$
מבחני רכב

מבחן רכב: זורמת טוב יותר עם דיזל

הפלואנס דיזל החדשה מספקת צריכת דלק של 15 ק"מ לליטר ותחושה נעימה. תנוחת הנהיגה דורשת שיפור קל והפעלת חלק מהמערכות דורשת הסתגלות, אולם עד שהמיסוי הירוק יוחמר מדובר במכונית משתלמת למדי

תומר הדר 22:3927.05.13

ברחבת החניה של איקאה בשבת בצהריים, לא רחוק ממחלף פולג, מתאספת חבורה של בעלי רנו פלואנס, כאלה שמיוצרות בטורקיה. כל דגמי הפלואנס מיוצרים בטורקיה, אך לפלואנס שלהם נדרש פס ייצור מיוחד. הם לא הגיעו להסתובב במבוך השבדי כדי לצאת מצדו השני חמושים בספה במחיר אטרקטיבי. הם לא מעוניינים בסלמון אפוי עם עשבי תיבול ושעועית ירוקה. כאן אין תחושת ביתיות, הם מרגישים נבגדים.

 

 


אחד אחד הם מגיעים בשריקה חרישית וחונים בחניות המסומנות. אנשים טובים, תרבותיים, חונים רק על הקווים. הם רק רצו להציל את המדינה מתלות בנפט, לעשות משהו למען הסביבה, להרצות לשכנים בגאווה בלתי מוסתרת ששלהם יותר טוב. עכשיו הם מבינים שמשהו השתבש.

 

בסולידריות המוחצנת שלהם ניכרים סדקים: אולי הם מיהרו לאמץ חלום בלי לחשוב על העתיד. הם אוהבים את המכונית, אך כועסים על החברה. המכוניות החשמליות לא הצליחו להציל את נתניה מההתחממות הגלובלית ולכולם חם. אחד מציע מים. אנשים טובים באמצע הדרך בין חיפה לתל אביב ליד חנות רהיטים גדולה לא יכולים להשפיע על חברה גדולה, הם רק יכולים לקוות לא להיזרק לכלבים. הם שילמו 120 אלף שקל כדי לנסוע בשקט, להיות חדשנים ולהיגמל מנפט. עכשיו הם מנסים להבין איך להיגמל מבטר פלייס ואם בית המשפט יאפשר להם להמשיך לנסוע בשקט.

 

אולם בין הפלואנס החשמליות חונה פלואנס מזן אחר: כזו שבעליה לא צריכים לחשוש ממחסור בעמדות טעינה או בתחנות החלפת סוללה.

 

 

רנו פלואנס טורבו דיזל. מכונית נוחה שסופגת היטב את מפגעי הכביש ומפגינה רמות סבירות של שקט בתא הנוסעים רנו פלואנס טורבו דיזל. מכונית נוחה שסופגת היטב את מפגעי הכביש ומפגינה רמות סבירות של שקט בתא הנוסעים

 

מנוע קטן שמפיק הרבה כוח

הפלואנס הזו יכולה לנסוע מכאן היישר לאילת בלי בעיה, בלי לעצור בדרך וגם בשקט מופתי. החרטום שלה שונה, היא קצרה יותר מהמכוניות החשמליות, ובחזית שלה יש מנוע טורבו דיזל. המכונית הזו, רנו פלואנס טורבו דיזל, חמסה לא מעט לקוחות שאולי היו רוכשים מכונית חשמלית. הסיבה היא המנוע שלה: מדובר במנוע קטן שמפיק הרבה כוח ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים.

 

המנוע הזה יודע לשתות רק ליטר של סולר לכל 15 ק"מ, וכשצי רכב גדול נדרש לקבל החלטה - האם לתת לעובדים רנו פלואנס חשמלית שעתידה בישראל אינו מובטח או רנו פלואנס בעלת מנוע דיזל וצריכת דלק נמוכה - התשובה ברורה, אף שזה לא ברור לכל יבואני הרכב. בשנים האחרונות לא מעט יבואנים הכריזו שהם מוותרים על הדיזל לטובת מכוניות בעלות מנועי בנזין קטנים ונקיים, במיוחד לאור עליית מחירי הסולר. מנגד, בקבוצת קרסו בחרו דווקא להמר על הדיזל. הנתונים בפועל מראים שהם צדקו: השנה נמכרו בישראל יותר רכבי רנו פלואנס טורבו דיזל מאשר דגם הבנזין.

 

החזית שונתה, הפנים כמעט לא

בישראל לא נזכה כנראה לראות את הדור הבא של רנו פלואנס החשמלית. בטר פלייס הפכה בן לילה להיסטוריה ולא תייבא את הדור הבא של הפלואנס החשמלית, אך בכל הנוגע לגרסאות הדיזל, הדור הבא כבר כאן. השינויים מסתכמים בעיקר בעיצוב שונה לחזית הרכב, שמעניק לו פנסים וגריל דומים לאלה של הקליאו והקולאוס החדשות.

 

מבפנים השינויים מינימליים וכוללים שימוש בחומרים יותר בהירים בלוח המחוונים, הוספת צג מידע גדול במרכז לוח המחוונים ומעבר למד אוץ דיגיטלי. אך החידושים בפלואנס לא מסתכמים רק בקוסמטיקה: יבואני הרכב יודעים היטב שכיום כדי לקסום למחזיקי כלי הרכב הצמודים נדרשות חבילות אבזור מקיפות, ולכן הפלואנס כוללת גם בקרת אקלים ובלם יד חשמלי.

 

מבפנים לא מרגישים שהפלואנס שונה מהותית: תא הנוסעים מרווח מאוד, תנוחת הנהיגה דורשת שיפור קל, והפעלת חלק מהמערכות כמו הרדיו דורשת הסתגלות - כי אנשי רנו החליטו שכדי לשלוט ברדיו מגלגל ההגה צריך למשש מאחורי ההגה בקצות האצבעות, כדי להפעיל את בקרת השיוט צריך לחפש את המתג הרחק מההגה בין הכיסאות, וכדי להגביר את עוצמת מערכת השמע צריך לחפש דווקא את הכפתור הקטן ביותר.

 

בנסיעה הפלואנס אינה שונה מקודמתה, כלומר מדובר במכונית נוחה שסופגת היטב את מפגעי הכביש ומפגינה רמות סבירות של שקט בתא הנוסעים. תצרוכת הדלק מרשימה במיוחד: 15 ק"מ לליטר. כיום מחירה של רנו פלואנס טורבו דיזל גבוה ב־4,000 שקל ממחיר רנו פלואנס 1.6, מה שמבטיח תוספת צנועה של כ־100 שקל בלבד לשווי השימוש.

 

עד כאן הפלואנס בגרסת הדיזל נשמעת כמו עסקה ראויה, במיוחד כמכונית ליסינג, אך רשויות המס עשויות לא להסכים וגם להציב לא מעט מכשולים: הסיבה לכך היא מתווה המס הירוק, שיטת החישוב שלפיה מחושב שיעור המס המוטל על מכוניות חדשות, שעומד להתעדכן ממש בעוד שבועות ספורים.

 

בעולם המס מחושב לפי שיטה ידידותית למנועי דיזל, אולם בישראל נהוגה שיטה ייחודית, כזו שמפלה את הדיזל לרעה ועלולה לגרום כבר בחודשים הקרובים לעלייה ניכרת במחיריהן של מכוניות הדיזל. כך לדוגמה, בארה"ב התעלמו מהדיזל עד שמחירי הדלק החלו לעלות, אז התברר להם כי הדיזל דווקא חסכוני. על פי נתונים שפורסמו בארה"ב על ידי ה־Diesel Technology Forum, ב־2010 נמכרו בארה"ב 640,779 מכוניות בעלות מנועי דיזל. בשנת 2012 כבר נמכרו 796,794 מכוניות דיזל - זינוק של 24% בתוך שנתיים בלבד.

 

לקראת 2017 צפויות מכירות דגמי הדיזל בארה"ב לעלות בכ־7% נוספים. בישראל נותר להמתין ולראות מה יהיה מחירה של הפלואנס דיזל במחצית השנייה של השנה, וכך לקבוע אם יהיה מדובר רק במכונית טובה או במכונית טובה שתהיה גם כדאית.

 

אהבנו: חסכונית

פחות אהבנו: תפעול מסובך בתא הנוסעים

לסיכום: מכונית חסכונית לציי הרכב, אך רק ימים יגידו אם הרגולטור לא יקבור את הדיזל

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x