר מהם בהקדם האפשרי אם ניתן, ולעובדים כדאי להיזהר מהם: 

 

1. הדרמה קווין:

 

אם במשרד שלכם אין דרמה קווין, ראו עצמכם כבני מזל. כמעט בכל קבוצה של אנשים אפשר למצוא את הטיפוס הזה שחושב שהחיים שלו הם תכנית ריאליטי. הדרמה קווין אוהב להתסיס עניינים ואז לצפות מהצד בהתרחשויות. בין אם על ידי הפצת רכילות על אחרים או הטחת האשמות שהם לא עושים את העבודה כמו שצריך, אותו דרמה קווין, דורש תשומת לב תמידית, ויגרום לכם כבוסים להרגיש כאילו אתם גננות בגן ילדים.

 

לרוע המזל, אותם אנשים שאוהבים דרמות לא רק פוגעים בפרודוקטיביות אלא מפזרים אנרגיות שליליות בקרב העובדים, אנרגיות שמכוונות לעיתים קרובות גם נגד ההנהלה. ניהול העובדים האלה מצריך רגישות, שכן חלק ניכר מהפעולות משפיעות על הצד החברתי במשרד. חברות מסוימות אוסרות על רכילות, אך זו מדיניות שבלתי אפשרי לאכוף. המעסיקים צריכים פשוט לעקוב אחר ההתנהגות הזו שמובילה לוויכוחים ולהיתקלויות במשרד ולהתעמת ישירות עם האדם שגורם להם.

 

הדרמה קווין. טיפוס שדורש תשומת לב תמידית, ויגרום לכם כבוסים להרגיש כאילו אתם גננות בגן ילדים הדרמה קווין. טיפוס שדורש תשומת לב תמידית, ויגרום לכם כבוסים להרגיש כאילו אתם גננות בגן ילדים צילום: שאטרסטוק

 

2. הקורבן:

 

אחד הקשיים הגדולים ביותר בניהול אנשים הוא השאלה כיצד לנהל את אותם עובדים שאוהבים לגלם את תפקיד הקורבן. אנשים מסוג זה מתחמקים מקבלת אחריות על המעשים שלהם ומעדיפים להאשים אחרים במצבים בעייתיים. תמיד יהיה להם תירוץ מוכן, והתלונות הבלתי פוסקות שלהם מעכירות את האווירה. בעייתי אף יותר הוא העובד שתמיד סובל ממכאובים. בעוד שכל המעסיקים מעוניינים שהעובדים שלהם יהיו בריאים ככל האפשר, תמיד יש איזה עובד שמנצל את הנדיבות של המעסיק ומתלונן על שורה של בעיות רפואיות, שלאורך זמן מתגלות כלא מבוססות. לעיתים קרובות, מגלה המעסיק כי אינו יודע אם העובד אכן חולה או פשוט מנצל את המערכת.

 

הנושא המרכזי בסיטואציות הללו קשור לאופן שבו הפעולות של עובד אחד יכולות להשפיע על העסק כמכלול. ההיעדרויות הרבות של העובד אינן נסתרות מעיני שאר העובדים, שעלולים לפתח מרירות על כך שעליהם לחפות עליו. כדי להימנע מבעיות מסוג זה, רצוי לפרסם מדיניות הנוגעת להיעדרויות, כך שיהיה ברור לדוגמה שימי מחלה מחייבים אישור רופא. במקרים חמורים עדיף לשוחח עם העובד ולהבהיר לו כי למעשים שלו יהיו השלכות.

 

העובד הקרבן. תמיד סובל ממכאובים העובד הקרבן. תמיד סובל ממכאובים צילום: שאטרסטוק

 

3. הנונקונפורמיסט:

 

מדובר על עובדים בעלי נפש מהפכנית שנחושים להפר את הכללים בחברה, החל מהפשוט ביותר ועד למורכב ביניהם. לדוגמה, אם במשרד מחילים קוד לבוש שאוסר על לבישת חולצות עם סיסמאות פוליטיות, אותו עובד ילבש חולצה כזו בכל חמישי. בעוד שחלק מהעסקים פחות נוקשים מאחרים, קשה למצוא משרד שבו אין לפחות כמה חוקים שמטרתם למנוע בעיות ולשמור על פרודוקטיביות. אולם אותם עובדים תופסים "חוקים" כניסיון "שליטה" ונלחמים במעסיקים לאורך כל הדרך. מומלץ לא להיקלע למלחמת כוחות עם העובדים האלה, אלא לנסות ולמצוא דרכים לעבוד איתם ולא נגדם. לפעמים מורד הוא בסך הכל אדם בעל חשיבה עצמאית שרוצה ליצור שינוי בעולם. אם תוכלו לנצל את התכונות הללו לטובת הארגון, אולי אפילו תגלו שיש לכם עובד שיכול לעזור לחברה לצמוח.

 

עם זאת, הגישה העצמאית של העובד, גם אם היא לטובת הארגון, יכולה להשפיע לרעה על המורל בחברה. כשאחרים רואים כיצד מישהו מפר בעקביות את המדיניות של החברה, הם עשויים לתהות מדוע הם "הפראיירים" שמצייתים לחוקים. מסיבה זו, חשוב לאכוף את המדיניות ללא התניות, בין אם מדובר בקוד לבוש, שעות העבודה, עמידה בדדליין או כל חוק אחר.

 

לסיכום, ניהול עובדים הוא אחד האתגרים הקשים ביותר שעומדים כיום בפני בעלי עסקים. על ידי כך שתזהו את העובדים שנוגסים בפרודוקטיביות ומאטים את הצמיחה של החברה, תוכלו להיפטר מהם ולהחליף אותם באנשים מקצועיים שיעזרו לכם לעמוד ביעדים ארוכי הטווח שהצבתם.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x