$
דני רובינשטיין

התנאי הפלסטיני ליזמי תעלת הימים

ממשלת הרשות תצטרף להצלת ים המלח רק אם היא תכלול הזרמת מים מהכנרת לירדן שהתייבש

דני רובינשטיין 08:1511.03.13
הפרויקט היומרני של הובלת מי ים ממפרץ אילת לים המלח זכה בשנים האחרונות לחיים חדשים בהובלת הבנק העולמי. בוועדה לבדיקת הפרויקט, המוכר יותר בשם תעלת הימים, חברות גם ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית.

 

החברות של הפלסטינים בוועדה נובעת מכך שרבע משטחו של ים המלח, מחוף קלי"ה בצפון עד בסמוך לעין גדי בדרום, נכלל בשטח הגדה המערבית. לפי שעה מוגדר קטע זה של הים כשטח C ונמצא בשליטה ישראלית, אך לכל מה שיקרה בים המלח תהיה השפעה בעתיד על המשק הפלסטיני. אלא שהפלסטינים לא ממהרים לאמץ אל לבם את התוכנית הבינלאומית להצלת ים המלח.

 

לפני כשבועיים הגיש הבנק העולמי טיוטה של הדו"ח הסופי, ובה הומלץ להמשיך לקדם את הפרויקט. אלא שאחת התגובות הראשונות לדו"ח היתה של שר המים הפלסטיני, ד"ר שדאד אל־עתילי, שהביע הסתייגות מהדו"ח.

 

ים המלח. שטח המים הצטמצם בשליש ב־50 השנים האחרונות ים המלח. שטח המים הצטמצם בשליש ב־50 השנים האחרונות צילום: עמית שעל

 

נזק עקיף של 30 מיליארד דולר

 

הרעיון להקמת תעלת הימים נולד לראשונה כבר במאה ה־19, ומאז זכה לכמה גרסאות והצעות שדיברו על חיבור ים המלח לים התיכון ולים סוף. היוזמה הנוכחית באה על רקע הצורך של ממלכת ירדן במים והפגיעה הסביבתית הנרחבת בים המלח.

מפלס המים בים המלח יורד בקצב של יותר ממטר לשנה, ושטח פני המים שלו הצטמצם בשליש ב־50 השנים האחרונות. ירידת המפלס נגרמה בעיקר מעבודות הכרייה בים המלח ומשאיבת מי הירמוך, הכנרת והירדן. פגיעה זו גורמת לנזקים כבדים לתעשייה, לתיירות ולתשתיות באזור. לפי אנשי הבנק העולמי, אם לא יבוצע פרויקט להצלת ים המלח ותימשך הפגיעה בים ובסביבתו, יספגו מדינות האזור פגיעה כלכלית של 2.9 מיליארד דולר ב־60 השנים הבאות. הנזק העקיף צפוי להסתכם ב־30 מיליארד דולר. במסגרת התוכנית הם גם מציעים להקים מתקני התפלה לטובת הירדנים, הפלסטינים והישראלים ותחנות כוח הידרו־סולאריות בערבה.

 

שר המים הפלסטיני מחכה לישראלים

 

נראה שהסיבה העיקרית להתנגדות הפלסטינית היא שבניגוד לישראל ולירדן, אין להם אינטרסים כלכליים מיידיים בים המלח. לעומת זאת, הפלסטינים מייחסים חשיבות כלכלית עליונה לבקעת הירדן: שם נמצאות עתודות הקרקע שלהם לבניית ערים חדשות ולפיתוח תעשייה וחקלאות. שם גם עתיד לקום שדה התעופה הבינלאומי של פלסטין.

 

במקום מתן הסכמה גורפת לפרויקט אזורי במימון בינלאומי, מבקשים הפלסטינים להעלות את נושא המים הנדרשים להם לפיתוח בקעת הירדן. כחלופה, הם מציעים לבדוק את הצלת ים המלח באמצעות שיקום נהר הירדן. שר המים הפלסטיני אמר בתגובתו כי הפלסטינים יסכימו עקרונית לפרויקט, בתנאי שישראל תזרים מים מהכנרת לבקעת הירדן. "אנחנו מחכים לתגובת ישראל", אמר ד"ר אל־עתילי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x